heerenbeest
door heerenbeest Jun 6, 2006 om 12:17
Computers & telefonie

Waarom loopt ie de laatste tijd zo vaak vast?

Sinds een week of twee-drie loopt mijn computer veel meer vast dan eerst. Vroeger deed ie dat ook wel eens, maar nu echt elke keer als ik ermee werk!
Vooral explorer schijnt het allemaal niet aan te kunnen. Heeft iemand een idee waarom dit zou kunnen gebeuren?

Ik heb gewoon Norton antivirus en heb vr nog gescand en hij vond niks. Ik laat ook regelmatig Hitman Pro lopen. En ik delete ook m'n tijdelijke bestanden.

Alvast bedankt voor de reacties!

1204 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

even kijken naar spyware, schijfopruiming en de viruskiller overheen gooien.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien tijd om een keer schoon te(laten) maken?

Wees wel voorzichtig met statische electriciteit: Voorkom ontladingen op de inwendige componenten van de PC.

Het kan zijn dat de koelblokken van de processor en van de video kaart vol stof zitten. Ook moeten de ventilatiekanalen van de kast en de ventilatoren dan gecontroleerd worden en meestal ook schoon gemaakt worden. Eventueel de voeding ook controleren op stof en het probleemloos draaien van de ventilator in de voedingseenheid.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een mogelijkheid: een (klein) defect op de harde schijf. Laat eens een schijcontrole uitvoeren.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een update van windows die niet feilloos werkt.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2006 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat al lang niet is gedaan, laat ook "defragmentatie" uitvoeren, voorafgaande aan defrag (via bureau assescoires) vindt altijd een checkdisk plaats.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al antivirus, spyware tijdelijke bestanden gecheckt, maar dat hielp dus niet.

Hoe moet ik m'n computer schoonmaken? Ik heb een behoorlijk stoffige kamer, dus dat zou best kunnen dat ie vol stof zit! Moet ik hem daarvoor wegbrengen? Of kan ik dat zelf?

Thanx!

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fysiek schoonmaken kan met een stofzuiger en waar nodig een busje perslucht (om het stof richting stofzuigerslang te bewegen). Wees wel voorzichtig met de stofzuigerslang dat je geen electronica raakt, want de slang wil nog wel eens statisch geladen zijn en daar houden de electronische onderdelen meestal niet van.

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Edwardus:
Moet ik dan de computer openmaken ofzo?
En waar koop ik zo'n perslucht busje?
Gewoon alle kabels eraf en stofzuigen?

Dit heb ik gewoon echt nog nooit gedaan, ben bang dat ik iets fout doe...

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, thnx! Ik ga morgen of van 't weekend wel ff kijken en dan beslissen of ik dat zelf ga doen of niet... :)

Je hoort het nog!

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Heerenbeest,

Als je je computer echt schoon wil maken en je hebt hem nog nooit
opengemaakt, is het misschien wel een idee om het aan iemand in je
omgeving te vragen die het al wel eens gedaan heeft.

Want je moet dat wel voorzichtig doen. (het schoonmaken)

Als je dan een keer meegekeken hebt, kan je bepalen of je het de
volgende keer gewoon zelf kan. Hij moet wel met enige regelmaat ontdaan
worden van stof en vuil.

Zelf ben ik er veel te onhandig voor, dus laat ik het mijn dochter
altijd doen. Daarna werkt het allemaal weer een stuk prettiger.

Succes.

Groeten Gnarfje

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dan toch de kap open hebt, kijk dan meteen even of je condensatoren ziet met rare uitstulpingen. Ik realiseer me dat dit je misschien niks zegt, maar zgn. electrolytische condensatoren, ook wel elco's genoemd, kunnen wel eens stukgaan waardoor je pc op de raarste momenten uitvalt.

Hier 2 voorbeeldjes van gave exemplaren:
Voorbeelden van elco's. De opgedrukte pijlen wijzen naar de negatieve pool

ve
door verwijderd - Jun 14, 2006 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. de meest voorkomende kleuren zijn blauw, oranje, zwart en soms geel, in grootte variërend van +- 1 tot 4 cm lengte (er bestaan grotere, maar die zul je in een pc niet gauw tegenkomen).

Als je een schroeivlek ziet is het mis. Het kan helaas ook zijn dat er iets defect is dat je niet kunt zien.

Ik hoop voor je dat de stofzuiger de pc kan repareren.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, het schijnt dat mijn huisgenoot dit ook wel eens heeft gedaan, dus ik ga het straks zelf proberen. Eerst ff perslucht kopen.

Wel nog 1 vraagje: ik laat dus de kabels in de computer zitten, maar ik neem aan dat ik ze aan de andere kant wel uit het stopcontact moet halen?? Denk, vraag het nog maar ff...

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, dát bedoelde je ...

Geen probleem, de stekkers aan de achterkant van de pc kun je rustig verwijderen. Ik bedoelde dat je aan de binnenkant van de pc geen kabels moet gaan verwijderen

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed, ik ging het dus net proberen, maar kwam niet echt ver. Ik kan wel duidelijk zien dat ie vol stof zit, dus ik moet hem inderdaad schoonmaken. Er zitten een soort schroefjes die de omhuizing aan de pc vastmaken en die zien er vreemd uit. Ik heb Dell, mss dat dat het is?

Ik probeer hieronder een foto ervan te zetten, maar weet niet of het lukt...

Trouwens, mijn beeldscherm doet ook irritant. Vaak als ik opstart zijn de instellingen verschoven, dus dat mijn beeld buiten het scherm valt. Ik doe dan een reset naar de factory instellingen, of start hem opnieuw op en dan is het meestal weer goed. Heeft dit ook met het stof te maken??

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, die foto lukt dus niet. Als je me laat weten hoe dat moet, probeer ik nog een keer die foto erop te zetten!

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een foto kun je online zetten via een internet-pagina. Misschien heb je via je internet-provider recht op een stukje webruimte waar je een foto kunt uploaden, anders kun je ook een service zoals bijv. www.photobucket.com gebruiken.

Als de foto eenmaal online beschikbaar is, dan kun je gewoon met Copy/Paste hier de foto plakken vanuit die webpagina.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukt!

Heb je enig idee hoe ik die ***** , ik bedoel zeer vervelende schroefjes los kan krijgen???

S5020545

S5020544

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zie ik het niet goed vanwege de scherpte van de foto, maar die donkere kap lijkt vast te zitten met popnagels. Zitten er niet ergens anders schroeven met een kruiskop? Of een schuifje ter vergrendeling? Of een boekje waarin beschreven wordt hoe je 'm openmaakt? Vermeld anders even het type, misschien is het online te vinden.

Wat ik overigens wel ruimschoots op de foto zie is stof inderdaad.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

He, das een goed idee: het manual!!!
Had ik zelf ook kunnen bedenken... :)
Ik heb er iets over gevonden, ik moet hem blijkbaar op z'n zijkant leggen en dan de zijkant eraf schuiven (Dell Dimension 4600).
Maar goed, ik moet zo weg, dus ga ik het morgen proberen! Alvast onwijs bedankt en je hoort het morgen weer!!

p.s. weet je mss iets over waarom m'n beeld steeds uit m'n scherm valt? thnx.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beeldscherm probleem lijkt voor mij iets te maken te hebben met een probleem in de grafische kaart, dit zou meteen de verklaring kunnen zijn voor het vastlopen van de pc. Het kan te maken hebben met het stofprobleem, maar dat merken we dan wel als het schoongemaakt is.

Probeer als de kast open is meteen even de videokaart opnieuw in te steken als het een losse kaart is, kan het zo gauw niet beoordelen, ze zijn kennelijk leverbaar met losse videokaart en videokaart geïntegreerd op het moederbord.

Als de videokaart inderdaad defect blijkt te zijn, dan kun je vast wel een andere op de kop tikken, hoeft geen hele dure te wezen.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit die kap niet vast met Torx boutjes?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Torx

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Edwardus!
Nou, het is zover, ik type nu vanaf een vrijwel stofvrije computer! Die kap kon ik van de zijkant er makkelijk afschuiven. Alleen vond ik die perslucht wel wat eng omdat er steeds een soort vocht lekte (leek wel beetje op stikstof ofzo?). Die heb ik dus niet echt in de computer gebruikt. Heb de ven's zo goed mogelijk ook met een schone, nieuwe kwast (die tip kreeg ik nog) geborsteld en ook de voorkant van de pc eraf gehad! Daar zat echt heeeel veel stof!!
Na aansluiten van alle kabels en opstarten, deed eerst internet het niet, maar heb ook dat weer voor elkaar gekregen! Ben wel beetje trots :)

Ben natuurlijk wel vergeten te kijken naar die elco's, maar goed. Mocht er nog een probleem zijn nu, weet ik iig hoe dat ding open moet. Denk je dat daar echt een probleem zit?
Geloof trouwens dat het beeldscherm probleem nog steeds bestaat. Wat zou daar de volgende stap zijn? Die videokaart? Ik durfde niks aan te raken of eruit te halen, want ik heb geen idee welke de videokaart is... :)

Moet ik nu ook nog een keer schijfopruiming en defragmentatie doen?

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet gek voor een lieveheersbeestje ;)

Die elco's kun je altijd nog bekijken, maar het is maar een "long shot", het is maar zeer de vraag of daar de oorzaak ligt. Vooral ook omdat bij het opstarten de video niet (goed) functioneert.

Tja waar zit je videokaart en hoe ziet-ie eruit? Moeilijk te zeggen van hier. Wat je kunt doen is kijken naar het snoer van het beeldscherm, volgen waar het de pc in gaat, óf daarachter zit een losse videokaart, óf de stekker zit aan het moederbord vast en zit de videokaart in het moederbord geïntegreerd.

Als het een losse videokaart is dan wil het misschien wel helpen om 'm er eens uit te trekken, de contactjes te reinigen met alcohol (geen bier of wijn ;) ) of contactspray en weer terugplaatsen. Is het een geïntegreerde videokaart dan gaat dat dus niet.

Schijfopruiming vind ik maar niks, dat doe ik liever zelf. Schijfcontrole zou wel een idee zijn. Defragmenteren kan geen kwaad, maar daarmee zou ik liever wachten tot de pc niet meer spontaan crasht. Loopt-ie nog steeds zo vaak vast, of is dat nu over?

P.S. de komende tijd ben ik niet in de gelegenheid verder te helpen, dus wees niet gekwetst als ik niet meer reageer.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jaja, waar kleine beestjes groot in kunnen zijn! haha!
Ik zal eens wachten met of het beeldscherm het zo erg blijft doen, dan zal ik hem nog eens op z'n kant leggen en kijken of ik die videokaart vind. Nu ik hem al een keer open heb gehad, wordt het de 2e keer makkelijker.

Verder zal ik eerst ff 2 weken ofzo moeten kijken of ie nog steeds vast loopt. Maar ik blijf wel op dit topic posten. Mocht ik nog een vraag hebben, dan hoor ik het wel als je terug bent. Of van iemand anders ofzo.

Iig onwijs bedankt voor de coaching!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2006 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoooo, braaf!

De kast moet open ja, maar ik raad je aan om geen kabels los te trekken. De kans dat de pc vóór en na niet meer identiek zijn is n.l. aanwezig.

Perslucht kun je bijv. bij fotowinkels vinden, fotografen maken daar altijd hun lenzen mee schoon.

Uiteraard zie je vanzelf waar zich de meeste stof heeft opgehoopt, besteed in elk geval aandacht aan alles waar een ventilator zit, want dat zijn grote stofhappers.

Als je het uiteindelijk toch niet aandurft kun je het ook laten doen bij een pc-reparatieshop of een pc-winkel met technische dienst.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2006 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed, het beeldscherm doet het nu minder geloof ik. Heb ook een soort beeldlock gevonden, mss dat dat helpt... We zien wel.

Wat wel nog erg irritant is, dat explorer zo vaak vastloopt (programma reageert niet). Elke keer dat ie vastloopt, is het dus explorere dat niet reageert.
Heb ondertussen schijfopruiming gedaan (toch maar) en gedefragmenteerd. Maar dat schijnt niet te helpen...

Dus als iemand nog een tip heeft??

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi misschien moet je in plaats van exploirer eens firefox, downloden
ook eenbrowser maar dan beter

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoel je Explorer of Internet Explorer?

(Explorer is de taakbalk)

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

internet explorer, via de site van firefox is firefox gratis te down loaden en veiliger

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel dus niet internet Explorer, maar Explorer, waar je je documenten kunt organiseren etc. Waar je "deze computer" kunt zien. Die loopt dus steeds vast

ve
door verwijderd - Jun 24, 2006 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lieveheersbeestje,

Start de computer eens op in de veilige modus en doe dan eens de uitgebreide schijfcontrole.

Tijdens het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken totdat je kunt kiezen hoe je wilt opstarten, kies dan voor veilige modus.
Als de computer dan opgestart is, dubbelklik je op "Deze computer" en klik je met rechts op je C:schijf en kies je voor Eigenschappen.
Daarna klik je op Extra en bij Foutcontrole (Het volume op fouten controleren) klik je op "Nu controleren".
Dan vink je bij Opties voor schijfcontrole alles aan en klik je op Starten.

Ik hoop dat het soelaas biedt, anders is er nog een mogelijkheid om via de Windows CD je Windows te repareren. (ik heb dit zelf nog nooit gebruikt, dus ik weet niet wat er dan met je bestanden enzo gebeurd)

Groet, Dirck