eenigma
door eenigma Feb 11, 2012 om 18:18
Computers & telefonie

Wat hoort wel en niet in Taakbeheer?

Aan de pc deskundigen ;-)

mijn pc is oud en dus traag met een naar de huidige norm minimaal geheugen, van de week kreeg ik een melding (na al heel wat keren de melding gehad te hebben dat het intern geheugen aangepast moet worden en dat Windows dat even ging doen waarbij sommige taken misschien niet goed uitgevoerd zouden worden) dat Windows niet meer goed kon draaien vanwege teveel taken en dat ik taakbeheer zou moeten aanpassen.

Dat is leuk gezegd maar als ik taakbeheer open door op ctrl+Alt+Delete tegelijk te drukken krijg ik een prachtig menu waar ik niets maar dan ook niets van begrijp. Ik krijg een hele lijst toepassingen met als gebruikersnaam DELL, Lokale Service, SYSTEM en Netwerkservice.

Daarvoor staan afkortingen die ik soms voor een deel herken zoals avg als beginletters (mijn antivirusprogramma) en firefox.exe snap ik ook nog wel maar svchost.exe of Seaport.exe is mij een raadsel en zo zijn er nog veel meer. Hoe weet ik nu wat ik eventueel weg kan halen zodat de pc wat beter loopt? Het grootse aantal kB 's in gebruik nemen Firefox en AVG, de eerste in 1 ding, AVG heeft verschillende exe's die samen flink wat kB's vormen en die toch belangrijk zijn?

Mijn schijf is 19.1 GB waarvan 13.1GB gebruikt is.

Overige gegevens:
Dell
Intel(R)
Pentium (R) 4 CPU 1.70 GHz
Kloksnelheid: 1.69 GHz, 256 MB

Ik heb geen idee wat hier staat maar het staat onder eigenschappen dus voor wie er wel verstand van heeft is dit misschien relevante informatie :-D

Ik gebruik Windows XP nadat deze desktop gereviseerd was en 98 eraf gehaald, sinds een kleine 2 jaar.

Hartelijke groeten,

Enigma.

2730 16 Rapporteer

freya
door freya - Feb 11, 2012 om 18:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo eenigma,

Je hebt gewoon te weinig geheugen om Windows XP en allerlei programma's te draaien. Toen er nog Windows 98 op stond waren de programma's ook nog niet zo groot/complex en kon je met 256MB wel uit de voeten, maar met Windows XP en de steeds grotere programma's is dat gewoonweg niet voldoende. Wat gaan lopen grutten in taakbeheer zal je dan ook niet veel verder helpen. Het beste kun je nog wat investeren in wat geheugen. Misschien dat een kennis nog wat van dat 'oude' geheugen heeft liggen? Er zijn alleen veel soorten geheugen, dus je zal in de specificaties van het moederbord moeten kijken, welk type je precies nodig hebt.

m.vr.gr. Freya

eenigma
door eenigma - Feb 11, 2012 om 18:39
252 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt Freya voor je snelle reactie maar voor een digibeet als ik is het niet te snappen hoe die pc dan anderhalf jaar goed draait en dan steeds trager wordt. NU crasht ie regelmatig op zware sites als hyves maar een jaar terug deed ie dat niet, hoe komt dat? Is dat simpel uit te leggen want ik wil het graag begrijpen en meer leren ook over hoe de pc zeg maar technisch gezien werkt.

Alvast bedankt voor je geduld met me ;-)

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2012 om 18:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eenigma,

Zoals freya al aangeeft: ik zou er - indien er nog een vrij 'slot' is op het moederbord - minimaal een geheugenbankje van 256 Mb bij plaatsen (als ze die nog ergens hebben liggen) en anders inwisselen voor 512 Mb (of 2 x 512 Mb) óf 1 x 1024 Mb.

In dat lijstje Taakbeheer zou ik NIET gaan 'rommelen'.

Met wat geheugenuitbreiding en wat geduld ( ;-) ) kun je nog een tijdje plezier van het 'oudje' hebben.

Met vr.gr.

freya
door freya - Feb 11, 2012 om 18:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@eenigma:

Windows raakt na verloop van tijd steeds meer 'vervuild' en heeft dus ook steeds méér geheugen nodig. Als je Windows opnieuw zou installeren, ben je waarschijnlijk ook weer een tijdje van het probleem af, maar vroeg of laat zul je (waarschijnlijk) toch weer tegen dit probleem aanlopen.

Freya

freya
door freya - Feb 11, 2012 om 18:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, ik weet niet of je meerdere programma's tegelijk 'open' hebt staan, maar het scheelt ongetwijfeld als je dat gelijktijdig openstaan tot een minimum beperkt. Dus géén emailprogramma en MSN open laten staan en dan een videostream via internet willen bekijken....

Freya

gsm
door gsm - Feb 11, 2012 om 19:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Sinds SP2 en SP3 gebruikt Windows XP VEEL meer geheugen om goed te kunnen werken.
Draaide XP oorspronkelijk nog prima op 256 MB, nu is 512 MB ook al te weinig en heb je gewoon 1024 MB ofwel 1 GB nodig.

diumenge
door diumenge - Feb 11, 2012 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je zou eens kunnen kijken wat er allemaal opstart bij het starten van Windows, bijvoorbeeld met CCleaner. Alles wat niet echt nodig is kan je dan uitschakelen, je moet echter wel weten wat je doet dan. Het is ook mogelijk bepaalde services die helemaal niet nodig zijn uit te schakelen (bijvoorbeeld de printer spooler als je geen printer hebt), maar ook daar moet je weten wat je doet.

Het is natuurlijk wel zo dat dat de updates van programma's en ook de websites steeds meer van de computer vragen, dat icm met het vervuilen van Windows en het trager worden van hardware (met name de harddisk), maakt dat de pc steeds trager wordt.

pino123
door pino123 - Feb 11, 2012 om 20:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=eenigma schreef op zaterdag 11 feb 2012, 18:39]Bedankt Freya voor je snelle reactie maar voor een digibeet als ik is het niet te snappen hoe die pc dan anderhalf jaar goed draait en dan steeds trager wordt. NU crasht ie regelmatig op zware sites als hyves maar een jaar terug deed ie dat niet, hoe komt dat? Is dat simpel uit te leggen want ik wil het graag begrijpen en meer leren ook over hoe de pc zeg maar technisch gezien werkt.

Alvast bedankt voor je geduld met me ;-)
[quote=diumenge schreef op zaterdag 11 feb 2012, 19:00]Je zou eens kunnen kijken wat er allemaal opstart bij het starten van Windows, bijvoorbeeld met CCleaner. Alles wat niet echt nodig is kan je dan uitschakelen, je moet echter wel weten wat je doet dan. Het is ook mogelijk bepaalde services die helemaal niet nodig zijn uit te schakelen (bijvoorbeeld de printer spooler als je geen printer hebt), maar ook daar moet je weten wat je doet.

Het is natuurlijk wel zo dat dat de updates van programma's en ook de websites steeds meer van de computer vragen, dat icm met het vervuilen van Windows en het trager worden van hardware (met name de harddisk), maakt dat de pc steeds trager wordt.

Leer eens lezen Diumenge,

TS is een digibeet, ga jij rondstrooien allerlei met programma's dat je goed moet weten wat je doet en dan is CCleaner net zo'n progje wat je daarbij juist niet moet gebruiken!

diumenge
door diumenge - Feb 11, 2012 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pino123 schreef op zaterdag 11 feb 2012, 20:38]Leer eens lezen Diumenge,

TS is een digibeet, ga jij rondstrooien allerlei met programma's dat je goed moet weten wat je doet en dan is CCleaner net zo'n progje wat je daarbij juist niet moet gebruiken!Bedankt bijdehand, ik kan lezen. Zo verschrikkelijk ingewikkeld is CCleaner niet en ik geef al aan dat je dan wel moet weten wat je doet. Ik probeer tenminste een bijdrage te leveren, in tegenstelling tot jou reactie die helemaal niets bijdraagt. Sesamstraat is nu wel afgelopen, dus ga maar lekker slapen.

handboekict
door handboekict - Feb 11, 2012 om 21:47
80 Antwoorden / 0 Vragen

Het geheugen van 256 Mb is inderdaad de bottleneck.
In het begin kon XP prima draaien op 256 Mb.
Na verloop van tijd zijn er diverse updates in de vorm van servicepacks geïnstalleerd op de computer. Na servicepack 2 en 3 was 1024 Mb, of nog liever 2048 Mb, geheugen nodig om XP goed te laten draaien.

Kun je het type van de Dell doorgeven?
Dan kan ik kijken welk geheugen bij de pc past.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 12, 2012 om 00:05
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pino123 schreef op zaterdag 11 feb 2012, 20:38]

TS is een digibeet, ga jij rondstrooien allerlei met programma's dat je goed moet weten wat je doet en dan is CCleaner net zo'n progje wat je daarbij juist niet moet gebruiken!
In CCleaner hoef je alleen op 'schoonmaken' te klikken, niets moeilijk aan en je sloopt er niets mee.

eenigma
door eenigma - Feb 12, 2012 om 13:01
252 Antwoorden / 14 Vragen

@Freya

Ik laat inderdaad niet meer meerdere programma's en sites tegelijk open tenminste geen "zware" sites zoals Hyves bijvoorbeeld want dan wordt de pc mega traag, 2 pages van dit forum en google open is geen probleem maar als ik dan ook FaceBook open laat staan en You-Tube dan crasht Firefox nu steeds dus doe ik dat niet meer. MSN heb ik niet. Videostream (uitzending gemist en zo bedoel je toch?) en You-Tube filmpjes zijn tegenwoordig minder goed te bekijken omdat het geluid niet synchroon meer loopt met het beeld en het beeld regelmatig verspringt alsof een aantal fragmenten worden overgeslagen daar luister ik dus alleen naar.

@diumenge

Bedankt voor de tip van CCleaner ik kan het altijd proberen, zorgen dat mijn back-up's up to date zijn en mocht het dan mis gaan XP opnieuw installeren en fris beginnen.

@edrick3

Van Taakbeheer blijf ik dus af, dat is wel duidelijk ;-) De rest van wat je zegt begrijp ik niet echt en ik zou niet weten wie dat kan maken, heb geen handig pc mannetje inde buurt maar bedankt voor de tip.

@gsm
Thnx voor de uitleg.

@handboekict

Op de sticker aan de zijkant van de Dell staat:
System Type GX240, bedoel je dat? Hij is van 2002 zie ik erop staan achter Shipdate staat namelijk 07/01/2002, dat is wel echt heeeeeeel oud he voor een pc ;-)

Zou ik AVG eraf kunnen halen want ik heb wel de indruk dat nadat ik de nieuwe versie daarvan heb geïnstalleerd het een stuk slechter is geworden. Ik gebruik Firefox om te browsen en die geeft toch al veel bescherming daarnaast is de pc zo oud dat het zeg maar een verantwoord risico is om geen virusbeschermer meer te hebben, er zit nooit een virus in mijn mail. Windows heeft toch ook nog een eigen defender, zou dat genoeg kunnen zijn?

Ik las ergens anders dat Google Chrome ook kan helpen sites sneller te laten werken?

Bedankt voor de uitleg hoe het komt dat hij dus eerst wel prima werkte op XP maar nu niet meer, zoals ik het nu begrijp zijn er in de tussentijd zoveel up-dates van het programma bijgekomen dat zeg maar de ruimte in het geheugen daarvoor te klein is om nog alles goed te kunnen laten werken. Fijn om een beetje te snappen waar het door komt, ik accepteer altijd al die up-dates en weiger alleen alles van Internet Explorer omdat ik die verwijderd heb maar sta er nooit bij stil wat het effect daarvan is.

Ik heb gewoon een beetje de pech dat de laatste tijd, het ene na het andere apparaat gaat kapot en heb voorlopig geen geld voor een nieuwe 2dehands pc, een nieuwe zit er sowieso niet in, m'n vakantiegeld (juni) is al grotendeels bestemd voor andere noodzakelijke uitgaven ;-) Met alles wat helpt om hem nog zo lang mogelijk te laten draaien ben ik dus hartstikke blij.

edrick3
door edrick3 - Feb 12, 2012 om 13:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@eenigma,

Kijk even hier ter info en klik hier voor een afbeelding van een stukje geheugen.
Als je de stroom van de computer haalt en de behuizing even losschroeft kun je zien waar zo'n geheugenkaartje in je moederbord steekt.

Met vr.gr.

Cookies
door Cookies - Feb 12, 2012 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hier vindt je een tekening van het moederbord van jouw Dell (nr. 25 zijn de geheugen slots).

Hier vindt je een tekening hoe je het geheugen kunt verwijderen en in omgekeerde volgorde dus kunt plaatsen.

Hier kun je zien hoe je de pc moet openen.

Zeer waarschijnlijk zit er dus in jouw p.c. 2x128MB = 256MB. Het maximale geheugen wat in jouw Dell kan is 1GB = 2x512MB.

Het geheugen wat er in moet is SDRAM (pc133). Nieuw kost 2x256MB plm. 50,- euro, zou ik niet meer uitgeven aan zo'n oudje. Je kunt eens kijken op Marktplaats, maar dan heb je geen garantie dat het geheugen in orde is.

handboekict
door handboekict - Feb 12, 2012 om 13:46
80 Antwoorden / 0 Vragen

Mooie links carola :)
Ik voeg er nog één toe:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/opgx240/en/ug/upgrades.htm#1107337
Maximaal kan de GX240 2 x 512 Mb aan.
Ik adviseer ook echt 2 x 512 Mb te gebruiken.
Volgens mij heb ik deze nog wel liggen (mailto: c749c73j.10.handboekict@spamgourmet.com)

diumenge
door diumenge - Feb 12, 2012 om 14:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=handboekict schreef op zondag 12 feb 2012, 13:46]...
Ik adviseer ook echt 2 x 512 Mb te gebruiken.
Volgens mij heb ik deze nog wel liggen (mailto: c749c73j.10.handboekict@spamgourmet.com)Kijk, dat is nog eens service!