Bo
door Bobot Jan 3, 2023 om 11:18
Computers & telefonie

Webhosting 125% duurder en geen mogelijkheid om op te zeggen

Ik heb al jaren een abonnement voor website hosting, dat steeds automatisch voor een jaar verlengd wordt. Nu krijg ik bericht dat het tarief voor komend jaar (dat over 5 dagen ingaat) verhoogd wordt van 80 euro naar 180 euro. Opzeggen moet tenminste 30 dagen voor ingang van de verlenging, dus voor komend jaar red ik dat niet meer.

Maar ik vind het wel vreemd, dat een zo grote tariefwijziging pas aangekondigd wordt als er geen mogelijkheid meer is om op te zeggen... Is dat toegestaan - en kan ik hier nog onderuit?

2539 9 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ju
door juliomariner - Jan 3, 2023 om 11:21
1375 Antwoorden / 2 Vragen
1

Volgens mij kunt u gewoon opzeggen omdat het contract in uw nadeel eenzijdig is aangepast.
Bent u ondernemer of particulier?

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jan 3, 2023 om 11:30
570 Antwoorden / Vragen
13

Hallo, dit zegt Consuwijzer erover. Dat zijn overigens andere regels dan die voor telefoonabonnement-, internetabonnement-, of televisieabonnement-aanbieders gelden waarbij je makkelijker kostenloos op kunt zeggen bij prijsverhogingen.

Het is dus zaak om de algemene voorwaarden na te kijken. Daarbij kom je overigens bij de Algemene Voorwaarden van Argeweb, onderdeel van Webhostimg.

Daar staat onder andere dit: "Leverancier is gerechtigd de gehanteerde prijzen in deze Overeenkomst
jaarlijks, met maximaal het percentage van 5% of aan de hand van de
relevante prijsindex van het CBS, te verhogen, zonder dat dit resulteert in
een mogelijkheid voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen. Prijzen
kunnen daarnaast te allen tijde door Leverancier tussentijds worden
verhoogd indien de tarieven van toeleveranciers, zoals maar niet beperkt
tot, toeleveranciers van stroom, elektronische communicatiediensten,
domeinnaamregistraties, IP-adressen, datacenters, software en (public)
cloud-oplossingen stijgen, zonder dat dit resulteert in een mogelijkheid
voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen."

Sowieso lijkt het me handig om even te bellen om een en ander na te vragen.
Succes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 3, 2023 om 12:39
2255 Antwoorden / Vragen
1

Als uw contract jaarlijks stilzwijgend wordt verlengd is er een wettelijke eis dat u per maand kunt opzeggen, wet van Dam. Zeg op per volgende maand. Let wel, dit geldt alleen voor consumenten en niet voor bedrijven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2023 om 14:54
16959 Antwoorden / 202 Vragen
0

Correctie: na even verder zoeken zie ik dit dat ook refererend aan  het antwoord van @JANNYBOE voor u aan de orde is  https://mijndomein.zendesk.com/hc/nl/articles/200371512-Een-domeinnaam-opzeggen  en dat is dan een uitzondering op de algemene opzeggingsregels https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/abonnement-opzeggen/
Edoch, doe daarvoor voor alle zekerheid navraag bij: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl 

En n.a.v. de reactie van @HENKDEZEVENDE dit ter nadere info: https://www.webhosters.nl/veelgestelde-vragen/webhosting-opzeggen-als-bedrijf/ 

Iv
door Ivo W - Jan 3, 2023 om 17:18
765 Antwoorden / Vragen
0

Bij een eenzijdige aanpassing van de overeenkomst in uw nadeel, zoals een forse tariefswijziging die niet vooraf is overeengekomen, mag u altijd de overeenkomst opzeggen per datum dat de wijzigingen in gaan.

Dus nee, u zit niet nog een jaar aan de overeenkomst vast.

Maar let op: dit geldt voor overeenkomsten waarop het Nederlands recht (en waarschijnlijk ook EU-recht) van toepassing is. Als het bedrijf waarmee u zaken doet niet in Nederland of in de EU gevestigd is, dan kan het zijn dat het Nederlandse en EU recht niet van toepassing is.

mo
door mof - Jan 4, 2023 om 11:24
3620 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het lijkt me dat bij zulk een tariefwijziging u altijd mag opzeggen als gevolg van de wijziging. Dit kunt u doen zodra u de tariefwijziging heeft ontvangen. Tenzij u een bedrijf bent, en u misschien de hosting bedrijfsmatig huurt. Voor bedrijven gelden andere regels dan voor paritculieren.
Bij verlengingen van abonnementen etc. mogen particulieren bij elke prijswijziging kostenloos en termijnloos opzeggen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer