ge
door gertvalk Jan 20, 2009 om 20:25
Computers & telefonie

Wel geluidskaart geen geluid

hallo wie kan mij helpen? ik heb een computer met moederbord Asus A7N8X-LA met een aparte geluidskaart merk Creative SB PCI 128 (Ensoniq ES 1370) Sound Card. Ik krijg echter geen geluid, maar volgens het programma Everest is alles goed geïnstalleerd en werkt alles goed. IK heb de volgende drivers volgens het programma-ovrzicht: NVDIA Drivers en REaltek AC'97 Audio.

graag antwoord op deze voor mij prengende vraag!!

1395 7 Rapporteer

ba
door bachanaal - Jan 20, 2009 om 20:29
248 Antwoorden / 7 Vragen

gekeken via configuratiescherm naar de instelling van de hardware? daar is te zien of het oke is. is de luidspreker niet defekt, zit de stekker in het goede gaatje?

ge
door gertvalk - Jan 21, 2009 om 16:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

hallo Freya, dank je voor je antwoord, volgens mij heb ik al geprobeerd via de BIOS te kijken, maar ik zie nergens staan on board audio . Waar staat dit precies en hoe kan ik daar komen? ik heb wel bij het opstarten Del ingedruk en kwam toen in de Bios, maar ik zie geen audio of sound staan. Weet jij verder welke drivers ik precies zou moeten installeren en waar kan ik deze vinden op internet.

gr. Gert

freya
door freya - Jan 21, 2009 om 18:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wáár je die optie precies kunt vinden hangt van het merk/type BIOS af. Het 'hoofdmenu' van het BIOS bestaat weer uit submenu's, dus je zult een beetje moeten zoeken.
Zoek in het hoofdmenu naar iets van: 'Integrated Peripherals', wat zoiets betekend als: 'geïntegreerde randapparaten'. In mijn (Award) BIOS vind ik daar het submenu 'SIS Onchip PCI Device' en daar weer achter de optie: 'Onboard Sound Function'. Het is deze laatste optie die je op [Disabled] moet zetten.
Daarna weer terugkeren naar het hoofdmenu door de [Esc]-toets een paar keer in te drukken en kies in dit hoofdmenu voor 'Save & Exit'.

Freya

freya
door freya - Jan 22, 2009 om 21:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gertvalk,

Waarschijnlijk zit er op het moederbord ook nog een 'onboard' geluidskaart? Heb je die wel uitgeschakeld in het BIOS?

En wat de drivers betreft, de nVidia drivers zijn voor je grafische kaart en de AC97 drivers zijn voor je 'onboard' geluidskaart.

Dus, start de computer opnieuw op en druk op een bepaalde toets om in het BIOS te komen (meestal de [Del] toets of b.v. [F2]). Zoek in het BIOS naar de 'onboard' geluidskaart en 'disable' deze.
Daarna de computer opnieuw opstarten.
Vervolgens de AC97 drivers verwijderen en installeer de drivers voor de SB128. Je kunt die op de CD die bij de kaart zat vinden. Mocht je die niet meer hebben, dan zul je op internet even op zoek moeten naar de drivers, want Creative ondersteund deze niet meer.

m.vr.gr. Freya

ge
door gertvalk - Jan 22, 2009 om 21:25
4 Antwoorden / 4 Vragen

hallo Freya, ik kan nog steeds geen on Sound vinden op de Bios, ook niet op de door jou beschreven wijze. Ik zie alleen bij Devices iets staan van Audio Codecs: deze stond op Auto en die heb ik op Disabled en later weer op Enabled gezet. Beide keren geen resultaat. Het is een losse geluidskaart, zou de Bios dan niet Sound on moeten staan?

freya
door freya - Jan 22, 2009 om 22:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je in het BIOS instelt heeft alléén betrekking op de onderdelen die op het moederbord zitten en niet op de eventuele aanwezige geluidskaart die je later in een PCI-slot hebt gestoken. In het BIOS moet de (onboard) geluidskaart dus 'disabled' zijn om de SB128 goed te kunnen laten werken.

Ik heb nog even de specificaties van het moederbord bekeken en daar staat bij de aanwezige 'onboard' apparaten een 'AC'97 On-Board'. Dát is je geluidskaart op het moederbord en die zul je dus in het BIOS terug moeten kunnen vinden.

Freya

Ik heb even naar de

st
door stewie - Jan 23, 2009 om 14:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ik kan terughalen wat voor ellende SB 128 PCI altijd opleverde. Het beste kunt u de geluidskaart uit het systeem halen en goed kijken naar de revisie nummers etc. Daarna is het zaak om de juiste drivers hiervoor te vinden, m.a.w. niet elke SB128 driver zal uw kaart kunnen activeren.

Heeft U trouwens wel al de eventuele onboard geluidskaart in de computer BIOS al gedeactiveerd? Dat kan ook helpen. Ik ziet dat REaltek AC'97 Audio waarschijnlijk nog actief is uit uw bericht en dat is geen goede zaak voor de PCI 128 kaart

Als U de onboard geluidskaart heeft gedeactiveerd is de kans groot (groter) dat de 128 wel herkend gaat worden, wanhoop dus niet :)