zw
door zwaardvis Apr 15, 2016 om 16:10
Computers & telefonie

Windows 7 updates zoeken

Ik heb een aantal PC's nog bewust op Windows 7 draaien. De Windows updates heb ik op handmatig staan.

Dat voer ik dan 1x per maand uit en duurde normaal gesproken zo'n 20 a 30 minuten.

Al zeker een half jaar (sinds introductie Windows 10?) duurt en duurt het updaten ontzettend lang en dan met name het zoeken naar updates. Het downloaden en installeren gaat normaal. Het probleem zit in het zoeken: vorige maand 4 uur en 10 minuten zoeken. Nu zojuist voor de maand april: 4 uur en 36 minuten.

Als eenmaal alle updates geïnstalleerd zijn en je zoekt opnieuw dan duurt het maar 4 minuten tot hij klaar is met de mededeling: 0 belangrijke updates en 69 optionele updates gevonden. Mijn Windows 8.1 PC update wel lekker snel net als de Windows 10 PC's.

Het trage updaten speelt niet alleen bij mijn Win7 PC's maar ook bij familie en bekenden. Dus waarschijnlijk ook bij jullie. Herken je dat?

Het lijkt er op dat Microsoft de Windows 7 PC's bewust 4 uur extra laat wachten om Windows 7 zo onaantrekkelijk te maken dat mensen wel moeten overstappen naar 10.

En iedere maand komt daar een half uur bij....

Updates zoeken is toch vergelijken met wat je hebt en wat er aan updates beschikbaar is? Dat kan blijkbaar in 4 minuten als er geen belangrijke updates gevonden worden. Waarom duurt het dan toch zo'n 4 a 5 uur als er wél belangrijke updates gevonden worden? In April waren dat er trouwens maar 8.

(BTW: Fixit en SUR tool hebben geen effect. Bedenk in 4 minuten rapporteert hij al als er niets belangrijks gevonden wordt)

16960 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2016 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hoeft er toch niet bij te blijven zitten? Dus wat maakt dat uit.

zw
door zwaardvis - Apr 15, 2016 om 16:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bedankt Tijger. Dan is het opgelost. ;-)
Nee, maar je moet op een gegeven moment wel op de knop: Installeren en later op Opnieuw opstarten drukken, Ik wil niet PC's de hele dag/nacht  aan hebben staan om schade te voorkomen. (Oudere) Laptops kunnen nog wel eens gloeiend heet worden. Ik wil het wel in de gaten houden.  En vroeger ging dat in 20-30 minuten.
Bovendien wil je niet dat automatisch Windows 10 wordt geïnstalleerd of zo. Daar is MS blijkbaar heel actief mee om dat te pushen.

gerbera
door gerbera - Apr 15, 2016 om 16:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb hier totaal geen last van. Als er updates komen zijn het er meestal een aantal tegelijk, buiten de bijna dagelijkse update van Defender. Stel uw updates zo in dat ze wel gedownload worden maar dat u zelf bepaald of u wilt installeren. Hoeft u ook niet te wachten want u krijgt vanzelf een melding. Misschien een tip uw PC eens te schonen en defragmentatie uit te voeren. In uw geval wordt er door Windows vergeleken welke updates er wel en niet zijn uitgevoerd en ja dat kost ff tijd.

zw
door zwaardvis Apr 15, 2016 om 16:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zelfs op compleet nieuw ingerichte PC met Windows 7. Defragmentatie heeft er dus niets mee te maken. En nogmaals in 4 minuten wordt geconstateerd dat er geen updates meer zijn. Dus het kan wel snel dat vergelijken.
Op zondag en maandag jl nog geprobeerd: 4 minuten en vanaf dinsdag, als er updates bechikbaar komen: 4 a 5 uur.

simon55
door simon55 - Apr 15, 2016 om 16:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Windows 7 is altijd al traag geweest

zw
door zwaardvis Apr 15, 2016 om 17:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nooit zo traag. Sterker nog, als je nu een schone installatie doet van 7 zonder SP1, dan vindt hij de eerste updates in een paar minuten.

En tegenwoordig hebben ook snelle Win7 PC's dat verschijnsel van steeds trager wordende updates: Snelle CPU, SSD, schone installaties enz. Maakt niet uit.

En ook Vista kent dat euvel.
WIn8.1 gelukkig niet.

ja
door jackyh - Apr 15, 2016 om 17:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom handmatig als het ook automatisch kan. De up date wordt dan aangemeld en vindt meestal s-nachts plaats.

marita5
door marita5 Apr 15, 2016 om 18:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@jackyh , dan worden update`s gedownload die je niet wilt .

akkerdistel
door akkerdistel Apr 15, 2016 om 19:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dingen installeren waar je geen zicht op hebt/houdt, héél verstandig..

ja
door jackyh Apr 15, 2016 om 19:25
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zou je niet willen dat Window 7  up to date is. Het is toch niet zo dat je kunt zeggen, dat wil ik bijgewerkt hebben en dat niet.

marita5
door marita5 Apr 15, 2016 om 19:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@jackyh , ik installeer ook niet alle update`s en toch is mijn laptop  up to date , bv ik hoef geen update van windows 10 , die heb ik dus ook niet geïnstalleerd .

akkerdistel
door akkerdistel Apr 15, 2016 om 19:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Jackyh dat kun je dus wel bepalen en een verstandig mens doet dat ook. Via de link hieronder, bij Marita5, kun je een hoop lezen over Windows 7 en de updates, staan redelijk aantal topics die je waarschuwen voor bepaalde updates. Maar wees gerust, zoals u het doet doet waarschijnlijk 92 procent van de mensen, dan nog 6,5 procent die nooit updaten en dan nog de rest die wel iets om hun privacy geven :-).

ja
door jackyh Apr 15, 2016 om 19:41
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zou je dat niet willen?  Ik neem aan dat window het niet zomaar doet en er dus een reden voor is.

marita5
door marita5 - Apr 15, 2016 om 18:39
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zwaardvis ,

Lees dit eens door , scroll naar beneden met name het antwoord van Remco 8264 , misschien is dit een oplossing .klik op de rode regel ;-)

https://www.security.nl/posting/456214/Alarm+Windows+7_vista+updates+!!!

zw
door zwaardvis Apr 15, 2016 om 19:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank u. Ik zal KB3102810 eens proberen op een andere PC dan die waarop ik vandaag 5 uur geupdate heb. Er moet natuurlijk iets te vinden zijn....

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 15, 2016 om 19:24
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Heb ik hier ook last van, laatste keer na 'n uur opgegeven. Laatste updates stammen dan ook uit juli vorig jaar :-). Aangezien Microsoft steeds meer updates toevoegen die jouw privacy aantasten, laat ik het maar zo.

Cookies
door Cookies - Apr 15, 2016 om 20:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat probleem herken ik. Wilde laatst op een oeroude Vista laptop van de buurman, de updates binnen halen, na 2 uur zoeken de boel afgebroken. Laptop had ik helemaal in orde gemaakt / ontdaan van alle ellende, dus daar zat het probleem niet.

f.weele
door f.weele - Apr 16, 2016 om 10:49
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Hier nog een stukje van security.nl over het opnieuw installeren van win7. Overigens heb ik pasgeleden mijn laptop opnieuw met win7 geïnstalleerd en binnen een dag had ik al de upgrademelding van win10 binnen.
m.vr.gr.

edison
door edison - Apr 16, 2016 om 11:33
64 Antwoorden / 0 Vragen

Kan me totaal niet herkennen in jou verhaal, updates komen hier op W7 niks trager binnen als anders.

zw
door zwaardvis Apr 16, 2016 om 12:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat over het handmatig ophalen van updates. Niet het automatisch. Deze (test) pc's staan niet de hele dag aan, maar alleen af en toe. Maar ik wil ze wel zo snel mogelijk up-to-date hebben.
Als jij de PC op handmatig updaten hebt staan en de updates toch binnen een half uur gevonden zijn, dan is er iets anders aan de hand. Maar wat? Zoals gezegd, als er geen updates meer zijn, kan hij dat wel in 2 minuten constateren, maar zodra er wel een paar updates zijn, duurt het zoeken bijna 5 uur. Lijkt me trouwens stug dat het automatisch zoeken (wanneer doet hij dat, geen controle over) sneller zou gaan dan een handmatige opdracht.

gompy2
door gompy2 - Apr 16, 2016 om 12:09
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Op 3 machines hier, van mij en mijn vrouw, met Windows-7, totaal geen last van.

Bij de "update instellingen" aangeven:

"Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren"

Bij het begin van de opstartcyclus van je computer wordt er dan contact opgenomen met een Microsoftserver.
En dan alles zijn gang laten gaan, dan krijg je vanzelf wel meldingen in je systeemvak rechtsonder als er update's zijn.
Als je dan op het icoontje klikt kun je zien wat er voor nieuws is en of je dat wel wilt wat ze je aanbieden ( KB 3035583).

En verder, de opmerkingen van Akkerdistel maar laten voor wat het is

zw
door zwaardvis - Apr 16, 2016 om 18:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

N.a.v. de diverse verwijzingen hier heb ik op een snellere desktop PC  (2x zo snel als de laptop waar de updates 4u36m duurde) de volgende updates geïnstalleerd: KB3083710 en KB3102810.
KB3138612 en de SUR tool had ik al vorige maand gedaan

Deze week in eerste instantie het handmatig updaten na 1u30m afgebroken op deze desktop.

Na installatie van de genoemde KB's, het zoeken naar updates nogmaals uitgevoerd. Bekabeld internet en Avast tijdelijk uitgeschakeld.
Na 1u48m werden de 8 belangrijke updates van April 2016 gevonden.
Nog altijd veel te lang, maar sneller dan de 4u36m op de laptop. Ligt het aan de genoemde KB/updates of aan het feit dat deze desktop 2x zo snel is? Dat is de vraag. We zullen minstens een maand moeten wachten totdat we deze excercitie op de laptop kunnen herhalen.

Oh, ja en het opnieuw zoeken, na installatie van alle updates, duurt nog steeds 4 minuten. Dat is gelukkig niet langer geworden.

Bedankt allen voor uw reacties.

marita5
door marita5 Apr 16, 2016 om 19:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@zwaardvis , misschien nog wat lang , maar u hebt in ieder geval een winst geboekt van bijna 3 uur .
bedankt voor terugmelding .

jo
door jozu - Jun 16, 2016 om 06:59
72 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb langer dan 40 jaar een computer,dus ik heb er wel verstand van.
Microsoft  heeft waarschijnlijk het aantal update servers verminderd.
Dus als er updates (Windows 7)worden aangeboden,en iedereen gaat downloaden,dan krijg je of
lange wachtijden of onvolledige updates.
Ik kreeg 17 bestanden als updates aangeboden,waarvan er maar 2 werden geinstalleerd.
Ook kreeg ik een fout melding  van de 17 updates.

En al de reacties bij wie het snel ging,deze verhalen zijn door Microsoft personeel geplaatst.
Bewijs het die snelle updates.

Windows 8.1 werkt wel snel.

jo
door jozu Jun 16, 2016 om 10:45
72 Antwoorden / 2 Vragen

Dit hielp  link  https://support.microsoft.com/nl-nl/gp/windows-update-issues/nl

Cookies
door Cookies Jun 16, 2016 om 10:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Langer dan 40 jaar een p.c.? De allereerste p.c. (op de werkplek en onbetaalbaar) verscheen pas halverwege de jaren '80 in Nederland.

holstein
door holstein - Jun 16, 2016 om 08:42
922 Antwoorden / 16 Vragen

Draai zelf ook Windows 7 en hier heb ik dat beslist niet.

gerbera
door gerbera - Jun 16, 2016 om 11:32
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@JOZU schreef, En al de reacties bij wie het snel ging,deze verhalen zijn door Microsoft personeel geplaatst.
Bewijs het die snelle updates.

Natuurlijk werk ik bij Microsoft, oh nee! ik werk met Microsoft Win7. Gisteren, 15 juni, 6 updates gehad. Downloaden 6 min, installeren 9 minuten exclusief de update voor verwijderen schadelijke software. Deze doe ik altijd afzonderlijk omdat met het installeren hiervan ook de PC wordt onderzocht naar schadelijke software en dat kan soms 15 tot 30 min. duren. En helaas voor u geen enkele foutmelding, dus die (40 jaar?)  ervaring zegt niets over uw kennis van zaken. Is er duidelijk iets mis met uw PC en/of verbinding met het netwerk.

marita5
door marita5 Jun 16, 2016 om 11:37
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , ik had gisteren 11 update`s Windows 8.1  , maar de update voor het verwijderen van schadelijke software installeer ik nooit , heeft u dit wel nodig ?

gerbera
door gerbera Jun 16, 2016 om 11:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nee niet echt, maar een enkele keer draai ik hem wel eens. Meestal haal ik het vinkje weg en verberg de update.

gsm
door gsm - Jun 16, 2016 om 20:25
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 10 updates en upgrades naar Windows 10 gaan vermoedelijk voor bij Microsoft.

M.
door M. Oerlemans - Jul 23, 2016 om 22:40
1 Antwoorden / Vragen

Het kan nog gekker: Ben al 2 dagen bezig de win7 updates te downloaden. Dat wordt nl geadviseerd bij het upgraden naar win10.
Een drama vind ik het!
Juist als je wilt upgraden zou t handig zijn als dit gemakkelijk gaat!

zw
door zwaardvis - Sep 19, 2016 om 15:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Eindelijk opgelost. Zie
http://wu.krelay.de/en/

De 6 onder de kop BEFORE genoemde updates downloaden (in Dutch/Nederlands) alsmede de laatste UpdateClient (KB3138612).
Daarna of handmatig of via de genoemde script installeren. (Script rechtsklik: Link Opslaan als). Plaats alles in dezelfde map. Het script uitvoeren, wachten tot die klaar is en Rebooten. Op mijn 3 test PC's duurde daarna het zoeken maar iets van 4 tot 8 minuten. Succes.