cees60
door cees60 Jan 8, 2024 om 19:09
Computers & telefonie

Windows beveiligingsgeschiedenis opschonen

Ik zou graag in Windows 11 (versie 23H2) de meldingen in de beveiligingsgeschiedenis willen verwijderen.
Helaas lukt mij dat niet en kan ik ook nergens iets over vinden.
Ook staan er in de geschiedenis enkele meldingen die ik niet in quarantaine kan plaatsen.
Het betreft volgende melding:
Oplossing onvolledig met daarachter de melding Ernstig.
Als ik hierop klik krijg ik het volgende op het scherm:
Gedetecteerd : Trojan:HTML/Phisz!pz
Status : in quarantaine plaatsen is mislukt
Deze dreiging of deze app is mogelijk niet volledig hersteld.
Details : Dit programma is gevaarlijk en het voert opdrachten van een kwaadwillende gebruiker uit.
Betrokken items : File \Device\HarddiskVolumeShadowCopy40\Users\cahde\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles\pfwtow19.default-release\cache2\entries\6BAA70B1FD0EFB4B1CA259952FFA60F59855A53B
Hoe kan ik dit verwijderen of op zijn minst in quarantaine plaatsen?
Ik heb Mozilla Firefox al tweemaal verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd maar dat helpt niet.
Heb ook op de C partitie het betreffende "pad" verwijderd maar de melding blijft dus terugkomen.
Alvast dank voor elke reaktie.

4184 8 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jan 8, 2024 om 19:42
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou toch eerst eens kijken of dit virus echt op de computer zit. Vaak kun je bij de grotere anti virus bedrijven een gratis online scan uitvoeren. Mocht deze ( bijv. Symantec, Norton of Avast) het virus ook vinden is het de overweging een abo te nemen op 1 van deze scans zodat zij het virus ook helemaal van de computer te verwijderen. Vergeet dan ook niet uw usb sticks etc te scannen.
Alleen maar de geschiwdenis wissen zonder het virus te verwijderen is je kop in het zand steken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 8, 2024 om 21:18
2067 Antwoorden / Vragen

Ik zou beginnen zelf nogmaals een scan te doen en te kijken of die files nog steeds worden gevonden, het lijkt namelijk dat het foute bestand ondertussen weg is.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 9, 2024 om 11:47
856 Antwoorden / 3 Vragen

www.trendmicro.com en zoek daar naar de online scanner housecall. Dan kies je je besturingssysteem, er wordt een exe file gedownload. Die klik je aan en dan wordt er software geïnstalleerd en die scant je pc...

Zelf gebruik ik dit progje al jaren meerdere keren per jaar.

Een andere programma is Malware anti bytes. Die hebben en gratis versie.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 9, 2024 om 12:04
7194 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook de ingebouwde Windows beveiliger gebruiken maar dan moet een andere scanner niet actief zijn, zie de link hierover:

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/blijf-beschermd-met-windows-beveiliging-2ae0363d-0ada-c064-8b56-6a39afb6a963

ju
door juliomariner Jan 9, 2024 om 14:41
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij heeft TS die ook gebruikt en heeft deze het virus waarschijnlijk maar voor een deel verwijdert en blijft de rest als waarschuwing is de beveiligingsgeschiedenis achter.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 9, 2024 om 16:09
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is mogelijk maar het is goed om het in de toekomst als volwaardige virusscanner te gebruiken.
Ikzelf ben er zeer tevreden mee.

ju
door juliomariner Jan 10, 2024 om 11:44
1328 Antwoorden / 2 Vragen

klopt, is ook gewoon een goede anti virus

ju
door juliomariner - Jan 9, 2024 om 14:43
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Microsoft community  hier staat meer informatie om deze Trojan zelf te verwijderen.

Ozymandias
door Ozymandias - Jan 9, 2024 om 16:49
167 Antwoorden / Vragen

Dit is nou een van die dingen waarbij je beter in het Engels aan de slag kan gaan dan in het Nederlands want je vind dan veel meer antwoorden.

Als je Engels goed genoeg is, kan je hier de oplossing vinden:

https://connect.mozilla.org/t5/discussions/microsoft-defender-reporting-trojan-html-phish-pz-threat-with/td-p/47331

In principe is het een false positive en kan je hem 'verwijderen' door het cache van je Firefox te legen (elke sessie) tot defender zodanig is bijgewekt dat hij niet meer als false positive word herkend.

cees60
door cees60 - Jan 10, 2024 om 19:11
362 Antwoorden / 216 Vragen

Heb met behulp van Trendmicro Online scanner housecall en Malwarebytes de het probleem
kunnen oplossen.
Allen dank voor de antwoorden.
Ben weer wijzer geworden!!!!