thunderbird
door thunderbird Jul 27, 2023 om 20:01
Computers & telefonie

Windows start telkens opnieuw op

Hallo, Ik heb een Acer PC met daarop geinstalleerd Windows 10 en Linux Mint. Ik heb deze week Linux opnieuw geinstalleerd met de nieuwste versie.
Sindsdien start telkens Windows, als ik de pc heb uitgeschakeld, na een 6 tal seconden weer op en krijg de startpagina te zien. Ik moet de pc dan geforceerd uitzetten. Wat kan hier mis zijn?
                                                                      Vriendelijke groeten, Koos

1675 9 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 27, 2023 om 20:13
7197 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira Jul 27, 2023 om 20:17
2350 Antwoorden / 24 Vragen

+10, perfecte tip voor mensen die tegen dit probleem aanlopen.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 27, 2023 om 20:24
7197 Antwoorden / 3 Vragen

Dankjewel.

br
door brui0929 - Jul 27, 2023 om 22:27
635 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is een dualboot dat wil zeggen dat u binnen een aantal seconden kunt kiezen tussen Linux en Windows. Bij het opstarten verschijnt een menu 1 Linux 2 Windows en worden de seconden afgeteld bij 0 start Windows op. Wil u Linux opstarten kies dan 1.

marita5
door marita5 - Jul 27, 2023 om 23:37
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thunderbird ,

Kiezen tussen Linux of Windows opstarten

Bij aanzetten en opstarten van je computer, zie je kort de bootmanager die Linux heeft geïnstalleerd. Bij Ubuntu en veel andere distributies is dat GRUB. Linux zal na installatie doorgaans het systeem zijn dat automatisch opstart als je verder niets doet.

Je kunt Windows opstarten door:

  • het te kiezen in de bootmanager (bij Ubuntu het GRUB-opstartmenu)
  • kort na het herstarten van de computer op de BIOS-toets voor het bootkeuzemenu (BBS) te drukken (zoals F9). Daar kies je dan of je Ubuntu of de Windows Boot Manager wil opstarten.

De bootmanager van Linux (Ubuntu’s GRUB) heeft voorrang gekregen, maar de Windows-bootloader is nog steeds beschikbaar. De standaardvolgorde staat in de BIOS-set-up en kun je daar eventueel aanpassen.

thunderbird
door thunderbird - Jul 28, 2023 om 11:12
87 Antwoorden / 52 Vragen

Duel boot is niet het probleem en gebruik van GRUB ook niet, ik gebruik al meer dan 20 jaar Windows en Linux samen op één pc, en dat ging tot nu toe altijd perfect. Het probleem is dat nadat  ik Windows afgesloten heb en de pc uitgschakeld wordt, hij na enkele seconden vanzelf Windows weer opstart.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 28, 2023 om 11:58
7197 Antwoorden / 3 Vragen

Er zal een fout opgetreden kunnen zijn.
Een andere link:

U moet de optie voor het automatisch opnieuw opstarten uitschakelen om de details te kunnen zien van het foutbericht. Ga als volgt te werk om de optie voor het automatisch opnieuw opstarten uit te schakelen:

  1. Klik op Start en klik met de rechtermuisknop op Deze computer.

  2. Klik op Eigenschappen.

  3. Open het tabblad Geavanceerd en klik op Instellingen onder Opstart- en herstelinstellingen.

  4. Schakel het selectievakje De computer automatisch opnieuw opstarten bij Systeemfoutenuit.

  5. Klik op OK en klik nogmaals op OK.

  6. Probeer het foutbericht opnieuw te reproduceren.

  7. https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/windows-wordt-onverwacht-opnieuw-gestart-of-er-wordt-een-stop-bericht-weergegeven-bij-het-spelen-of-starten-van-microsoft-spelprogramma-s-1181223e-4732-ee83-eb00-91cc491c5fac

ro
door ronny530 - Jul 28, 2023 om 14:53
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Kies zodra Windows opgestart is in de zoek optie msconfig en kies na openen het tablad opstarten. U ziet dan Windows in het blauw en Linux er onder en dan is het een kwestie van Linux aanvinken en de wijzigingen opslaan daarna de pc opnieuw opstarten en dan zal Linux als eerste opstarten. Als beide systemen op één partitie staan dan kunt bij time out het aantal seconden ook wijzigen waarin u een keuze voor Linux of Windows kunt maken.

thunderbird
door thunderbird - Jul 29, 2023 om 10:03
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede morgen, Ik heb net zo lang zitten hannesen totdat mijn pc niets meer deed. Windows opnieuw installeren ging niet. Ik heb middels de live versie van Linux met Gparted de harde schijf geformateerd naar NTFS en  toen Windows geïnstalleerd, toen dat gedaan was kreeg ik de melding dat er geen partitie beschikbaar was. Linux installatie gestart en toen kwam de vraag of Linux naast Windows (?) geïnstalleerd moest worden, waarna ik de schijf heb opgedeeld. Daarna heb ik bij linux de Grub geïnstalleerd en de opstartvolgorde gesteld op 1 Windows en 2 Linux. Misschien was dit niet de simpelste oplossing, maar het werkt alles weer als vanouds.   Toch hartelijke bedankt voor al de tips.      Vriendelijke groeten, Koos

sjjoppy
door sjjoppy Jul 29, 2023 om 10:07
7197 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemorgen,
dank u wel voor de uitleg en fijn dat alles weer werkt.

av
door averzijl - Jul 29, 2023 om 10:18
22 Antwoorden / 2 Vragen

zet hem weer terug met systeem herstel en zet hem weer terug dan is het opgelost dit gaat niet werken zo als je hem helemaal afsluit kan hij toch niet zelf opstarten of zet je hem op slaap stand dan kan het wel

mi
door miennaamishaaz - Jul 30, 2023 om 22:13
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u het specifieke model van uw PC doorgeven.

dit kan helpen met de oorzaak te vinden, het kan namelijk zijn dat er een kabel kapot is [reset button], waardoor de PC opnieuw opstart zoals u heeft uitgelegd