dodge
door dodge Jul 31, 2008 om 11:13
Computers & telefonie

WLAN sleutel Nokia 95 8GB/Speedtouch 145

Ik krijg m'n telefoon niet op de WLAN, geeft iedere keer dat sleutel niet in orde is. Via internet Speedtouch gegevens opgezocht incl. wachtwoord, maar: helaas. Ik heb vermoeden niet aan de telefoon ligt maar aan de Speedtouch. Deze heeft alleen maar toegangspunt staan voor m'n PC, dus moet ik instellingen gaan wijzigen en zorgen dat er nog een apparaat (dit geval de telefoon) toegang kan krijgen echter: dan moet ik er een MAC adres aan gaan hangen???(zag eerder ook al iets over MAC adres voorbijkomen met problemen). Iemand een/dé oplossing? Of kan de Speedtouch niet meerdere draadloze verbindingen aan?

552 7 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 00:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe kun je nou je bevieligings-instellingen op internet terugvinden? Of is jouw Speeedtouch WPA ook in 15 seconden gekraakt?

Met Nokia's draadloos verbinden heb ik geen ervaring. Je zult de juiste netwerknaam (SSID) moeten invoeren als die niet vanzelf zichtbaar is. Als er een MAC adres filter actief is, dan hetzij tijdelijk uitschakelen of het MAC adres toevoegen. Dan de juiste type en sleutel invoeren. Het typenummer 145 dat je noemt heb ik niet gevonden.

holpen
door holpen - Aug 1, 2008 om 01:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Je telefoon geeft aan dat de sleutel niet in orde is, zeg je. Dat wijst er in eerste instantie op dat je telefoon dus wel het draadloze netwerk kan "zien" en er dus ook contact mee maakt, alleen gaat het mis op het moment dat het beveiligingswachtwoord (de "sleutel") opgegeven moet worden.
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
1. je hebt eenvoudigweg het verkeerde wachtwoord ingevoerd
2. de telefoon en de router gebruiken verschillende methoden van beveiliging (bijvoorbeeld WEP en WPA)

Ik volg niet helemaal waar je het hele verhaal over MAC-adressen vandaan haalt, maar het is in ieder geval goed om te kijken of de router MAC-filtering hanteert. Zo ja, dan schakel je deze eerst uit.

Je kunt het beste eerst eens inloggen op je router; ik meen mij te herinneren dat de meeste Speedtouch-routers benaderd kunnen worden via het adres http://10.0.0.138.
Kijk hier naar de configuratie van je router:
1. Zoek de optie MAC-filter op en schakel deze eventueel uit
2. Kijk naar de methode van beveiliging van je netwerk; voor zover ik weet ondersteunt de Nokia geen WEP, maar wel WPA.
3. Wijzig eventueel het beveiligingswachtwoord van WPA.
4. Je kunt om te testen ook eerst tijdelijk de netwerkbeveiliging eerst even uitschakelen. Dan kun je later alsnog de beveiliging heractiveren.
5. Mocht je de beveiligingsmethode wijzigen, houd er dan wel rekening mee dat je dit ook op je pc moet wijzigen!

Hoop dat dit je wat op weg helpt.

dodge
door dodge - Aug 1, 2008 om 09:14
96 Antwoorden / 28 Vragen

Yep, zo heb ik inderdaad m'n router benaderd (en dat heeft dus niets met kraken te maken @edwardus).
WPA passphrase moet toch de sleutel zijn?(volgens meneer van KPN althans wel)
Dat van die MAC filter uitzetten kan ik dus nog even niet vinden.
ACL Access Mode: heb ik al op allowed gezet.
(uiteraard staat verbinding beide op WPA)
daar staat ook m'n PC als allowed met zo'n MAC adres. Nu vermoed ik dat ik daar een new entry bij moet zetten, maar dat is dus een probleem...

ph
door phinder - Aug 1, 2008 om 09:38
433 Antwoorden / 4 Vragen

@dodge,

ik mag hopen dat je inmiddels de standaard-instellingen van je modem hebt veranderd ? IP en inlognaam kun je zomaar niet veranderen, maar het wachtwoord wel !
Als jij namelijk dit zo kan opzoeken kan ieder ander dit ook en staat je modem dus open en bloot voor iedereen die erin wil !

Gr. Phinder

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 10:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

ACL is Access Control List, dit is inderdaad je MAC adres filter. Nu moet je dus te weten komen wat het MAC adres van de telefoon om het toe te kunnen voegen. Als je het niet kunt vinden, lees dan de handleiding er op na.

Weet je zeker dat 145 het modelnummer is van de router?

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 10:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. vul dus een zelfgemaakte WPA passphrase in om ervoor te zorgen dat jouw verbinding niet in 15 seconden te kraken is.

dodge
door dodge - Aug 1, 2008 om 11:08
96 Antwoorden / 28 Vragen

Bedankt voor jullie input en inmiddels werkt het spul. Echter niet door gegeven antwoorden. Na nog wat ge"google" vond ik via Engelse sites de oplossing............De kneep zit 'm namelijk ook nog eens in een heel zooitje instellingen die je via DOS command uit je PC moet halen & invoeren in de N95. Daarna nog even wat rommelen (zonder MAC adres) met de router & het werkt....