ka
door kama Oct 8, 2011 om 13:29
Computers & telefonie

Zoekfunctie in Windows 7

Op mijn vorige PC had ik Windows XP. Ik zocht heel veel op via de functie "zoeken" en dan met name op de bestandsnamen via zoeken in "de volledige of gedeeltelijke bestandsnaam" .
Dit zowel bij bestanden als word-documenten (doc) als bij muziekbestanden (mp3). Mocht ik toch binnen een document willen zoeken dan koos ik voor het vakje "een woord of uitdrukking in het bestand".

Nu heb ik een Windows 7 pc. En dit zoeken lukt me niet meer.
- Ik kan niet meer alleen in bestandsnamen zoeken, hij zoekt vanzelf ook binnen de bestanden (waardoor 99 % van de hits niet de gezochte bestanden zijn).
- En erger nog: het complete woord moet in de bestandsnaam staan. Dus als ik bijvoorbeeld bestanden heb met liedjes over sun, sunshine, sunny en ik zoek al die nummers, dan wil ik "sun" intypen en ze allemaal vinden.
Hierdoor mis ik in de Wordbestanden vaak juist de gezochte bestanden (ondanks dat er honderden worden weergegeven).

Een en ander werkte dus in XP vlekkeloos, maar ik kan die functie niet vinden in Windows 7. Wie wel?

Ik hoop van ganser harte op een oplossing omdat het me voor mijn werk veel extra tijd kost en voor mijn hobby veel plezier ontneemt.

9753 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 8, 2011 om 13:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hala kama,

Wellicht kun je iets met deze info.

En lees ook even hier bij schoonepc.
Suc6

stacey
door stacey - Oct 8, 2011 om 13:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Als je even (bv) C opent, dan kun je in taakbalk `Organiseren` kiezen en daar kiezen voor `Map en Zoekopties` daar heb je mogelijkheden keuzes te maken.
Anders instellen wellicht om dan wel te kunnen zoeken/vinden wat je wilt.

Succes,

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 13:57
161 Antwoorden / 19 Vragen

Dank voor de reactie. Een deel van deze info had ik al gevonden, maar het lost mijn probleem niet op.
Ik heb niet al mijn bestanden geïndexeerd en men raadt ook af om alles te indexeren. Maar bovenal: hij vindt toch echt alleen maar de bestanden met het hele ingetypte woord en geen bestanden met meer letters (dus wel sun, maar geen sunshine, om in het voorbeeld te blijven). En hij vindt ook de bestanden waar het woord in de tekst staat in plaats van in de bestandsnaam, dus hij vindt veel te veel, maar ook veel te weinig.

In de helpbeschrijving staat:

"•Typ een woord of een deel van een woord in het zoekvak.

Terwijl u typt, wordt de inhoud van de map gefilterd naar aanleiding van elk volgende teken dat u typt. Wanneer u het gewenste bestand ziet, kunt u ophouden met typen."

Maar dat doet hij dus niet bij mij. Ik moet echt het hele woord intypen.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 13:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hier staat een vrij complete beschrijving van zoeken in Windows 7.

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 14:04
161 Antwoorden / 19 Vragen

@stacey Jouw reactie helpt me al een stuk verder. Want ik heb nu het vinkje aangezet bij "gedeeltelijke overeenkomsten zoeken" :
- enerzijds geeft hij ook sunshine en niet alleen sun
- anderzijds geeft hij nog wel steeds alle bestanden waar het woord in voorkomt. Ik kan geen veld vinden waarin ik kan aangeven dat hij alleen maar in bestandsnamen moet zoeken. Zie ik dat over het hoofd?

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 14:09
161 Antwoorden / 19 Vragen

@gsm Helaas lost jouw link mijn probleem niet op, voor zover ik zien kan. Mijn enige probleem is nu nog: hoe kan ik óók UITSLUITEND zoeken in bestandsnamen en niet binnen de documenten

edrick3
door edrick3 - Oct 8, 2011 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kama,

Helpt dit?:

1. In de Windows Verkenner kiest u Extra > Mapopties > Zoeken.
2. Zet de optie onder Wat wilt u zoeken? op Altijd naar bestandsnamen en inhoud zoeken (dit kan enige minuten duren).
3. Kies OK om het dialoogvenster te sluiten.

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 14:23
161 Antwoorden / 19 Vragen

@edrick3 Nee, helaas, dit helpt niet, want ik wil alleen maar op bestandsnamen kunnen zoeken en niet ook op inhoud.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 15:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Open de map Bibliotheken. Deze vind je standaard in de taakbalk of anders in het Startmenu onder jouw gebruikersnaam.

Klik eenmaal in het zoekvak rechtsboven van de geopende bibliotheek.
Klik op Naam:
Type nu achter naam: de naam die je wil zoeken.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 15:09
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt volgens mij ook gewoon in het ieder zoekvak eerst naam: intoetsen en dan de naam die je zoekt.

Voorbeeld:
naam: te_zoeken_naam

Waarbij te_zoeken_naam de naam moet zijn van het document dat je zoekt.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 15:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

in het ieder zoekvak
moet zijn: in ieder zoekvak

Zo kun je ook zoeken op
- soort:
- inhoud:
- type:
- gewijzigd op:

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 16:29
161 Antwoorden / 19 Vragen

@gsm Dank voor je reacties, maar hij zoekt dan veel meer op dan ik wil zien
en ik wil graag weten hoe ik dat kan beperken tot alleen bestandsnamen.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 16:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=kama schreef op zaterdag 8 okt 2011, 16:29]@gsm Dank voor je reacties, maar hij zoekt dan veel meer op dan ik wil zien
en ik wil graag weten hoe ik dat kan beperken tot alleen bestandsnamen.
Laatste poging dan: Zie hier
.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 17:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen
ka
door kama - Oct 8, 2011 om 17:51
161 Antwoorden / 19 Vragen

@gsm
Dank voor de tip voor die file locator. Deze werkt. En geeft alleen de files die ik wil zien.
Blijft het natuurlijk vreemd waarom die optie kennelijk niet meer zit in Windows Explorer zelf.
Dus, met een workaround weliswaar, zijn nu mijn beide vragen opgelost.
Dank aan alle meedenkers.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 8, 2011 om 20:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u help van windows eens raadpleeg met de functie in te vullen waar u meer van wilt weten dan kan u precies zien wat de mogelijkheden zijn.

ka
door kama - Oct 8, 2011 om 21:00
161 Antwoorden / 19 Vragen

@valerius-2 Dat had ik gedaan, natuurlijk. Maar helpfuncties zijn niet altijd compleet. Dus ik had hoop dat het toch kon.
Maar het is via de workaround functioneel opgelost (zoals reeds gemeld).

Mocht iemand het toch binnen Windows explorer zelf voor elkaar hebben gekregen dan hoor ik het nog graag. Maar alleen verwijzingen naar de standaard helpteksten helpen me niet.

gsm
door gsm - Oct 8, 2011 om 21:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=kama schreef op zaterdag 8 okt 2011, 16:29]@gsm Dank voor je reacties, maar hij zoekt dan veel meer op dan ik wil zien
en ik wil graag weten hoe ik dat kan beperken tot alleen bestandsnamen.
Dus met het eerst intoetsen van naam: en dan een spatie gevolgd door de te zoeken naam, krijg je nog steeds teveel resultaten?

dobby
door dobby - Oct 8, 2011 om 22:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kama schreef op zaterdag 8 okt 2011, 13:29]- Ik kan niet meer alleen in bestandsnamen zoeken, hij zoekt vanzelf ook binnen de bestanden (waardoor 99 % van de hits niet de gezochte bestanden zijn).
- En erger nog: het complete woord moet in de bestandsnaam staan. Dus als ik bijvoorbeeld bestanden heb met liedjes over sun, sunshine, sunny en ik zoek al die nummers, dan wil ik "sun" intypen en ze allemaal vinden.
Hierdoor mis ik in de Wordbestanden vaak juist de gezochte bestanden (ondanks dat er honderden worden weergegeven).

{WIN} name:sun {SPACE} type:mp3 {even geduld}

dus 1 spatie, de rest aan elkaar..

does the job - MAAR: door de manier waarop Windows 7 indexed zal je alleen maar "sun" aan het begin van een woord vinden (dan wel na een scheidingsteken e.d.).. hier is niet veel aan te veranderen

ka
door kama - Oct 9, 2011 om 16:05
161 Antwoorden / 19 Vragen

@gsm Had dat nou gelijk gezegd :) Ik haalde die simpele instructie niet uit de gebruiksaanwijzingen. Dank!

gsm
door gsm - Oct 9, 2011 om 19:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=kama schreef op zondag 9 okt 2011, 16:05]@gsm Had dat nou gelijk gezegd :) Ik haalde die simpele instructie niet uit de gebruiksaanwijzingen. Dank!
Maar dat had ik immers toch al gezegd op 8 okt, 15:05 en 15:09.
Ik dacht dat je er misschien overheen gelezen had, vandaar...

ka
door kama - Oct 9, 2011 om 21:29
161 Antwoorden / 19 Vragen

Sorry, maar ik begreep het niet zoals je het toen formuleerde. In elk geval werk ik niet met bibliotheken dus dat viel af. En de rest vd beschrijving interpreteerde ik dus ook verkeerd. Tsja, kan gebeuren.

jo
door josjor52 - Dec 19, 2012 om 17:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kama,
Alles is veranderd maar onder de motorkap blijft het hetzelfde (MS-DOS).
Dus je kunt nog steeds zoeken met "wildcards".
? staat voor 1 positie
* staat voor een stukje tekst van onbepaalde lengte.
Typ je in het zoekvak: *sun*.* krijg je alle files met het deelwoord sun, bv:
- KC and the sunshine band.mp3
- Here come the sun.avi
- unsunny.doc
Wil je alleen de muziek: *sun*.mp3
Wil je alleen Word documenten: *sun*.doc (of .docx voor word 2010)
Wil je een filmpje (en je weet avi of mpeg): *sun*.mpg
Wil je alleen die dingen die met sun beginnen: sun*.* zoeken.
Succes. Jos

ka
door kama - Dec 19, 2012 om 20:57
161 Antwoorden / 19 Vragen

Dank @josjor52 voor de aanvulling. Alleen : hij werkt niet helemaal. Als je geen "naam;" ervoor zet dan vindt hij ook alle documenten met de zoekterm IN het document en niet alleen de bestanden met de zoekterm in de naam.

ra
door raosour - Dec 2, 2014 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

kama, hartelijk dank voor de vraag: ik worstelde ook al lang met het probleem van veel te veel resultaten via de zoekfunctie in bibliotheken. Dank zij de link van gsm heb ik nu door dat je hier, net als in Outlook, kunt filteren door "naam:" in te tikken voor je zoekterm (de dubbele punt is wel essentieel, anders krijg ik alle resultaten waarbij in de tekst zowel naam voorkomt als mijn zoekterm ...). Sneller gaat eigenlijk het menu start gebruiken, want dan zoek je niet in de tekst vd resultaten, maar enkel op de bestandsnaam.