sr
door srkooy Sep 2, 2008 om 11:52
Elektronica & tv

Accu opladen

  1. Hoe lang lege accu van 12V  5 Ah opladen met oplader van 5 ampere ?

1242 5 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Sep 2, 2008 om 12:07
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Meestal staat dit in de gebruiks aanwijzing van de lader, licht er ook aan wat voor soort accu het is.

succes er mee.

poltol
door poltol - Sep 2, 2008 om 18:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Weet u zeker dat de zaak aan het opladen is? Soms heeft de acculader een beveiliging waardoor er geen lege accu's opgeladen kunnen worden. En eerder was hier een vraag over een accu van een scootmobiel die maanden niet gebruikt was en die kon niet meer opgeladen worden. De [droge] accu is na zo'n lange tijd zonder spanning geweest te zijn helemaal kapot en kan niet meer geladen worden.

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 2, 2008 om 23:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag srkooy,

Welk type accu betreft het? Lood (vloeistof of gel?), li-ion, ni-mh of ni-cad? Als het een loodaccu is zal deze waarschijnlijk onherstelbaar defect zijn, omdat deze niet verder ontladen mag worden dan 10 Volt.

Theoretisch zou laden in ongeveer 1,5 uur kunnen, doch alleen bij een li-ion accu.
Bij andere accuus zal de laadstroom beperkt moeten worden omdat anders de accu te snel geladen wordt. Ook dát vinden accus over het algemeen niet leuk.

Dit beperken van de laadstroom kan met een 12 Volt lamp van 5 Watt, als het een Gel-loodaccu betreft. Laadtijd 15 tot 20 uur, maar zorgen dat de laadspanning niet boven de 14,4 Volt komt. (1 seconde mag.) Bij 14,4 Volt mag/moet de lading er af.
Bij een ni-mh mag dit een 10 Watt lamp zijn.

Wat is het? Staat op de accu. Pb is lood.

Hardware ERror MAN

grindweg
door grindweg - Sep 3, 2008 om 21:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

is het voor een brommer oid? is hij zgn onderhouds vrij? of zitten er dopjes op? laadspanning tussen de 13.8 en 14.2 volt. laadstroom moet tijdes laden terug lopen (inwendige weerstand). daarna weer lanzaam omtladen en weer opnieuw laden is de beste methode.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 4, 2008 om 00:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Ter info: bij 13,8 V. tot 14,2 V. zal een loodaccu nooit helemaal vol worden. Wel bijna vol. Deze is pas vol bij 14,4 V., de z.g.n. "gasspanning". De accu gaat dan water ontleden in waterstofgas en zuurstof. Daarom moet de 14,4 V. er maar zeer kort op staan, anders moet gedémineraliseerd water bijgevuld worden.
Een goede lader schakelt bij 14,4 V. terug naar een onderhoudslading van 12,5 tot 13,8 V. Bij een spanning onder de 12,5 V. wordt de lading hervat.
Vanwege het waterstofgas: nooit kijken of een accu al borrelt, met een brandende sigaret in hand of mond. Anders kan het knalgas worden! H.