Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 17:28
Elektronica & tv

Bedrade deurbel aansluiten mislukt

Achtergrond:

Ik had een gewone deurbel: bel met klepel. Bedraad aangesloten, maakte een trrrringggg geluid.

Ik heb hem vervangen door een Byron bel die zowel op stroom als batterij kan. Deze heeft een luidsprekertje.

In de belknop buiten zitten twee koperen draadjes, rood en zwart. Deze komen in het huis uit. In de meterkast zit een transformator van 220 naar 8 volt.

Probleem:
De oude bel stond op aan als de transformator op 1 stond en uit als hij op 0 stond. De nieuwe bel doet het alleen als de transformator op 0 staat. Ik heb allerlei combinaties van draadjes geprobeerd maar dit is de enige manier waarop hij het doet.

Hoe kan dit en is dit veilig? Alvast bedankt!

6755 14 Rapporteer

Topantwoord

me
door mein33 - Oct 25, 2019 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de bel al een "eigen" elektra aansluiting heeft, moet u de transformator er tussenuit halen.
Dus de draden losmaken van de tranformator en met elkaar verbinden.

Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw snelle reactie.

De rode en zwarte draadjes geven dus wel stroom, maar de nieuwe bel kan niet op deze stroom functioneren? De nieuwe bel heeft plek voor 4 draadjes: die van de beldrukker en voor stroom (als je geen batterij gebruikt). De oude bel deed het wel alleen op de draadjes.

Is er ook een soort bel met ding dong geluid (dus niet tring) die het wel op de bestaande draadjes doet en zonder extra batterij? Weet u dat?

panter22
door panter22 - Oct 25, 2019 om 18:00
6599 Antwoorden / Vragen
Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 18:20
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt maar nee, de handleiding heb ik al gelezen.

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2019 om 18:34
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen elektrische draadjes maar wel "ding-dong". Deurbel Sonnette, van Roos Electronics BV in Gilze. Bel aan de deur heeft zo'n klein rond batterijtje, knoopje, het apparaatje zelf heeft 2 grote batterijen, kan het niet lezen, de energy, te klein. En is gewoon verplaatsbaar, mocht men b.v. in de tuin zitten en men verwacht een belletje.

me
door mein33 - Oct 25, 2019 om 18:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op hoeveel VOLT moet/kan die nieuwe deurbel werken.
Mogelijk is het wattage welke de transformator levert hiermee niet in overeenstemming en daardoor niet geschikt voor deze bel.

Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 19:02
Antwoorden / 1 Vragen

Op 8 volt en dat komt overeen met de transformator.

Ik vrees dat ik er echt te weinig verstand van heb, zelfs met uw uitleg. Bedankt voor de moeite ik waardeer het enorm!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 25, 2019 om 19:51
16888 Antwoorden / 202 Vragen

. Bij nader inzien gewijzigd: als de deurbel ook op het electra netwerk kan worden aangesloten is de oude beltrafo helemaal niet nodig en kan de bel rechtstreeks op het net wordeen aangesloten. Er moet dan wel een stopcontacct in de nabijheid zijn. M.a.w. de bel heeft dan een eigenn treafo en de oude is helkemaal niet nodig.

Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 20:09
Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan het niet goed genoeg uitleggen omdat ik er te weinig vanaf weet.

Ik wil graag begriipen waarom mijn oude bel werkte op alleen de 2 draadjes en de trafo op aan, en de nieuwe bel alleen werkt met een batterij en de trafo op uit.

Wellicht heeft u gelijk, dat de schakelaar zo bedoeld is.

Op uw bewerkte reactie: nee de bel moet op 8v worden aangesloten, heeft geen eigen trafo. Gaat om de Byron 761.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 25, 2019 om 20:16
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Is de oude beltrafo dan wel 8 Volt? Dat is een merkwaardig voltage. In Nederland is normaliter sprake van 6 of 12 volt. Ik zie inmiddels na even zoeken dit > de trafo is apart leverbaar!. https://www.deurbel-expert.nl/byron-761-bedrade-deurbel#tabs  en de tekst uit de verwijzing:

Batterijen of netvoeding

Deze deurbelset kan aangesloten worden op zowel batterijen als netvoeding. Voor het aansluiten op netvoeding heeft u een 8 volt transformator nodig. Deze wordt niet standaard meegeleverd, maar is wel apart verkrijgbaar in onze webshop. Gebruikt u liever batterijen? Deze set werkt op een blokbatterij van 9 Volt (PP3).

Succes!

Bo
door Boom1981 Oct 25, 2019 om 20:25
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat op 220 in 8 uit, dus dan lijkt het me 8 volt :)

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 25, 2019 om 20:29
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Herhaald: U heft kennelijk een aparte trafo nodig: Deze deurbelset kan aangesloten worden op zowel batterijen als netvoeding. Voor het aansluiten op netvoeding heeft u een 8 volt transformator nodig. Deze wordt niet standaard meegeleverd, maar is wel apart verkrijgbaar in onze webshop. Gebruikt u liever batterijen? Deze set werkt op een blokbatterij van 9 Volt (PP3).

Er zijn trafo's te verkrijgen die instelbaar zijn m.b.t. verschillende uitgangs volltage.

Gr
door Grunn1 Oct 27, 2019 om 14:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@HK, 8 volt is een heel gebruikelijk voltage voor deurbellen. Bijna alle deurbellen werken op 8 volt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2019 om 16:04
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ok. Wist ik niet.

ma
door malty - Oct 25, 2019 om 20:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zag nu het schema van de bel.
Wat u bedoelt met 0 en 1 van de transformator is me niet duidelijk.
Kan de trafo wel voldoende stroom leveren, zie dat de bel 8V, en 1 Ampére vraagt?
Op de trafo staat wat deze aan stroom kan leveren.
Met trafo zult u de batterij eruit moeten laten, dat zal wel duidelijk zijn.
Zitten er bij de bel bij u 4 draden of twee draden en kunt u zien welke van de transformator komen?

gerbera
door gerbera Oct 25, 2019 om 22:24
7387 Antwoorden / 14 Vragen

Batterij kan gewoon blijven zitten, die neemt het over bij stroomuitval. Blijkt dus ook omdat de trafo op "nul" dus uit staat.

gerbera
door gerbera - Oct 25, 2019 om 22:23
7387 Antwoorden / 14 Vragen

Staan de "dipswitchen" wel in de juiste stand, kijk hier voor de juiste aansluiting en de handleiding voor de juiste stand van de switchen.

ro
door ron503 - Oct 26, 2019 om 09:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het aansluiten kan weinig mis gaan en de kleur van de beldraden spelen geen rol bij het aansluiten omdat de belknop een soort van aan/uit schakelaar is. De transformator kunt u ook niet verkeerd aansluiten want die heeft omdat het wisselspanning betreft en geen + en - aansluiting. U kunt echter niet en de batterij en de transformator gebruiken maar één van beide omdat anders de batterij door de transformator geladen gaat worden en dat kan brandgevaar opleveren. Als u de batterij verwijderd dan zal de transformator de bel van spanning gaan voorzien en zou het geheel naar behoren moeten werken.

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2019 om 09:58
7387 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik mij vergissen maar volgens mij is uw bel draadloos hetgeen betekend dat de drukker alleen op de batterij werkt en de bel op de trafo. Gebruik ook goede, geen oplaadbare, batterijen bv Duracel. U moet er dus ook de juiste drukker bij gebruiken en niet de bestaande gewone drukker.

ma
door malty - Oct 26, 2019 om 15:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees bij de reviews de bijdrage van niels411.
link

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2019 om 15:42
7387 Antwoorden / 14 Vragen

Zo jammer dat de TS niets meer van zich laat horen. Welk type bel is het, is deze draadloos is de aansluiting geheel anders dan dat deze bedraad is. Maar als het met de huidige 2 draadjes van de oude drukker niet werkt is die volgens mij draadloos. En dan kan ik het wel uitleggen maar als je niets hoort is het zonde van mijn tijd.

aurora1
door aurora1 Oct 26, 2019 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heeft hij zichzelf onder stroom gezet met al die draadjes en batterijen, en is hij nog aan het bijkomen daarvan....

ma
door malty Oct 26, 2019 om 16:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De byron 761, ik denk dat hij deze teruggebracht heeft.

aurora1
door aurora1 - Oct 26, 2019 om 19:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ro
door ron503 - Oct 27, 2019 om 09:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zou het dan toch zijn dat deze bel op een gelijkspannings adapter aangesloten moet worden en dus niet geschikt is voor de transformator die vraagsteller gebruikt. De bel is wel voorzien van een luidspreker dus zal er ook elektronica aanwezig zijn en elektronica werkt niet op wisselspanning. Maar als dat zo zou zijn dient dat ook in de hopelijk meegeleverde handleiding te staan. Edoch als de bel met de batterij wel doet wat de bel dient te doen zou ik het zo laten want een geschikte adapter kost meer dan zeg 10 9 volts batterijen in de aanbieding.