ro
door ronaldinho Aug 23, 2008 om 18:53
Elektronica & tv

Blue ray?

Ik heb een goede hd ready lcd tv van philips (pfl7403) , 32 inch.

Is het nuttig om daar een blue ray speler op aan te sluiten of is een dvd speler met upscale mogelijkheid de betere keuze.

Ik vraag me dus af of ik met een hd ready tv het beste uit een blue ray speler kan halen en op de tv te laten zien.

bij voorbaat dank voor de informatie.

523 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ronaldinho< als U van plan bent om e.e.a nog uit te breiden, en een full hd-lcd aan te schaffen, dan heeft U inderdaad ook het full-hd signaal, en het uiterste wat haalbaar is. Indien u NIET van plan bent om op korte termijn een full-hd lcd aan te schaffen, kunt u net zo goed een dvd-speler met hdmi uitgang en upscaling kopen, uiteraard met een erg goede hdmi (high definition media interface) kabel, die ook erg prijzig zijn, (maar dat is wel een goede investering) ook op lange termijn. De hdmi kabel is zowieso een must.

maw, u schiet er niet erg veel mee op, om nu een bleu-ray speler aan te schaffen, 1: omdat ze (nu) nogal prijzig zijn 2: als u niet van plan bent om  nu ook maar een full-hd lcd aan te schaffen 3: U voor een veel lagere aanschafprijs een dvd-speler kunt kopen met hdmi uitgang, die uiteraard het signaal kan upscalen, en ELK dvd schijfje geeft betere kwaliteit dan de 'oude' scart aansluiting, echt waar!

Als U WEL een full hd tv koopt (1080x1920 pixels) heeft U een veel betere contrastverhouding, en kunt u  met een bleu-ray dvd speler het uiterste uit de lcd tv halen (haarschero beeld), wat U nu niet kunt, want u kunt (helaas) de volle resolutie niet verkrijgen, puur omdat u geen full hd lcd heeft. Hopende U hiermede iets verder te hebben geholpen, mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ronaldinho,

Eerst even een kleine correctie wat de benaming betreft. Het is namelijk Blu-ray en niet Blue-ray, maar dit terzijde.

Verder is het in jouw geval niet erg zinvol om zo'n blu-ray speler aan
te schaffen. Om te beginnen haal je met je HD-Ready toestel de
resolutie niet, dus je kunt niet van de optimale scherpte genieten. Ten
tweede is je scherm 'maar' 32" groot. Dus ook al had je een Full HD
scherm, als dat niet groter is dan 32" en je zit er verder vanaf dan
ongeveer 2 meter, dan zie je het verschil toch niet.

Dus ben je, wat DVD speler betreft, aan iets nieuws toe, koop dan
gewoon een goede 'gewone' DVD-speler en hou dat extra geld in je zak.
Tegen de tijd dat je aan een nieuw, groter, Full HD scherm toe bent zijn de
blu-ray spelers ook weer een stuk goedkoper.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect, freya, maar, ik heb een dvd spelertje MET hdmi uitgang, en upscaling naar 1080i op een hd ready-toestel, met een erg goede hdmi kabel, en je ziet wel degelijk verschil tussen scart! of hdmi!! De dvd speler is van het merk 'lifetec'(aldi)kosten: 69 euro, kabel: kosten: 50 euro, daaronder staat een sony-dvd speler, met scart aansluiting, aangesloten op dezelfde tv: sony kdl40v2000 (40 inch) afstand 3,5 mtr, verschil is eindeloos groot, contouren veel beter, dus freya, kom eens kijken bij me, zou ik bijna willen zeggen. Ben nog niet helemaal full hd, nee, dat niet, maar heb al WEL een veel mooier beeld dankzij de dvd-speler met hdmi uitgang, en de goede kabel! HDMI geeft wel degelijk zichtbaar verschil tussen scart!! Ik speel nu wel voortaan mijn dvd's af met de hdmi aangesloten speler, voor zo'n 120 euro, kijkt echt veel prettiger! Maar als anderen een andere mening daarover hebben, mij best. Succes met het nemen van een beslissing, ronaldinho. Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@plekkie:

De vraag ging toch over de keuze tussen een DVD-speler en een blu-ray speler? Dat hdmi een beter beeld geeft dan scart kan ik alleen maar beamen, immers hdmi is digitaal en scart is analoog, maar daar ging de vraag niet over.

Overigens, voor een hdmi kabel van niet meer dan, laten we zeggen, 2 à 3 meter hoef je echt niet diep in de buidel te tasten. Een kabel van €5,- doet het dan net zo goed als een kabel van €50,-. Daar zijn op diverse fora al lange discussies over gevoerd en de enige conclusie is dat dure hdmi kabels zonde van het geld is. Over een hdmi-kabel gaat immers alleen maar een digitaal signaal, dus wat er in gaat, komt er op dezelfde manier ook weer uit. De kwaliteit van de kabel wordt alleen maar interessant als je extreme lengtes gaat gebruiken en dat zal in een gemiddeld huishouden niet gauw aan de orde zijn.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 23, 2008 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Freya, dat van die kabel had ik eerder moeten weten, dan had ik mij niet zo'n dure laten aansmeren. Groetjes Ingrid

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya, U kunt wel praten en discussieren over kabels, maar dat doe ik even niet hier, gezien mijn achtergrond, en mijn opleiding. Als U een kabel van €5,00 wilt vergelijken met een echt goede kabel van een meter, die €50,00euro kost, dan kap ik ermee. De vraagstelling ging over het beste halen met een hd ready tv en hoe te laten zien. Dag, freya. that's all.. wat vraagsteller ermee doet, dat is aan de vraagsteller zelf. The end.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de uitleg en de reactie op mijn vraag.

Ik heb besloten om geen blu-ray speler aan te schaffen , met een goede dvd speler met upscale mogelijkheid.

Ronald.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@plekkie:

Tja, als je bang bent om een discussie aan te gaan die je zelf bent begonnen. Je begint zelf over vergelijkingen tussen hdmi en scart kabels. Iets waar ik het in mijn antwoord helemaal niet over gehad heb. En bovendien betwist ik ook helemaal niet dat hdmi een beter beeld geeft dan scart.

En ja, goede, dure kabels heeft zin wanneer het om analoge signalen gaat. Signaalverlies in de kabel betekend dan ook een minder, analoog signaal en dus slechter beeld of geluid.
Maar dat verhaal gaat niet op voor digitale signalen. Een 1 is een 1 en een 0 is een 0. Er bestaat niet zoiets als een 'goede' 1 of een 'slechte' 1. Een digitale kabel werkt of hij werkt niet.

En om maar even een vergelijking te trekken met het 'lezen' van digitale signalen van een harde schijf. Dat is ook iets dat werkt of het werkt niet. Je zult echt geen tekstdocument van je harde schijf lezen waar een paar tekens van zijn veranderd omdat er een 'mindere' kabel is gebruikt. Ook een foto die je van je harde schijf leest zie je óf goed op je monitor verschijnen óf helemaal niet. Je zult dan echt geen foto zien met een slecht contrast of mindere kleuren omdat de IDE-kabel van een slechte kwaliteit is.

Kortom, dure digitale hdmi kabels is geldklopperij. Je kent ook vast de Monster-kabels wel. Dure kabels van $250 (dollars) en de fabrikant zegt uiteraard dat die kabels het beter doen. Gewoon onzin. En voor de liefhebbers, bekijk onderstaand filmpje maar eens en met name de tweede helft waar een paar verschillende hdmi kabels met elkaar worden vergeleken.

HDMI kabels

Freya

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya, ik heb dat fillmpje even beken en beluisterd, ik vindt het ronduit een bullshit-filmpje! (Er worden enkele metingen uitgevoerd, maar over hf dichtheid, en kwantiteit wordt geen woord gesproken,enfin..) Heb nu ruim EEN week meegedaan op deze site, en heb erg veel onzin-verhalen gelezen, zoals eindeloze "hanengedrag" bijv. over een opladertje, ik kom HIER nooit meer terug, het account verwijder ik hierbij, ik zoek wel een ander 'plekkie'dan deze betweter plaats, vermaak je maar lekker, dag freya, (EEN moet er de wijste zijn...) ga lekker verder zo,Mvgr, Henri

ve
door verwijderd - Aug 24, 2008 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@plekkie:

Ik vind je laatste reaktie wel een beetje overdreven. We hoeven het toch niet allemaal met elkaar eens te zijn? Jij geeft jouw mening en ik geef de mijne. Bovendien begin je de discussie zelf, dus wat verwijt je mij dan? Dat ik het niet met je eens ben? Kom op zeg.

Freya