sa
door saewer Apr 29, 2008 om 14:13
Elektronica & tv

Digitale decoder ingebouwd in tv met dvd recorder met harde schijf

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb sinds een paar dagen een schitterende Sony Bravia LCD TV. Deze Sony tv heeft dvb-c (en dbv-t) ingebouwd. Nou wil ik zo'n CI-module aanschaffen zodat ik digitale televisie kan kijken. Alleen nou heb ik ook een dvd recorder met harde schijf en nu vraag ik me af, kan ik met dat ding dan ook digitale televisie opnemen aangezien mijn digitale decoder in de tv is ingebouwd en de kabel eerst naar de dvd-recorder gaat en dan pas naar de tv en dan de digitale decoder het omzet naar digitaal beeld.

M.v.b, steven

1246 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 14:29
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U zult de DVD recorder dan moeten instellen zodanig dat deze het TV signaal opneemt. U kunt niet opnemen op de gebruikelijke wijze, Ga overigens na of uw recorder wel digitaalsignaal kan opnemen. Een tip is overigens ook om de verkoper van de TV te raadplegen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 14:29
16887 Antwoorden / 202 Vragen

vinkje vergeten

freya
door freya - Apr 29, 2008 om 14:31
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Steven,

Dat zal op die manier inderdaad niet gaan werken. Je zou het
gedecodeerde signaal van de TV naar de DVD/HD recorder moeten leiden om
het te kunnen opnemen. Voorwaarde is dan nog steeds dat je alleen kunt
opnemen waar je op dat moment naar kijkt. Kijken naar Ned1 en opnemen
van RTL4 is er dus niet bij.

Overigens, ik weet niet wie je kabelaar is, maar UPC zet nog steeds
praktisch het hele basispakket ongecodeerd op de kabel. Zelf kijk ik
dus al vanaf begin dit jaar 'digitaal' zonder digitaalabonnement. (en
dus ook zonder CAM-module)

m.vr.gr. Freya

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 29, 2008 om 14:44
457 Antwoorden / 45 Vragen

Zoals ik het zelf nu doe met mijn HDD-recorder: wordt via de CASEMA 'analoge kanelen' opgenomen rechtsrtreeks van de decoder. Er zit wel een 2de scartaansluiting van de decoder naar de HDD-recorder, als ik wil kan er opgenomen worden vanaf de decoder, alleen de HDD-recorder moet ik op line2-ontvangst instellen, zonder VPS of PDC!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 14:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

de decoder zit ingebouwd in de TV! Die heeft een analoog uitgang met zowel tulp als scart

freya
door freya - Apr 29, 2008 om 15:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gerritaltena,

Een kleine correctie, in de TV zit alléén de digitale tuner (DVB-C en/of DVB-T) en niet de decoder. Deze zal in het CI-slot van de TV gestoken moeten worden.

Freya

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 15:27
16887 Antwoorden / 202 Vragen

hallo freya,

OK, het leuke is, dat ik afgelopen zaterdag net een Sony Bravia heb aangeschaft en de tip ga testen in mijn UPC gebied.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2008 om 15:28
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps nog een vraag: geldt dat dan ook voor de Can.Digi smartcard?

freya
door freya - Apr 29, 2008 om 15:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, want dat gaat via de satelliet en daar heb je dus een DVB-S tuner voor nodig en die zit niet in de TV.

Freya

sa
door saewer - Apr 29, 2008 om 16:14
19 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik heb na de tip van Freya eens mijn tv laten zoeken naar digitale zenders en hij vond er 226!!! De EPG en zo werkt ook alleen ik heb geen beeld. Betekent dit dan dat ik toch zo'n ding moet kopen (arg), overigens kan ik bij de EPG instellen dat ie iets moet opnemen, als ik dan een scart kabel op de tv aansluit en op de recoder en dan op de juiste plekken zodat het signaal van de tv naar de recoder en de recoder dan aanzet, betekent het dan dat ik kan opnemen, alleen geen tv kan kijken, ook niet analoog???

P.S. ik heb casema. Super bedankt allemaal!

freya
door freya - Apr 29, 2008 om 16:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of Casema kanalen ongecodeerd uitzendt. Wellicht een paar, maar voor zover ik weet is UPC de enige die vrijwel alle kanalen van het basispakket ongecodeerd uitzendt. (nog wel tenminste)

Dat je de kanalen kunt 'vinden' met de digitale tuner van de TV zegt niets. Je kunt alle kanalen altijd vinden, je hebt immers die digitale tuner in de TV zitten. Ook de EPG zul je altijd kunnen 'vinden' en gebruiken. Het decoderen gebeurt echter in de CAM-module, dus je kunt alleen de ongecodeerde kanalen bekijken. Voor de overige kanalen heb je dus de CAM-module nodig.

Opnemen zou moeten kunnen, wanneer de TV op het betreffende kanaal staat en dat dan via de scart-kabel naar de DVD/HD recorder stuurt, maar dan kun je de TV dus niet gebruiken om naar iets anders te kijken.  Het handigste is dus toch om 'digitaal' te kijken en 'analoog' op te nemen. Dan kun je tenminste naar het één kijken en het andere opnemen.

Freya

ma
door martin1 - Apr 29, 2008 om 19:32
346 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt zowel een module (+ - 100 euro) als een casema smart-card nodig om de gecodeerde signalen te kunnen ontvangen. Digitaal opnemen met een normale harddisk-recorder kan overigens niet.

do
door dolphin01 - May 2, 2008 om 07:31
32 Antwoorden / 8 Vragen

hallo steven (of anderen)

ik heb ook een sony met ingebouwde tuner; wil zo een cam module wel kopen om af te zijn van mijn 2 afstandsbedieningen; waar kun je die kopen? Ik heb nu een kastje(dgi 1) met smartard van Home  thanks