ni
door nikilina Mar 18, 2008 om 11:30
Elektronica & tv

Digitale tv

wij kopen deze week een plasma 42 tv. Via @home krijgen we digitale tv. Voor een optimaal beeld zouden we ook nog een hd ontvanger (299 euro ) moeten aanschaffen hoorde ik. Klopt dit of is dit dubbelop ?

483 6 Rapporteer

tetter
door tetter - Mar 18, 2008 om 11:52
174 Antwoorden / 14 Vragen

Onzin. Met digitale tv heeft u al een (beter) beeld dan analoog (tenminsten, wij hebben dan upc digital).

Het voordeel van zo'n hd ontvanger is dat u beelden in HD (high definition, meer beeldlijnen) kunt onvangen. Maar er zijn maar enkele (buitenlandse) zenders die dit ondersteunen.

Met de komende sport evenenmenten kunt u wel uw voordeel ermee behalen, want deze schijnen in HD uitgezonden te gaan worden. Of de meerkosten dit voor u waard zijn, is uw keuze.

Ga eens bij een elektronica winkel vragen of ze een dvd willen afspelen en daarnaast een blue ray disc. Dan ziet u ongeveer het verschil.

henson
door henson - Mar 18, 2008 om 13:27
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo,

Dit is geen onzin, dit klopt. Maar u kunt beter even wachten met de aanschaf van de HD-decoder. Ik zeg de decoder omdat er slechts 1 HD decoder in Nederland wordt verkocht: de Samsung 360. En die is nog in de ontwikkelingsfase en kent vele storingen en problemen (die van ons is al 6 maand in reparatie, 4 x retour Samsung!). Er zijn slechts een aantal zenders die in HD-uitzenden, maar dat zullen er in de toekomst wel meer worden. Indien u een TV heeft gekocht die Full HD is en dat ook wilt zien heeft u deze HD-dedoder nodig indien u naar TV-zenders wilt kijken die dit ondersteunen. Maar dan heeft u ook perfect beeld.  Deze decoder moet u voor ongeveer 200 Euro kunnen kopen.

Succes, Henson

Dus alleen doen bij een Full-HD tv.

birdies
door birdies - Mar 18, 2008 om 13:57
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Heb ook een plasma + digitaal en is meer dan voldoende. Prachtig mooi beeld. HD ontvanger is - zeker op dit moment - weggegooid geld.

wubo
door wubo - Mar 18, 2008 om 21:09
8 Antwoorden / 1 Vragen

Voor het ontvangen van een optimaal HD kwaliteit, zou je een HD full tv moeten hebben met een HD Decoder aangesloten dmv HDMI.

dat is optimaal

Laat het nou zo zijn dat er nog iets van 4-5 zenders in HD zijn, en paar films van film1

De decoders rond de € 300,- zitten momenteel, en op het moment dat er mogelijk meer HD zenders zouden komen, dit appraat misschien al weer iets goedkopen geworden zou kunnen zijn.

ma
door martin1 - Mar 19, 2008 om 12:52
346 Antwoorden / 4 Vragen

Als het een "standaard" HD-ready (1366*768) plasma paneel is, kun je goed gebruik maken van de standaard digitale decoder. Deze dan wel het liefst verbinden met een hoogwaardige afgeschermde scartkabel (en nee deze kosten geen tientje bij de Hema) en en zorg voor dragen dat het signaal dat door de scartkabel gestuurd wordt RGB is (boekje even goed lezen). De bijgeleverde scartkabel van o.a. samsung/humax e.d. zijn zo minimaal van kwaliteit dat er weer een heel stuk van de kwaliteitswinst verloren gaat. Daarnaast sluiten veel mensen de digitale decoder verkeerd aan, waardoor er gebruik gemaakt wordt van het composite signaal (over scart). Dit signaal is veel minder mooi dan RGB.

Voor FullHD plasma schermen is een digitale HD decoder wel enigzins aan te raden. Deze heeft een HDMI uitgang die 1080i beelden ondersteund. De tv ontvangt op deze manier elke beeldlijn afzonderlijk, waardoor het beeld vloeiender, scherper en gedetailleerder wordt opgebouwd. dit geld vooral voor HD uitzendingen, maar ook zeker voor normale digitale kanalen. De HD kastjes van samsung van de water latere lichting zijn prima in orde en geven niet meer storingen dan de standaard digitale tv kastjes. een extra voordeel is dat door de digitale verbinding tussen kastje en scherm, de beeldverhouding altijd optimaal wordt geregeld (d.w.z. geen inspringen bij reclames, stukjes afsnijden e.d).

henson
door henson - May 9, 2008 om 11:08
338 Antwoorden / 36 Vragen

@wubo

Hoezo: 'de decoders"?? Er slechts 1 HD-decoder voor kabel TV op de Nederlandse markt, namelijk de 360 van Samsung. En hier volgt een waarschuwing voor degene die dit apparaat binnenkort willen aanschaffen i.v.m. het EK of de Olympische Spelen:

De Samsung 360 HD-decoder is nog in de ontwikkelingsfase en kent vele, vele storingen (kijk maar eens op Tweakers).

Dit zou op zich nog niet zo'n probleem hoeven te zijn ware het niet dat de service van Samsung echt bagger is.....(sorry maar ik heb er geen fatsoenlijke benaming meer voor). Samsung heeft zelf namelijk geen service-dienst, alleen een callcenter en die doen niets anders dan niets zeggende antwoorden en loze beloftes geven (zijn ze m.i. op getraind), maar problemen oplossen, ho maar.

Heb met opzet geen Samsung TV gekocht omdat het merk een slechte reputatie heeft, maar omdat er geen andere HD-decoders op de markt zijn en je zo af en toe toch eens moet kijken of er een andere wind waait bij een concern, heb ik vorig jaar toch maar het ding aangeschaft. Na een jaar aanmodderen heeft Samsung het ding nog steeds niet gerepareerd/gemodificeerd.

Kortom: wilt u geen ellende, schaf dan geen electronica van Samsung aan, geef een paar euro meer uit en koop een echt merk!

PS. Er zijn berichten dat Humax binnenkort ook een HD-decoder op de markt brengt, Sony verwacht deze pas begin 2009 te kunnen introduceren.