na
door nax Sep 25, 2017 om 16:25
Elektronica & tv
Dubbele lichtschaker met geaard stopcontakt aansluiten

Weet iemand hoe ik deze lichtschakelaars moet aansluiten?
Krijg steeds sluiting en heb de gebruiksaanwijzing niet meer.

4375 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2017 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien staat uw modelletje hier tussen?

https://www.karwei.nl/advies/elektra/stopcontacten-schakelaars-dimmers-aanleggen

U kunt uw vraag ook op Google intikken, daar staan veel antwoorden.

U kunt uw vraag ook stellen op het forum van Klusidee.

https://www.klusidee.nl/elektra-in-huis/

Ge
door Genee - Sep 25, 2017 om 16:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De twee zwarte aansluitpunten zijn voor de zwarte lampdraden.
Rood en blauw voor de stroom en nuldraad.
Waar de stroomdraad (bruine draad) aangesloten moet worden daar staat een kleine p bij.
Bij het aansluitpunt voor de aarddraad (geel/groen) staat een aardteken.

ro
door ron503 - Sep 25, 2017 om 18:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Aan het plaatje te zien kan het wel eens een kruisschakelaar zijn. De rode connector is voor de bruine fase draad, de twee zwarte voor de wissel (hotelschakeling) en de blauwe voor de complexe schakeling maar die komt in woningen bijna niet voor. Sluit op een schakelaar NOOIT de nuldraad aan want dat geeft geheid een flinke sluiting. U heeft al een paar keer sluiting gehad en dat kan funest voor de schakelaar zijn.

Ge
door Genee Sep 25, 2017 om 19:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag me nu af of het een losse schakelaar en los geaard syopzpcontact is.

ro
door ron503 Sep 26, 2017 om 18:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een schakelaar want een stopcontact ziet er heel anders uit.

Ar
door AriEllis - Sep 25, 2017 om 18:32
57 Antwoorden / Vragen

Als je het zelf niet weet moet je het zelf niet doen.

Ge
door Genee - Sep 25, 2017 om 21:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was in de veronderstelling dat u een combinatie van schakelaar en stopcontact bedoelde.
Wanneer het om een losse schakelaar en een los stopcontact met randaarde gaat moet u geen blauwe nuldraad op die schakelaar aansluiten.
Alleen de 2 zwarte draden en de bruine stroomdraad komen op de schakelaar.
Neem aan dat de lampen goed aangesloten zijn waardoor daardoor geen kortsluiting kan ontstaan.

Op het stopcontact komt de bruine stroomdraad, blauwe nuldraad en geel/grijze aarddraad.
U kunt 2 korte stukjes bruine draad nemen en deze samen met de bruine stroomdraad in een lasdop steken.
Een van de korte draden gast naar de schakelaar, de andere naar het stopcontact.
Bij inbouwmontage is er achter de schakelaar meestal nog wel ruimte voor de lasdop.

mi
door miraltje - Sep 25, 2017 om 23:18
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit is een dubbel polige schakelaar

rood = fase en komt de bruine draad op
blauw = nul en komt de blauwe draad op

de 2 zwarte= schakeldraad deze gaan rechtsdtreeks naar de lamp danwel stopkontakt

de aarde= geel/groen gaat rechtstreeks naar de fitting of wcd en wordt op het aardecontact aangesloten, deze wordt nooit geschakeld

meestal staat op de achterzijde van het schakelmateriaal een schema afgedrukt

ro
door ron503 Sep 26, 2017 om 18:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens goed naar het plaatje en de aansluitingen van de schakelaar, een stopcontact is niet te zien want er is geen plaats voor een stekker. U ziet eigenlijk twee wipschakelaars en die doen niets anders dan de lamp van stroom voorzien. De blauwe nuldraad is in de plafond doos aanwezig en het enige wat de schakelaars doen is de stroom die op de bruine fasedraad staat onderbreken of doorlaten. In uw opstelling heeft u een goede stoppen/ zekeringautomaat gecreëerd want met het omhalen van de rechter schakelaar worden de bruine fase en de blauwe nuldraad met elkaar verbonden en dus kortgesloten.

gerbera
door gerbera Oct 1, 2017 om 09:48
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Makkelijk om te weten. Op blauw de bruine (fase)draad, op rood een bruine naar het stopcontact. (is een doorverbinding op de schakelaar) de zwarte gaan naar 2 afzonderlijke lampen.

na
door nax - Sep 30, 2017 om 13:45
17 Antwoorden / 10 Vragen

Geweldig, dankzij jullie reactie('s)is het me gelukt.
Hartelijk dank

gerbera
door gerbera Sep 30, 2017 om 13:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig weer licht in de duisternis. Bedankt voor het terugmelden.

ro
door ron503 Oct 1, 2017 om 10:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou graag willen weten hoe u het gedaan heeft.

gerbera
door gerbera Oct 1, 2017 om 22:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als het goed is op deze wijze,

Op blauw de bruine (fase)draad, op rood een bruine naar het stopcontact. (is een doorverbinding op de schakelaar) de zwarte gaan naar 2 afzonderlijke lampen.

na
door nax Oct 2, 2017 om 15:54
17 Antwoorden / 10 Vragen

,
Zoals vemeld door Gerbera alleen heb ik op blauw(staat een "Z" op)niets aangesloten.Heb ik direct op de andere blauwe draden in de verdeeldoos aangesloten(-)omdat het om 24Volt gaat(woon-boot)