do
door doortje1950 Dec 28, 2010 om 10:23
Elektronica & tv

(Foto)boek maken

Hallo,

Al eerder stelde ik hier een vraag over het scannen van foto's en het maken van een fotoboek.
Ik kreeg heel veel reacties en heb er zeker iets aan gehad. Omdat velen me zeiden dat ik op een te lage resolutie had gescand heb ik er toch maar eens een fotoboekje van laten maken bij de HEMA.
Het resultaat viel me toch wel mee.
Nu heb ik wel besloten, om niet meer zoveel foto's te gaan scannen. Het kost te veel tijd. Maar ik heb nu een ander idee waarbij jullie mij misschien willen adviseren.

Mijn plan is nu, om een boekje te maken met heel veel tekst en in mindere mate geïllustreerd met foto's.
Het gaat om een boekje met allerlei wetenswaardigheden en uitspraken van mijn zoon, die ik op een mooie wijze wil bundelen.

Wie kan mij adviseren en heeft ervaring er mee?
Waar kan ik dat het beste laten bundelen/ontwikkelen?
Waar moet ik op letten?

Ik heb al wel begrepen, dat geschreven tekst het beste af te printen is op niet-fotopapier.

Ik hoor het graag,

Doortje

1219 6 Rapporteer

invalide
door invalide - Dec 28, 2010 om 11:20
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een online fotoboek, kan ook bij andere dan Hema kan ook tekst afdrukken en je kunt zowel glans als mat papier vinden als je iets verder zoekt.

Ook het scannen, mijn ervaring is dat mits er geen reflectie is een foto camera meestal betere resolutie kreeg dan de meeste scanners.
Kijk eerst welke resolutie deze heeft en de goedkopere All in One is meestal matig.
De losse scanner of duurdere All in One is meestal beter dus eventueel dure lenen.

Succes met je boek en kijk eerst welke aanbieder juiste papier tegen leuke prijs kan aanbieden.
Het maakt niets uit voor hun of er een foto in veel kleuren of tekst op komt.
Zij printen alles, zowel onder als eventueel in de foto.

nv
door nvdm2010 - Dec 28, 2010 om 11:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Doortje1950, als je naar www.seniorenweb.nl gaat dan kun je daar je vraag voorleggen aan professionele pc-hulpverleners die zeker jouw vraag kunnen beantwoorden. Het is beslist de moeite waard om daar eens rond te kijken voordat je een vermogen gaat uitgeven aan allerlei goedbedoelde adviezen die niet echt het resultaat opleveren wat jij graag wil hebben.
Succes! nvdm2010

nv
door nvdm2010 - Dec 28, 2010 om 11:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, het is www.seniorweb.nl groeten nvdm2010

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2010 om 12:32
11721 Antwoorden / 52 Vragen

@Invalide, je schrijft: "Ook het scannen, mijn ervaring is dat mits er geen reflectie is een foto camera meestal betere resolutie kreeg dan de meeste scanners".

Het maken van foto's van foto's, zoals dat heet reproducties maken, vakjargon repro's, vergt wel heel veel meer ervaring en wetenschap als in verhouding tot scannen. Met scannen ligt het origineel vlak, reflectievrij, direct resultaat op pc, en is bewerkbaar (desgewenst). Als je repro's maakt moet je de juiste constante kleurtemperatuur hebben, een statief, geen reflectie, veel kennis en ervaring. En je moet de foto's van de camera naar de pc verplaatsen en dan pas zie je wat er niet goed is en dan kan je weer opnieuw beginnen.

De gemiddelde amateur is 1.000 x beter uit met een scanner als in verhouding tot reproducties. Ik heb 30 jaar repro's gemaakt met 9 x 12 cm glasplaten, 6 x 6 cm en 24 x 36 mm. En geloof mij, repro's maken kost heel veel meer tijd (als je het al goed kan) als scannen!

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2010 om 14:54
11721 Antwoorden / 52 Vragen

Doortje, ik heb (net vóór de tijd van de fabrieksfotoboeken) in Word de tekst gemaakt en vervolgens de foto's erbij geïntergreerd. Daarna het geheel op 120 grams fotopapier geprint. En die bladen netjes in een plastic kaft gedaan. Niet zo mooi als een fabrieksboek, maar als dit een éénmalige oplage is kan je alles zelf in de hand houden. Het heeft een voordeel, je kan de spellingscontrole gebruiken en je kan eerst (op gewoon papier en zonder foto's) het verhaal nog eens doornemen. Het is maar een idee. Succes.

be
door bernadetje50 - Dec 28, 2010 om 17:04
12 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt allemaal,

Ja Mahadma, dat is ook een goed idee. Vast wel mooie resultaten heeft u daarmee behaald.
Toch wou ik het nu gaan doen met de huidige mogelijkheden.
Maar toch heel hartelijk dank,

Doortje