mv
door mv92 Dec 13, 2011 om 15:51
Elektronica & tv

Gebeld door bandje

Ik ben vandaag (13 dec 2011 om 15.00) gebeld door een bandje. Ik nam de telefoon op en het gesprek ging ongeveer zo:

Ik nam de telefoon op en zei alleen mijn voornaam. Toen was er een stilte van 5 sec ongeveer. Vervolgens kreeg ik een vriendelijke mannenstem die eerst deed alsof de lijn slecht was en hij mij niet hoorde, hij zei zoiets van 'Ik dacht al dat ik iets hoorde.'
Toen zei hij zijn naam ( van Bommel ) en begon hij over speeltuinen donaties etc en dat hij mij vorig jaar gebeld had maar dat ik toen de tijd een jaartje wou overslaan dus nu belde hij om te zeggen dat hij er dit jaar dan wel echt op rekenden.
Vervolgens zei ik: 'Voor welke bv belt u?' midden in zijn verhaal, maar hij praatte gewoon door. Want ik haat van die irritante telefoontjes om geld, abonnementen e.d. en was dus al achterdochtig. Ik ben daarom ook aangemeld bij het bel-me-niet-register. Toen hij klaar was met zijn laatste zinnen, viel er weer een lange stilte.
Toen zei de man: 'hallo? hallo? bent u daar nog? ik hoor u niet? het zal wel een slechte verbinding zijn.'
En toen werd er opgehangen.

De stiltes waren duidelijk het overschakelen van geluidsfragementen op een bandje o.i.d.
Weet iemand waar ik dit soort dingen kan melden? Hiermee wil ik voorkomen dat andere mensen ook gebeld worden. Misschien wordt er bij hen wel een ander bandje o.i.d ingeschakeld en geven zij wel hun rekeningnummer.

MVG

19644 16 Rapporteer

Linski
door Linski - Dec 14, 2011 om 13:11
23 Antwoorden / 5 Vragen

Dat je het hier plaatst, bereikt al veel mensen! Laatst kreeg ik een e-mail doorgestuurd die ook waarschuwde voor dit soort praktijken. Ik dacht toen nog dat het een hoax was, een storm in een glas water, maar blijkbaar komt dit écht voor.

zwemmer
door zwemmer - Dec 14, 2011 om 13:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Bij zulke krampachtige telefoontjes kun je beter gelijk ophangen. Ik heb er geen ervaring mee maar kan mij voorstellen dat er een van jouw zijde het woord "ja" ontlokkende strategie achter zit. Even niet opgelet en de vraag "bent u daar nog?" met "ja, hoor" beantwoord hebbende ben je de klos. Hops, daar sta je op de band en wel ...als donateur...mits het bankrekeningnummer bekend is bij de beller. Deze kwestie komt mij in een zelfde kontekst bekend voor. Goed dat je het onder de aandacht brengt.

Zwemmer

an
door annie van es - Dec 14, 2011 om 13:46
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mv92 schreef op dinsdag 13 dec 2011, 15:51]Ik ben vandaag (13 dec 2011 om 15.00) gebeld door een bandje. Ik nam de telefoon op en het gesprek ging ongeveer zo:

Ik nam de telefoon op en zei alleen mijn voornaam. Toen was er een stilte van 5 sec ongeveer. Vervolgens kreeg ik een vriendelijke mannenstem die eerst deed alsof de lijn slecht was en hij mij niet hoorde, hij zei zoiets van 'Ik dacht al dat ik iets hoorde.'
Toen zei hij zijn naam ( van Bommel ) en begon hij over speeltuinen donaties etc en dat hij mij vorig jaar gebeld had maar dat ik toen de tijd een jaartje wou overslaan dus nu belde hij om te zeggen dat hij er dit jaar dan wel echt op rekenden.
Vervolgens zei ik: 'Voor welke bv belt u?' midden in zijn verhaal, maar hij praatte gewoon door. Want ik haat van die irritante telefoontjes om geld, abonnementen e.d. en was dus al achterdochtig. Ik ben daarom ook aangemeld bij het bel-me-niet-register. Toen hij klaar was met zijn laatste zinnen, viel er weer een lange stilte.
Toen zei de man: 'hallo? hallo? bent u daar nog? ik hoor u niet? het zal wel een slechte verbinding zijn.'
En toen werd er opgehangen.

De stiltes waren duidelijk het overschakelen van geluidsfragementen op een bandje o.i.d.
Weet iemand waar ik dit soort dingen kan melden? Hiermee wil ik voorkomen dat andere mensen ook gebeld worden. Misschien wordt er bij hen wel een ander bandje o.i.d ingeschakeld en geven zij wel hun rekeningnummer.

MVG

Een aantal jaren geleden werd ik gebeld met de mededeling dat ik maar even moest gaan zitten want ik had een grote prijs gewonnen. Geld en een auto ook nog. Weer werd ik gevraagd of ik al goed zat en na een aantal vragen van mijn kant bleef die mannenstem maar doorpraten. Ik doe nooit aan loterijen mee dus het klopte helemaal niet met wat die man allemaal vertelde.
Ik heb op een gegeven moment de verbinding verbroken, je weet dan dat het een bandje is wat loopt.
Ook ik heb vorige week weer zo'n mail gekregen om door te sturen, dat is volgens mij wel degelijk een Hoax. Ik verwijder die altijd direct.

zwemmer
door zwemmer - Dec 14, 2011 om 13:47
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als het je interesseert kun je onder de woorden "speeltuinen donaties" (hierboven in het zoekveld intypen) een soortgelijk bedrog terugvinden.

Zwemmer

jpm
door jpm - Dec 14, 2011 om 14:15
821 Antwoorden / 28 Vragen

Verbazingwekkend dat u door een bandje wordt gebeld. Er zal wel een mens achter zitten vermoed ik :-).

U bent in ieder geval gewaarschuwd. Indien dat het geval is zou ik adviseren om altijd, zodra u door hebt dat u op deze manier wordt benaderd, direct de telefoon neer te leggen. Als het kan binnen 10 seconden. Ik vermoed als de meeste mensen dit zullen doen dat het snel zal ophouden. De persoon die achter het bandje zit zal allicht zijn tijdverdrijf staken als blijkt dat het tijdverspilling is.

Wat een wereld is dit?

kr
door krisjeb - Dec 14, 2011 om 15:31
10 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor, denk echt dat er via een computer gebeld is. Ik ken het ook en omdat ik er toen net bij Kassa en/of Radar wat van gelezen/gehoord had, heb ik meteen opgehangen zonder nog iets te zeggen. De horror verhalen zijn inderdaad dat als je een keer bv je naam zegt en "ja" zegt, dat je gemonteerd wordt in een fake verkoopgesprek en ineens iets "gekocht hebt" wat dan keurig op tape staat. Dus hoe vervelend ook, als het je overkomt, gewoon ophangen. En andere mensen hiervoor waarschuwen, bv via media als het Kassa forum; goed bezig! :-)

zwemmer
door zwemmer - Dec 14, 2011 om 15:55
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Maar, een bandje kan naar mijn idee niet een 'gesprek' beginnen en het antwoord opnemen. Hoe denkt men daarover?

mv
door mv92 - Dec 14, 2011 om 16:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist wel van het bestaan af van dit soort dingen. Ik had alleen niet verwacht dat het zo zou gaan! Gelukkig heb ik niet veel gezegd; slechts mijn voornaam en een vraag. Als ze daar een iets uit kunnen halen vind ik het erg knap!!
Ik denk dat doordat ik een vraag stelde waar niemand op kon antwoordde, dat ik een geluidsfragment kreeg waaruit bleek dat er een slechte verbinding was en dat ik niet te verstaan was. Hierdoor lijkt het minder verdacht en is het voor (minder oplettende) mensen niet verdacht, zo voorkomen ze dat ze erg opvallen.
Misschien als ik had gezegd; 'oh ja dat kan wel kloppen', dan had ik misschien een ander geluidsfragment gekregen, die vroeg om mijn gegevens of iets dergelijks, of misschien zou ik wel een echt persoon aan de lijn krijgen die met mij zou praten.

Zou ik naar kpn moeten bellen en dit aangeven? Ik zou echt niet weten waar ik dan naartoe zou moeten bellen. Ik ben nog niet opgelicht o.i.d. Is dit niet meer een zaak voor de politie? Ook al wil ik deze mensen ook niet lastig vallen met zoiets onbenulligs.

Bedankt voor al jullie reacties!!

zw
door zwartjes - Dec 14, 2011 om 19:58
30 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,
Gewoon bandje afluisteren en niet reageren doet iedereen dat, dan stoppen ze er misschien mee, want zo blijft het hun geld kosten.

sp
door sprincky - Dec 14, 2011 om 20:14
5 Antwoorden / 2 Vragen

Heej dat is toevallig. Ik ben vandaag ook op ons vaste Ziggo nummer anoniem gebelt en kreeg een bandje te horen met een vrouwelijke stem die me sommeerde aan de lijn te blijven dat ik zo met mijn gesprekspartner zou worden doorverbonden. Dit heb ik zo'n 20 seconden aangehoord en toen opgehangen daar ik het niet vertrouwde.
Een half uur later belde een man van Ziggo ook anoniem en die wilde mij een filmnet aanbieding voor 5 euro per maand verkopen.
Of het dezelfde beller is geweest weet ik niet maar ik vindt het wel raar allemaal.
Overigens ik dacht dat je alleen op een gsm nummer het bel-me-niet-register kunt instellen maar heb dit dus nu maar meteen voor ons vaste nummer aangemeldt.
Jammer is dan weer dat het 6 weken kan duren voor dat het ingesteld is volgens het menu van het Bel-me-niet-register.

oo
door ookdorus - Dec 14, 2011 om 21:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn opbel computers die vanuit het buitenland opereren.
Het doel is om de gene die opgebeld wordt lang genoeg aan de telefoon te houden om ingangen te vinden om in te breken in de computer.

Zaak is om via nummermelding het nummer of de nummers bij te houden en de tijden, dagen etc.
Je kunt dan via kpn, of waar je telefoon vandaan hebt een klacht melden.

Bij mij is er een tijdje iedere keer vanuit rusland gebeld.
Kpn heeft rusland op mijn telefoon afgesloten en ik heb het "bel me niet register" in geschakeld.
Daarna was ik er vanaf.

Maar je kunt ook zonder klachten het "bel me niet register" inschakelen, dat werkt het zelfde als geen reklame in de brievenbus willen ontvangen.
Ben je meten van die hypotheek telefoontjes onder etenstijd af.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 15, 2011 om 00:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het bel me niet register werkt echt, in ieder geval bij mij.
Ik heb me een paar jaar geleden opgegeven en ben nooit meer gebeld
door ongewenste kletsmeiers die iets willen verkopen o.i.d.
Wel kunt u nog steeds worden gebeld met voorstellen door bedrijven waar u klant bent, b.v. uw energieleverancier.
Die bellen dan met een voorstel waar u beter van wordt.
Beloven ze, echt waar !
U heeft bij hen immers zelf ooit uw telefoonnummer bekend gemaakt.
Het belmeniet register werkt niet tegen buitenlandse inbellers.
Deze zijn "ongrijpbaar".

rj
door rjw - Dec 15, 2011 om 09:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zwemmer schreef op woensdag 14 dec 2011, 15:55]Maar, een bandje kan naar mijn idee niet een 'gesprek' beginnen en het antwoord opnemen. Hoe denkt men daarover?

Een bandje niet, maar dit soort dingen wordt dan ook niet met een bandje gedaan maar met een computer. En spraaktechnologie is behoorlijk ver ontwikkeld tegenwoordig. Met een simpele smartphone kan je al zoekopdrachten e.d. geven middels spraak (en dat werkt nog goed ook), dus een wat geavanceerder systeem kan vrij makkelijk een standaard dialoog aan gaan.

fl
door floraatje - Dec 15, 2011 om 19:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werd vandaag gebeld en praten ze over dat ik mee gedaan had met een ofandere loterij terwijl ik dat niet gedaan heb en ze praten maar over door toen werd ik kwaad heb er einde aan gemaakt hopelijk kan mij toch niks over komen?

lampje1watt
door lampje1watt - Dec 18, 2011 om 02:20
35 Antwoorden / 2 Vragen

Als er "Prive" (afgeschermd nummer) op het scherm staat druk ik de beller met de rode knop naar voicemail.
Wordt het vervelend dan gaat de telefoon uit.
Welkomstboodschap: "Voicemail" en dan legt een dame uit hoe dat werkt.

Ben eens 15x(!) gebeld op een voicemailbox gebeld (daar zit dus GEEN telefoon achter maar een computer van een antwoordservice)
In mijn welkomstboodschap zeg ik duidelijk dat het een voicemail/fax box is.
Een aantal keren geroezemoes van een callcenter, medewerker zegt nix, een keer een 'band' "u wordt doorverbonden met uw contactpersoon een ogenblik aub, en dan stilte. en een keer "ik ben op zoek naar (naam)". De keren dat er een verbinding was aan het eind de afmeldprocedure; een computer die vergeefs op input wacht.
Dat die sukkels na 15 x pas doorhebben dat het geen zin heeft om te proberen om iemand aan de lijn te krijgen op een voicemailbox.

diumenge
door diumenge - Dec 18, 2011 om 11:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, die telefoontjes krijg ik sinds kort ook. Het is een afgeschermd nummer, je neemt op, hoort een seconde of 5 a 10 niets, en dan hoor je dat je wordt doorverbonden met je "contactpersoon". De 1e keer heb ik gewacht (nieuwsgierig en ik ben niet bang dat ze op die manier op m'n computer kunnen inbreken zoals OokDorus hierboven beweert), maar na een tijdje werd de verbinding van hun kant verbroken, gister weer gebeld, zelfde verhaal, maar nu wel opgehangen. Irritant is het zeker, maar niemand hoeft zich zorgen te maken dat ze door dit telefoontje iemand op kosten kunnen jagen.