va
door vanzanten Dec 28, 2006 om 16:16
Elektronica & tv

Geluidsapparatuur voor kantine

Onze buren hebben het restaurant-kantine-gedeelte overgenomen van een sportcomplex. Nu willen ze daar een beetje een fatsoenlijke geluidsinstallatie neerzetten. Ze hebben mij om advies gevraagd, omdat ik redelijk op de hoogte ben van de 'gewone' hifi-spullen. Tegelijk heb ik me al vaak dood geërgerd aan de beroerde klank van apparatuur in winkels, restaurants, etc. Ik zie in dat soort zaken ook nooit de 'normale' hifi (laat staan high-end), maar altijd merken die in de thuishifi-wereld nauwelijks bekend zijn. Nu vraag ik me in eerste instantie af: wáárom staat er nooit 'gewone' hifi-apparatuur in een restaurant? Is het vermogen daarvan te laag voor de vaak relatief grote oppervlakte? En ten tweede: op welke soort apparatuur kan ik mijn buren attenderen om een fatsoenlijk geluid voor een normaal budget te creëren?

1707 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw buren denken dat u verstand heeft hier van, maar waarom verteld u hen niet gewoon dat u geen verstand heeft van apparatuur voor dit soort bedrijven.
De kans is nl. groot dat wanneer u hier verkeerd wordt voorgelicht dat uw buren u er op aan zullen kijken wanneer zij iets aanschaffen met uw advies.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vriend van mij heeft een cafe/zalencentrum hij gebruikt standaard akai app.met een wat zwaardere versterker.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Misschien moet je/jullie eens rondgaan kijken/luisteren bij een hierin gespecialiseerde zaak,

bv deze; proffesioneel

Succes,

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is op zich redelijk eenvoudig te beantwoorden, het gaat namelijk uitsluitend om de versterker en de luidsprekers die worden toegepast. In de meeste zaken staat toch echt wel vaak de "gewone apparatuur"zoals u noemt, uittgezonderd de versterker.

Het vermogen van de versterker is zowel afhankelijk van het aantal luidsprekers dat wordt aangesloten en uiteraard de omvang van de ruimte. Het beste advies kunt u overigens toch verkrijgen bij een radiospeciaalzaak. Navraag doen bij een groothandel (Macro)  kan ook aannemend dat uw buren een KvK inschrijving hebben.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2006 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit wordt eerst een open deur intrappen, want.......

Hoe groot is de kantine?
Veel- of weinig houtwerk?
Hoeken of recht?

Daarnaast mijn persoonlijke gedachtegang is dat een(sport)cantine vaak vol zit met gezellig kletsende mensen en dat de geluidskwaliteit niet super-hoog hoeft te zijn.

Wel dus nodig; ampliefire (radio-ontvanger), versterker met (laagohmige) micofooningang (of geluidsmixer met meerdere ingangen.) Cd/Dvd-speler, cassettedeck.

En het allerbelangrijkste in de keuze (sterk afhankelijk van de ruimte) de geluidsboxen.
Gemiddeld genomen vier grotere boxen met hoog/midden en laag waarvan twee bij de bar en twee aan een andere zijde en dit aangevuld met een aantal plafondluidsprekers.

Voor de radio/versterker/cd en/of dvdspeler, cassettedeck kunt u gewoon terecht bij de gewone zaken zoals BCC (geen Makro want deze is vaak met de BTW duurder dan eerdergenoemde en problematischer als er wat fout gaat.
                   --------------------------------------
--------BTW valt echter wel af te schrijven en mee te nemen in de overwegingen!!----------
Een geluidsmixer zou eigenlijk wel een essentieel onderdeel moeten zijn van een cantine-geluidsinstallatie waar ook vergaderd wordt en feesten gehouden (platenspeler) omdat daarop microfoons en de overige apparatuur kan worden aangesloten en hadiger gebruikt.
( 1 zendmicrofoon voor in de zaal).

Konkluderend;  normale apparatuur om een zaal met geluid te vullen kan ruim voldoende zijn, de boxen echter niet te klein en meerdere verspreid geeft zelfs bij 100 (geen piekvermogen!)watt al vaak meer dan genoeg geluid af. (wil men voor een feest meer dan gewoon een versterker met veel meer vermogen huren.

Dit betekend tevens dat de vier grote boxen minimaal het vermogen moeten kunnen hebben wat door die laatst gemelde versterker geleverd kan worden; de plafondboxen uitgeschakeld.

Tenslotte; In Amsterdam zit er in de Witte de Wittstraat een specialist op het gebied van geluidsboxen en naar zo'n speciaalzaak zou de eerste gang moeten zijn!!

Daarna op basis van aanbevolen vermogens van de boxen en daaraan aangepast de apparatuur de gang naar (waarschijnlijk toch) de gewone electronicaleverancier.

Vor microfoons en geluidsmixer zou dat in dit geval RAF zijn in de Rijnstraat voor een paar gewone Sennheiser microfoons met nierkarakteristiek (of iets meer richtmicr.eigenschap) + een zendmicrofoon.

P.s. Ik heb uit mijn oude tijd in ieder geval nog een setje van 2 micr. (Uher) 2 oude micr.statieven + een Uher geluidsmixer die niet meer gebruikt wordt.
Indien interesse en in de buurt van amsterdam kunt u via via kontakt met mij maken.
(e-mailadres moet toch in mijn profiel staan, nietwaar heren experts?)

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 24, 2007 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je gewoon moet doen, is contact zoeken met een bedrijf die zich richt op audio instalatie voor disco en horeca gelegeheden.

Mijn broer heeft een cafe in nijmegen, en hij heeft zijn spulletjes gekocht bij Hofman Pro Audio.

Ze waren niet duur, en hebben fantastische producten

kijk ff op www.hofmanproaudio.nl

Je kunt ook rechtstreeks mailen naar hun verkoopman.

(***verwijderd door redacteur***)@hotmail.com  hij komt ook bij jou kijken wat de beste oplossing is.

Groeten