Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 17:54
Elektronica & tv

Geschil met Wehkamp

Beste leden, ik heb een geschil met Wehkamp. Mijn televisie is 22-10 stuk gegaan, mijn televisie is gekocht in april 2014 en is dus 2,5 oud. Nu heb ik het 1 en het ander uitgezocht. Op mijn televisie zit een economische levensduur van 4 jaar. Mijn televisie is binnen die 4 jaar stuk gegaan er zit dus volgens de wet nog een garantie op voor mij. Wehkamp dient de televisie kosteloos te repareren of te vervangen waarbij de tijd word afgetrokken waarin ik de telvisie in gebruik had. Ik heb de monteur terplekke moeten betalen, dit bedrag was €90,-. Echter heeft de monteur mijn televisie niet kunnen repareren. Wehkamp komt nu met de oplossing/vegoeding €90,- voor de monteur en €200,- voor de kapotte televisie. Die prijs hebben ze berekend op de economische levensduur die bij mijn type televisie hoort zoals eerder vermeld is dat voor mij 4 jaar. Ik heb rechtsbijstand ingeschakelt en hun geven aan dat mijn televisie voor 25% is afgeschreven. De dagwaarde is niet te berekenen met de echomische levensduur die op mijn tv zit, echter heeft Wehkamp de televisie wel zo berekend. Mijn televisie kostte nieuw €499, 25% daarvan af is  €124,75. Dat zou betekenen dat de waarde van mijn kapotte televisie nu nog €374,25 waard is. Nu kan rechtsbijstand niks voor mij betekenen omdat het geschil niet meer is dan €220,- dus ik moet het op een andere manier oplossen. Vandaar mijn bericht hier, wellicht kan iemand mij hierin verder helpen.

4322 14 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Nov 4, 2016 om 18:00
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het een redelijk voorstel. Ik zou het maar snel accepteren.

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Redelijk voorstel? De televisie is net een half jaar uit de fabrieksgarantie, en televisie mag nooit na 2,5 jaar doorbranden want dat is wat er is gebeurt bij mijn televisie. Ik heb een ondeugdelijk product! en daar staat een redelijke vergoeding tegenover! Verzekerningen hanteren een termijn van 10 jaar daarom is mijn televisie voor 25% afgeschreven.

getty
door getty Nov 4, 2016 om 18:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nou, dan maar naar de rechter dan he, als u denkt dat die in uw voordeel zal spreken. Verder kunt u niets doen of afdwingen.

ja
door jackyh Nov 4, 2016 om 19:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ben het met GETTY eens, snel accepteren. Nieuw 500 na 2.5 jaar nog 200,00. Zelfs als de tv het nog zou doen krijg je dat er niet meer voor.

simon55
door simon55 Nov 4, 2016 om 21:33
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de Mediamarkt koopt u deze week n Sony tv 43 inch voor € 499 en n 49 inch voor € 599 mooier kunnen we t niet maken wel moeilijker !!!!!!!!!!!!!!

Cookies
door Cookies - Nov 4, 2016 om 18:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De t.v. die je 2,5 jaar geleden kocht voor 499,- euro, kon je een jaartje later waarschijnlijk al kopen voor 100,- euro minder. Ik vind 200,- euro + monteurskosten een zeer acceptabel aanbod.

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

De monteurskosten zijn sowieso voor Wehkamp zijn rekening, op auto's heb je toch ook dagwaardes zitten en op televisies ook. Televisies worden berekend in 10 jaar na 10 jaar zijn ze voor 100% afgeschreven, daar staat de economische levensduur los van. En aangezien mijn televisie 2,5 jaar oud is betekend dat mijn televisie voor 25% is afgeschreven.

Cookies
door Cookies Nov 4, 2016 om 18:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

10 jaar? Dat was vroeger. Heb je een ouderwetse beeldbuis gekocht soms?

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:24
Antwoorden / 1 Vragen

Sommige dingen veranderen niet! Het is dus nog steeds 10 jaar!

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 4, 2016 om 23:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In  de efteling wel maar bij een rechter zeker niet.
Een dure tv geven ze 8 jaar voor.
U heeft een tv uit het onderste segment dus beduidend mindere levensduur en dito restwaarde .
Je kan toch ook niet verwachten dat een Dacia van 8000 euro evenlang mee zal gaan als een Audi van 65.000 euro .
En ja er zullen uitzonderingen zijn.
Diewilik

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2016 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, als Wehkamp de kosten van € 90 voor de monteur vergoedt en ook nog eens € 200 voor de kapotte tv wil geven lijkt me dat een prima oplossing en zou ik daar maar gauw gebruik van maken.
De 'normale' garantie op het toestel is verlopen.

Nog wat info: http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:23
Antwoorden / 1 Vragen

De fabrieksgaranie is net een half jaar verlopen inderdaad. De economische levensduur bepaald hoelang een product mee moet gaan zonder problemen, indien een product stuk gaat binnen dat termijn dient de verkopen KOSTELOOS het product te reparenen (mits de schade niet door eigen schuld is)en  indien het niet gerepareerd kan worden dient de verkoper het product te vervangen, daarbij worden de jaren dat ik gebruik heb gemaakt van de televisie afgetrokken. Wehkamp bied geen nieuwe televisie aan, alleen geld. En dat is prima, alleen moet de televisie dan wel op dagwaarde berekend worden. De waarde van televisies verloopt na 10 jaar!

edrick3
door edrick3 Nov 4, 2016 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, dan wens ik je veel suc6. ;-)

Ni
door Nientje1980 Nov 5, 2016 om 20:57
46 Antwoorden / Vragen

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/02-02-2015/levensduur-van-apparaten/

Ni
door Nientje1980 Nov 5, 2016 om 20:59
46 Antwoorden / Vragen

Staat toch echt dat economische levensduur van televisie tussen de 300 en 499 maar 4 jaar is.

getty
door getty - Nov 4, 2016 om 18:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Recht hebben en recht krijgen is helaas niet hetzelfde. Indien u overtuigd bent dat u onrecht wordt aangedaan, zult u naar de rechter moeten.
Maar denk er nog eens over na, hier al meerdere meningen dat het voorstel redelijk is....

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Ja recht hebben en krijgen zijn zeker 2 vershillende dingen. En ik snap dat mensen het een redelijk voorstel vinden, dat je nog geld krijgt voor een televisie die het helemaal niet meer doet maar het gaat hier wel om mijn centen en spullen wat stuk gaat binnen een termijn wat nooit zou mogen gebeuren. Ik ben genoodzaakt een nieuwe televisie te kopen wat ook weer een hoop centen gaan kosten. En ik ben er zeker van overtuigd dat mij hier onrecht word aangedaan want het is een feit dat ik een ondeugdelijk product heb. Maar ik bedank de mensen voor hun mening en ik wacht gewoon rustig af of er iemand tussen zit die met tips komt.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 5, 2016 om 00:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hij heeft het 2,5 jaar gedaan dus ondeugdelijk is het toestel zeker niet .
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Nov 4, 2016 om 18:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het ook een heel redelijk bod. Er zullen verkopers zijn die heel wat moeilijker zullen doen zodra de fabrieksgarantie verlopen is. U kunt altijd naar de geschillencommissie thuiswinkel als u het er niet mee eens bent, u hoeft niet naar de rechter om dit uit te vechten. Maar ik heb sterke twijfels of u zult winnen. Een tv van 500 euro die 10 jaar meegaat, dat vind ik wel wat erg positief ingeschat.

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:58
Antwoorden / 1 Vragen

Geschillencommissie thuiswinkel thx for the tip!

ph
door philip36 - Nov 4, 2016 om 18:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u aan uw rechtsbijstandsverzekering gevraagd waar ze die 10 jaar vandaan hebben?
Kijk ook eens hoeveel u nu bij moet leggen voor een vergelijkbare TV.

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is zo vast gelegd bij de verzekering vertelde rechtsbijstand mij. Ik heb ook op internet de waarde van mijn televisie berekend en daaruit kwam ook het zelfde antwoord dat mijn tv vandaag de dag voor 25% is afgeschreven.

Topantwoord

Yo
door Youriy - Nov 4, 2016 om 18:48
12 Antwoorden / Vragen

Wehkamp heeft zelf een klachtenprocedure, krijgt u alsnog geen bevredigende uitkomst, kunt u een procedure bij de geschillencommissie starten.

http://www.wehkamp.nl/klantenservice/Download.aspx?File=104152_Klachtenprocedure%20februari%202016.pdf

Ta
door Taati Nov 4, 2016 om 18:54
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je voor de tip, de klachtenprocedure is vandaag in gang gezet dus die wacht ik nu ook rustig af.

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2016 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet waar u vandaan haalt dat tv's in tien jaar worden afgeschreven. Ditzo bijvoorbeeld hanteert bij schades  8 jaar. En dan is het ook nog zo dat die tv van toen, nu voordeliger is. En zo'n bijzonder dure tv is het ook niet geweest.

Wehkamp hoeft na 2,5 jaar helemaal niet gratis te repareren. Ik ben het met de anderen eens dat het aanbod van Wehkamp prima is. U krijgt € 200 voor die tv en zo'n zelfde type zal niet meer dan € 400 kosten.

Maar zoals gezegd, als u het er niet mee eens bent, is er altijd nog de rechter of misschien een geschillencommissie.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2016 om 19:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind het ook een redelijk voorstel, maar u gaat met iedereen die die mening heeft in discussie en weet het beter. Waarom stelt u hier dan een vraag?
U heeft nu 2 mogelijkheden gekregen om nog gelijk proberen te krijgen, succes ermee.

Gr
door Grunn1 - Nov 4, 2016 om 20:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Even doorreken: 2,5 jaar geleden een tv gekocht van 500 euro, deze tv zou nu nog 375 euro waard zijn????
Ik heb 2,5 jaar geleden een tv gekocht van 2500 euro, een jaar later koste het zelfde model nog maar 1500 euro en weer een jaar later kost het opgevolgde nieuwe model 1250 euro. Het nieuwste model is beter en moderner dan de mijne en toch zou de mijne volgens u nu nog 1875 euro waard zijn? Sprookjes.
En ohja sprookjes bestaan niet behalve in de efteling. Ik zou mn handen dicht knijpen met die 200 euroen voor dat geld kunt een betere tv kopen dan u had.

Johkwe
door Johkwe - Nov 4, 2016 om 20:25
44 Antwoorden / Vragen

Zeer redelijk van Wehkamp. En dagwaarde? De tv is nu misschien een stuk goedkoper dan toen u hem kocht of wel helemaal niet meer te koop.
Ik zeg doen.

Topantwoord

we
door wehkamp_webcare - Nov 4, 2016 om 22:38
83 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond,

Allereerst vervelend dat we nog niet tot een oplossing hebben kunnen komen. Om te kijken wat we verder hierin nog kunnen betekenen zou ik willen vragen je gegevens te sturen naar socialmedia@wehkamp.nl. We hopen dan samen tot een passend voorstel te kunnen komen.

Met vriendelijke groet,
webcareteam wehkamp

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Nov 4, 2016 om 22:43
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Conformiteit
Als je hiermee naar de rechter gaat, dan zal je moeten stellen (en bij betwisting aanemelijk maken) dat de televisie bij afleving niet van de kwaliteit was die je mocht verwachten met voortijdig defect als gevolg. Dat vereist meer dan dat de televisie na 2,5 jaar defect is en 10 jaar zou moeten meegaan. Wat heeft de moneur over het exemplaar aangegeven? Wat is de waarscheinlijke oorzaak?

Levensduur
In welke termijn verzekeringen producten afschrijven is irrelevant, omdat dit een kwestie van contractuele afspraken tussen de verzekaar en de verzekerde. De wet kent geen economische levensduur toe aan producten. Het gaat er om hoelang soort gelijke producten meegaan. De lijstjes die verkoper hanteren (zoals die van Uneti-VNI) zijn hiervoor doorgaans ongeschikt, omdat daarbij nog wel eens naar factoren wordt gekeken die wettelijk gezien niet relevant. Voor een televisie staat inderdaad een jaar of acht a tien mee. Zie ook deze uitspraak van de Stichting Reclame Code.

De aanschafprijs heeft geen invloed op de kwaliteit en is daarom geen factor van betekenis. Een grotere televisie kost meer dan een kleinere. Een televisie met veel features kost meer dan een televisie met weinig features.

Herstel of vervaing
Als de verkoper je een ondeugdelijke televisie heeft geleverd, dan is hij gehouden om deze kosteloos te herstellen of te vervangen. Daaruit mag jij in beginsel kiezen. De verkoper mag niet een bedrag in rekening brengen omdat je de non-conforme televisie 2,5 jaar hebt gebruikt. Zie hiervoor het Quelle arrest.

Ontbinding
Bij ontbinding wordt niet gekeken naar de dagwaarde, maar wordt er (door rechters) met een lineare formule gewerkt. De ratio hierachter is dat dat koper niet benadeeld mag worden in een situatie waarin de verkoper zijn verplichtingen heeft voldaan. De dagwaarde van een product daalt sneller in een eerste jaar dan in jaar vijf. Als een product vijf jaar meegaat en honderd euro kost. En het product na een jaar nog maar de dagwaarde na een jaar 50%, dus nog maar vijftig euro zou opleveren. Voor vijf jaar gebruik van ondeugdelijke producten die het allen een jaar uithouden zou je 5 * 50 = 250 euro kwijt zijn terwijl je voor een deugdelijk  product vijf jaar kunt gebruiken voor 100 euro.

Mogelijkheden
Een optie is om je er bij neer te leggen dat je maar 220 euro krijgt. Je kan natuurlijk ook een incassobureau of jurist inschakelen. En ook kun je zelf naar de rechter gaan. Er is een kans dat je dat verlies dan zal de procedure (zonder vertegenwoordiging) je zo'n 200 a 300 euro kosten. De geschillencommissie is wellicht ook een mogelijkheid, maar zij zullen waarscheinlijk wel lijstjes hanteren zoals die van Uneto-VNI.

Ta
door Taati Nov 5, 2016 om 01:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ze dachten in eerste instantie dat het beeldtoevoer stuk was, bij het open maken hier bij mij thuis kwam de monteur er achter dat er een lampje doorgebrand is, lampje was stuk en bruin uitgeslagen. Mijn type televisie word volgens de monteur niet meer gemaakt door LG, type: 47LN5708. Hij gaf aan dat dit bijna niet voorkomt en dat hij dus ook niet gemaakt kon worden. Oorzaak heeft hij niks over gezegt?! De televisie hangt gewoon al die tijd rustig aan de muur in de woonkamer en afstoffen altijd met een droge doek dus ja vertel het me maar. Super info, bedankt in ieder geval!

ha
door halex - Nov 4, 2016 om 22:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U had beter nog wat meer uitzoekwerk kunnen doen. De afschrijving, die overigens niet lineair is (de eerste jaren schrijft u het merendeel af), moet u berekenen over de economische levensduur als u wilt weten wat uw schade is. In dat licht bezien heeft Wehkamp u zelfs een royaal aanbod gedaan.
Bij uw aankoop had u gerekend op meer dan tien jaar kijkplezier. En gemiddeld genomen kan dat best. Mijn vorige televisie (uit 1997) heb ik in 2014 vervangen, maar stuk was die zeker niet. Helaas is het bij gemiddelden zo dat er naast uitschieters naar boven, ook uitschieters naar beneden zitten. En in uw geval betekent dat dat u helaas één van de pechvogels bent. Geluk bij een ongeluk is dat Wehkamp u een mooie deal aanbiedt. Accepteren, uithuilen en snel een nieuwe televisie kopen voordat, vanwege de sinterklaas en kerst, de prijzen weer even flink omhoog gegooid worden door MM en andere verkopers.