ma
door marijson Oct 6, 2005 om 12:25
Elektronica & tv

Het verschil tussen Optische en Digitale zoom

Hallo, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen Optische en Digitale zoom, bij een digitale camera?

Alvast bedankt

Marij

2253 9 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Oct 6, 2005 om 12:34
134 Antwoorden / 3 Vragen

Euhmm..........heel simpel eigenlijk

Optische zoom word door de lens gedaan en digitale zoom door de hardware/software van de camera :)

Optische zoom is altijd beter.Digitale zoom kan je vergelijken met het uitvergroten van een bestaand beeld/bestand.

pekogi
door pekogi - Oct 6, 2005 om 12:39
143 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een digitale camera bestaat de foto uit kleine deeltjes, de pixels. Hoe meer pixels, des te kleiner de deeltjes. Als we deze foto gaan uitvergroten worden alle deeltjes groter. Op een bepaald moment, als je de digitale zoom gebruikt, worden die deeltjes zo groot dat de foto duidelijk uit allemaal kleine vierkantjes gaat bestaan. Een normale optische zoom bestaat uit een lens. Deze lens kent geen pixels. In principe kan je, eenvoudig gezegd, net zover uitvergroten als je wilt. De foto zal nooit uit kleine vierkantjes gaan bestaan. Vandaar dat het belangrijker is dat de camera een optische (dus lens) zoom heeft dan een digitale. Je foto's zullen veel scherper zijn. Ik hoop het zo een beetje duidelijk uitgelegd te hebben.

sp
door spectator - Oct 6, 2005 om 13:23
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met beide antwoorden eens: de kwaliteit van een optische zoom ten opzichte van een digitale zoom( wat eigenlijk geen zoom is) is veel beter. Maar er zijn ook nadelen aan te voeren. Zo is een optische zoom altijd zwaarder en groter dan een optische. Dat komt doordat het objectief (het lenzenstelsel) uit meer delen bestaat, zowel optische als mechanische delen. Daarnaast is een zoomlens altijd minder lichtsterk dan een objectief met een vast brandpunt. Hierdoor kun je minder lang zonder flitser in minder ongunstige lichtomstandigheden fotograferen. En als je de flitser gebruikt, dan kan je minder ver fotograferen, omdat het licht van de flitser sterk afneemt op grotere afstanden. Louis

askjeeves
door askjeeves - Oct 6, 2005 om 18:57
134 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Spectator

Zo is een optische zoom altijd zwaarder en groter dan een optische

Beetje vreemd niet? Zel wel moeten zijn:

Zo is een optische zoom altijd zwaarder en groter dan een digitale

ja
door jackeknar - Oct 8, 2005 om 17:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

hoi askjeeves

"Zo is een optische zoom altijd zwaarder en groter dan een digitale".

dit lijkt me een betekenisloze zin, waarschijnlijk is bedoeld:

zo is een optische zoomLENS altijd zwaarder en groter dan een optische LENS.

ro
door rob26 - Oct 8, 2005 om 21:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

van digitale zoon kan de foto minder worde.

optische zoom is de zoom die iedereen kent van de oude camera's

sp
door spectator - Oct 10, 2005 om 09:02
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt: ik bedoelde optische zoom t.o.v. digitale zoom. Maar ik bedoelde beslist geen lens, aangezien een zoomobjectief beslist geen lens is. Dat hier het Engelse woord voor objectief gebruikt wordt, is meer een verschraling van het Nederlands. Een zoomobjectief is namelijk een lenzenstelsel met variabele brandpuntsafstand. Dus niet meer het woord lens verbeteren, want die werden tot aan de tweede wereldoorlog in goedkope camera'tjes gebruikt, terwijl de wat duurdere gebruikten al minimaal tripletjes (lenzenstelsels uit drie delen). En na de tweede wereldoorlog werden er helemaal geen enkelvoudige lenzen meer gebruikt. Louis

sp
door spectator - Oct 10, 2005 om 09:15
8 Antwoorden / 0 Vragen

En oh ja: een optische zoom(objectief) en een digitale zoom.

ja
door jackeknar - Oct 10, 2005 om 09:46