ar
door arevenberg Sep 30, 2004 om 09:18
Elektronica & tv

Hoe lang gaat een wasmachine mee?

Ik heb een Bauknecht wasmachine van 2 jaar een anderhalve maand oud. Inmiddels is de monteur er al twee keer bijgeweest, een keer voor het vervangen van het manchet en een keer omdat de machine niets meer deed, er bleek een draadje kapot/losgetrild te zijn.
De afgelopen maanden hebben we vier keer meegemaakt dat de wasmachine niets meer doet, geen lichtje niets. Als we dan een uur of dag later de machine nog eens proberen, is er niets meer aande hand. Nadat het afgelopen weekend weer gebeurde belde ik de firma op. Ze konden er wel iets aan doen, maar omdat de garantie verstreken was moest ik 99 euro betalen plus eventuele materiaalkosten. Ik dacht dat er zoiets bestond als een redelijke termijn waarin de machine het moet doen. Wat kan ik doen?

6907 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2004 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag arevenberg,

Er is tegenwoordig inderdaad een redelijke termijn (ook wel levensduurverwachting genoemd) waarin een produkt probleemloos moet functioneren. Maar dat geldt uitsluitend voor produkten die op of na 1-5-2003 zijn gekocht. Dit is de datum waarop de nieuwe wet Koop en Garantie is ingegaan. Elke wasmachinefabrikant zal uiteraard een verschillend aantal jaren als levensduur opgeven. Ga er maar van uit dat dat tussen de vijf en de tien jaar zal liggen, terwijl Miele er wat boven komt. Die levensduurgarantie gaat alsvolgt: gaat een produkt (bijv. de motor van een wasmachine) na vijf jaar kapot, en is de levensduurverwachting van de machine volgens de fabrikant 10 jaar, dan hoef je maar 5/10 van de reparatiekosten te betalen. Kost reparatie van de motor € 300,- dan moet je 5/10 keer 300 is € 150,- betalen. Waarom de helft? Je hebt immers 5 jaar probleemloos van de (nu kapotte) motor gebruik kunnen maken. In jouw geval kun je niet terugvallen op deze regeling omdat je de machine voor 1-5-03 hebt gekocht. Jammer maar het is niet anders. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2004 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling op mijn vorige bericht:

Kopen en garantie: bij wie moet je zijn?

Als een produkt defect raakt is het belangrijk om te weten of dat binnen het eerste halve jaar is of na afloop van de fabrieksgarantie. In beide gevallen heb je sinds 1-5-2003 recht op de wettelijke garantie. Defect in het eerste halve jaar houdt in: terug naar de verkoper die kosteloos moet zorgen voor vervanging of reparatie (de koper mag hier zelf de keuze maken) en als dat niet kan restitututie van het aankoopbedrag. Gaat het produkt kapot na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de verwachte levensduur (bijvoorbeeld een levensduur is 5 jaar) dan heb je nog steeds recht op wettelijke garantie, en kun je  teruggaan naar de verkoper die moet zorgen dat het produkt gerepareerd wordt (uiteraard moet je dan wel het gebruiksdeel van het defecte onderdeel betalen). De verkoper is dan de schakel die zelf voor verhaal bij de fabrikant verantwoordelijk is. Het verhaal halen bij de fabrikant is bij wettelijke garantie zijn probleem en niet het probleem van de consument. Dit alles is gebaseerd op de wet Koop en Garantie van 1-5-2003*

*) Een produkt moet volgens artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek die kwaliteiten hebben die je ervan mag verwachten en alle reclame-uitingen en/of beweringen van een verkoper met betrekking tot dat produkt tellen wat dat betreft mee. Gaat het produkt dat volgens de verkoper minimaal 5 jaar moet meegaan dus na 3 jaar kapot, dan kun je altijd verhaal halen bij de leverancier (= verkoper). Werkt de verkoper niet mee, dan rest  een gerechtelijke procedure, maar die drempel is natuurlijk wel erg hoog.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt ook altijd nog garantie op de reparatie als dus het zelfde kapot gaat als de vorige keer