Hoe lang gaat een wasmachine mee?
Ik heb een Bauknecht wasmachine van 2 jaar een anderhalve maand oud. Inmiddels is de monteur er al twee keer bijgeweest, een keer voor het vervangen van het manchet en een keer omdat de machine niets meer deed, er bleek een draadje kapot/losgetrild te zijn.
De afgelopen maanden hebben we vier keer meegemaakt dat de wasmachine niets meer doet, geen lichtje niets. Als we dan een uur of dag later de machine nog eens proberen, is er niets meer aande hand. Nadat het afgelopen weekend weer gebeurde belde ik de firma op. Ze konden er wel iets aan doen, maar omdat de garantie verstreken was moest ik 99 euro betalen plus eventuele materiaalkosten. Ik dacht dat er zoiets bestond als een redelijke termijn waarin de machine het moet doen. Wat kan ik doen?
Dag arevenberg,
Er is tegenwoordig inderdaad een redelijke termijn (ook wel levensduurverwachting genoemd) waarin een produkt probleemloos moet functioneren. Maar dat geldt uitsluitend voor produkten die op of na 1-5-2003 zijn gekocht. Dit is de datum waarop de nieuwe wet Koop en Garantie is ingegaan. Elke wasmachinefabrikant zal uiteraard een verschillend aantal jaren als levensduur opgeven. Ga er maar van uit dat dat tussen de vijf en de tien jaar zal liggen, terwijl Miele er wat boven komt. Die levensduurgarantie gaat alsvolgt: gaat een produkt (bijv. de motor van een wasmachine) na vijf jaar kapot, en is de levensduurverwachting van de machine volgens de fabrikant 10 jaar, dan hoef je maar 5/10 van de reparatiekosten te betalen. Kost reparatie van de motor € 300,- dan moet je 5/10 keer 300 is € 150,- betalen. Waarom de helft? Je hebt immers 5 jaar probleemloos van de (nu kapotte) motor gebruik kunnen maken. In jouw geval kun je niet terugvallen op deze regeling omdat je de machine voor 1-5-03 hebt gekocht. Jammer maar het is niet anders. Groeten, Ton.
Nog even ter aanvulling op mijn vorige bericht: Kopen en garantie: bij wie moet je zijn? Als een produkt defect raakt is het belangrijk om te weten of dat binnen het eerste halve jaar is of na afloop van de fabrieksgarantie. In beide gevallen heb je sinds 1-5-2003 recht op de wettelijke garantie. Defect in het eerste halve jaar houdt in: terug naar de verkoper die kosteloos moet zorgen voor vervanging of reparatie (de koper mag hier zelf de keuze maken) en als dat niet kan restitututie van het aankoopbedrag. Gaat het produkt kapot na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de verwachte levensduur (bijvoorbeeld een levensduur is 5 jaar) dan heb je nog steeds recht op wettelijke garantie, en kun je teruggaan naar de verkoper die moet zorgen dat het produkt gerepareerd wordt (uiteraard moet je dan wel het gebruiksdeel van het defecte onderdeel betalen). De verkoper is dan de schakel die zelf voor verhaal bij de fabrikant verantwoordelijk is. Het verhaal halen bij de fabrikant is bij wettelijke garantie zijn probleem en niet het probleem van de consument. Dit alles is gebaseerd op de wet Koop en Garantie van 1-5-2003* *) Een produkt moet volgens artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek die kwaliteiten hebben die je ervan mag verwachten en alle reclame-uitingen en/of beweringen van een verkoper met betrekking tot dat produkt tellen wat dat betreft mee. Gaat het produkt dat volgens de verkoper minimaal 5 jaar moet meegaan dus na 3 jaar kapot, dan kun je altijd verhaal halen bij de leverancier (= verkoper). Werkt de verkoper niet mee, dan rest een gerechtelijke procedure, maar die drempel is natuurlijk wel erg hoog.
je hebt ook altijd nog garantie op de reparatie als dus het zelfde kapot gaat als de vorige keer
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag een werkgever jou laten betalen voor het tekort aan contract uren
Onze zoon heeft onlangs voor een groot en bekende dierenwinkel keten in Ede gewerkt, hij is daar min of meer 1,5 maand aan het lijntje gehouden met de belofte op een hoger salaris maar uiteindelijk toch weer ingetrokken is, en daarna is weg gepest door zijn leidinggevende, (schelden en speciaal dieet eten weggooien (glutenvrij)), zijn leidinggevende heeft hem steeds eerder laten vertreken en heeft ... Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer