twins45
door twins45 May 30, 2009 om 23:06
Elektronica & tv

I Pod historie???

De Apple i Pod van mijn zoon heeft in zijn spijkerbroek een wasbeurt gehad. We laten hem nu maar een tijdje drogen maar de vraag blijjft'"overleeft de i Pod dit????

1072 21 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 31, 2009 om 01:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag twins,

Elektronica kan over het algemeen wel tegen vocht wanneer dit goed verwijderd wordt vóór inschakelen en 150 graden is ook geen probleem, alleen voor kunststof omhulling.

Of de iPod het overleeft kan van tevoren niet gezegd worden, doch je
kunt wel voorwaarden scheppen met de meeste kans op succes.
Dat deed ik ook met een uitgebreid rekenmachientje (timer, tijd, datum, stopwatch enz.) dat in de borstzak van m'n overhemd een volledige wasbeurt op 60 graden meemaakte. Het heeft vele jaren nadien nog gewerkt, tot het display brak door stoten.

Ga stap voor stap te werk:

1. Schakel de iPod NIET in om te zien of ze nog werkt. Dat kan ze juist vernielen! Wacht daarmee! Bedwing je ongedult.
2. Accu batterij eruit.
3. Schroef de iPod zo ver mogelijk open, zodat het vocht beter kan ontwijken.
4. Leg ze open in de zon zodat er geen rommel in kan komen of droog ze met een föhn. Niet te warm laten worden, je moet ze nog net vast kunnen houden. Doe dit zolang tot er geen spoor van vocht meer is. Laat ze dan nog een paar dagen op een warme plek liggen.
5. In elkaar schroeven.
6. Accu er weer in.
7. inschakelen en functies controleren.
8. Werkt niets, dan accu laden.
9. Werkt daarna nog niets, dan weer demonteren en bedieningscontacten reinigen met Isopropanol (= 99,6 % zuivere isopropyl-alcohol. Apotheek) en een wattip. Isopropanol geeft geen residu op de contacten.
10. Herhaal stap 5, 6 en 7.

Wanneer het dan nog niet werkt, zie ik zwart. Repareren zal ongeveer evenveel of meer kosten dan nieuw aanschaffen.

Veel succes!

Hardware ERror MAN.

twins45
door twins45 - May 31, 2009 om 09:49
44 Antwoorden / 23 Vragen

Beste H E man.
Ik zou echt niet weten hoe je zo en ipod open moet maken. Er zitten nergens schroefjes. Als het een soort paspersing is dan maak ik, denk ik, meer stuk. Toch bedankt voor de adviezen.
Prettige Pinkster
Twins

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 31, 2009 om 12:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ twins:

Met alleen de accubatterij verwijderen zal het weken duren voor het vocht er enigermate uit is.

Een iPod heb ik nog nooit in de hand, laat staan open gehad. Doch één
keer zal de eerste zijn. Maakt me niet uit, als er maar elektronica in
zit, maak ik alles open wanneer het defect is. Dan zie ik wel. als je er van uitgaat dat het ding so wie so verloren is, kan er soms zo nog iets gered worden. Dat je het verder vernield is dan niet meer belangrijk.

Soms zitten schroefjes onder labels/stickers, doch vaak is het boven-
en onder deel op elkaar geklikt. Soms zijn die delen gelijmd, meestal
bij onrepareerbare weggooi dingen. Daar lijkt me, gezien de prijs een iPod niet gelijk onder te vallen.

Zit er een naad aan de smalle kant dan kun je daar tussen wrikken met
een goede, platte schroevendraaier, tot je kunt zien hoe ze dicht
zitten. Gelijmde zaken snijd k wel eens open met een Stanleymes. Dat is
later wel weer op punten dicht te lijmen of elastiek erom.

H.

hammond
door hammond - May 31, 2009 om 14:06
122 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben wel eens met mijn mobiele telefoon het water ingedoken. Accu verwijderd en in de zon gelegd om te drogen. Heb geduld, laat hem een paar dagen goed opdrogen. Mijn telefoon werkte toen weer,alleen was ik alle opgeslagen gegevens kwijt, maardan ook echt alles. Spelletjes, ringtones ed. Maar gewoon bellen doet hij nog prima.

jpm
door jpm - Jun 2, 2009 om 13:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wie deed hem in de was? Wie lacht betaalt. Maar even serieus. De gegeven antwoorden lijken me toereikend om te proberen. Hardware eRRorman kwam weer vakkundig uit de hoek, ik zou hetzelfde hebben kunnen zeggen (maar deed het niet, sorry).

Als dit alles niet lukt zal de tweede zin in dit berichtje uitkomst geven voor je zoon. Voor hem maakt het dus niet uit. Voor u: veel geluk gewenst.

Groet, jpm

pl
door pluum - Jun 2, 2009 om 13:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, Is ook bij ons gebeurd,

muziek doet het wel maar display blijft zwart, ook wij hebben geen schroefjes o.i.d. kunnen vinden en hebben hem gedroogd op de verwarming. maar met een zwart display is er geen lol meer aan.

groet,

pluum

tdehond
door tdehond - Jun 2, 2009 om 13:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Stuur het naar een specialist die Repareert water Beschadigde iPods

Als Apple geen optie is voor de vaststelling van uw iPod of als de
Rijst methode niet werkt, zijn er bedrijven die er gespecialiseerd in
het repareren iPods - ook als deze beschadigd door water. Twee
specialisten kunt u contact opnemen met zijn methodshop.com en
rapidrepair.com. Uiteraard is de kans op succes afhangt van de mate van
schade aan wateren uw iPod heeft geleden, maar als blijkt dat uw iPod
eenvoudig kan worden vastgesteld, zou het de moeite waard om het geld
en inspanning.

Bron: http://nl.tech-faq.com/repair-wet-ipod.shtml

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 2, 2009 om 16:06
533 Antwoorden / 0 Vragen

Wat over het over hoofd gezien word is dat er nog zeepresten in kunnen zitten.Wat je nog zou kunnen doen is hem uitspoelen in gedistileerd water,hiermee voorkom je wat kalkaanslag van het harde leidingwater,goed uit laten druipen en dan goed laten drogen.goeje kans dat het lukt.

Sukses  Nico

hammond
door hammond - Jun 2, 2009 om 16:27
122 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is een goede I-Pod reparateur.

www.ipod-service.nl

sn
door snar - Jun 2, 2009 om 18:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad eerst goed naspoelen met gedistilleerd water. Dompel 'm gerust helemaal onder, dat is ie in de wasmachine nl ook geweest. Zo kunnen alle zeep-resten van de contactjes e.d. afspoelen.

Dan in een afgesloten bakje doen tesamen met een aantal zakjes Silicagel. Dat zijn die kleine zakjes met witte korreltjes die je bij electronica, schoenen e.d. in de doos aantreft. Silicagel is een hygroscopische stof die water aantrekt. (of een Bison Vochtvreter)

Het bakje op de verwaming of in het zonnetje zodat het water sneller verdampt en wordt opgenomen door de silicagel. Heb het twee keer met succes op deze manier gedaan met een GSM die ik meegewassen had. Werkte daarna weer als vanouds.  Succes!

al
door alferhof - Jun 2, 2009 om 19:19
6 Antwoorden / 0 Vragen

De mijne heeft de 60 graden was overleeft, gewoon aan de lucht gedroogd. Het duurde 2 dagen voordat ik 'm weer kon opladen en geen problemen nadien. Ook de oordopjes hebben er niet onder geleden.

dv
door dvdonck - Jun 2, 2009 om 19:33
21 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ipod (nano, 2de gen) heeft ook in de wasmachine gezeten. Na een paar dagen drogen aan de buitenlucht deed 'ie het alleen als 'ie onder stroom stond. Ik heb 'm onder uitgebreide garantie door Apple laten ophalen. Na een paar dagen kreeg ik 'm werkend terug met de mededeling dat er niets mis mee was. Misschien heb ik te kort gewacht, maar ik vermoed dat zij 'm ontlaad hebben.

vr1944
door vr1944 - Jun 2, 2009 om 19:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo twins 45,

Een Ipod is heel simpel te openen.Hou de IPOD met een hand vast en duw  met een scherp plastic voorwerp tussen boven gedeelte en de bodem en trek vanaf het onderkant  (bediening)naar boven  de bodem eraf.Maar pas op de accu zit in de bodem en zit met een connecter vast aan het apparaat.Deze connecter kun je voorzichtig loshalen.Op deze manier kun je ook de accu vervangen.

dv
door dvdonck - Jun 2, 2009 om 19:35
21 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944
Of een ipod kan worden geopend is sterk afhankelijk van het type en de generatie. Mijn nano 2de gen kan ik volgens mij onmogelijk openen zonder 'm te slopen.

vr1944
door vr1944 - Jun 2, 2009 om 19:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen
dv
door dvdonck - Jun 2, 2009 om 20:04
21 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat dat een 1ste gen nano is. De mijne heeft geen zijnaden.  Voorbeeldplaatje: http://www.apple-history.nl/images/models/ipod_nano_2g.jpg

marijke77
door marijke77 - Jun 2, 2009 om 21:53
158 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ooit een mobiele telefoon met de was meegedraaid op 40 graden, hij is daarna uit elkaar gehaald en te drogen gelegd, toen weer in elkaar gedraaid en hij deed het weer normaal. Het is altijd te proberen dus.

cr
door croijmans - Jun 2, 2009 om 22:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

mijn i pod doet het ook alleen als de stekker er in zit ik heb apple gebelt maar die konden niets voor mij doen ,hoe zit het met de garantie de mijne is 2 maanden oud

twins45
door twins45 - Jun 3, 2009 om 10:06
44 Antwoorden / 23 Vragen

Even een update. De ipod, na dagen drogen, werkt weer. Alleen het backlight nog niet. Msschien komt dat ook nog wel maar alle muziek speelt ie af.
Iedereen bedankt voor de reacties en of raadgevingen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 3, 2009 om 11:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ twins:

Bedankt voor de terug melding.
Leuk dat ie het weer doet. Misschien gaat het backlight ook nog wel weer vanzelf werken. Wanneer een reset mogelijk is, zou ik dat nog proberen.

Toch het wasgoed maar eerst goed navoelen. Dat doe ik ook sinds het malheur met m'n rekenmachientje. Ook gooi ik sindsdien zelf m'n vuile wasgoed in de wasmand. Dan ben ik zelf verantwoordelijk.

Dat zou je met je zoon ook kunnen doen. Gooit ie niets in de wasmand, dan gewoon laten liggen op z'n kamer. Wanneer ie niets schoons meer heeft om aan te trekken dan komt hij zelf op z'n verantwoordelijkheid. Vuil spul aantrekken gaat vanzelf over wanneer hij een vriendinnetje krijgt of vrienden hem er op aanspreken dat ie stinkt;-)

H.

twins45
door twins45 - Jun 3, 2009 om 14:23
44 Antwoorden / 23 Vragen

Beste H.E.Man
Het leuke van mijn zoon is juist dat hij altijd zijn vuile was in de manden doet en ze ook meestal alles nakijkt. Voor zijn 13 en een half jaar is hij best wel netjes, ook op zijn kamer maar ja, het blijven kinderen. Als het backlight het weer doet dan laat ik het wel even weten.
Twins