ze
door zeromanois Sep 24, 2008 om 14:49
Elektronica & tv

Is dit wel netjes?

Ik heb ruim een jaar geleden een goedkope Etna vaatwasser gekocht. De eerste vaatwasser bleef steeds in het programma hangen, deze is destijds vervangen door Etna. Inmiddels is vorige maand de tweede vaatwasser al total-loss geraakt. Etna wil deze netjes binnen garantie vervangen, echter de vervangende machine wordt pas eind november geleverd.

Ik ben op zich niet erg ongeduldig, maar eind november vind ik eigenlijk wel erg ver weg. Dit heb ik ook aangegeven bij Etna. Nu bieden ze me aan om tegen een meerprijs van 200 euro een duurder model te kopen. Hier zou een korting van 50 euro in zitten.

Dit klopt volgens de Etna advies prijzen inderdaad.

Echter op verschillende webshops wordt het model vaatwasser voor maar 119 euro extra te koop te zijn. Het lijkt er dus op dat ze me niet tegemoet proberen te komen, maar nog eens extra aan me proberen te verdienen. Als ik namelijk van die 119 euro nog de korting van 50 euro af haal kom ik op een heel ander bedrag wat ik zou bij moeten betalen.

Sowieso vraag ik me af of het wel zo netjes is om me tegen meerprijs sneller te leveren.

Wat mag ik nu van Etna verlangen? Wat is een redelijke termijn waarin een vervangend product geleverd moet worden. Is het normaal om extra kosten te vragen als er een duurder model geleverd wordt?

Ik hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid kan bieden, dan sta ik misschien wat sterker in mijn argumenten als ik morgen weer contact op neem met Etna.

Bij voorbaat dank!

345 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is een redelijke termijn:Een vaatwasser hoort niet bij de 1ste levensbehoeftes in mijn ogen dus 8 weken waar ik genoegen mee zou nemen. Etna is een handelsnaam de vaatwassers komen overal vandaan.Nu indesit /morgen bosch enzv.Wellicht komt de volgende serie etna`s uit spanje. en is 8 weken redelijk denk ik.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor je antwoord. Jammer genoeg niet wat ik precies wilde horen. ;)

Overigens is de vaatwasser al bijna een maand kapot. Ik heb vrij lang moeten wachten op de monteur, en die is inmiddels ook al twee weken geleden geweest.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het  niet repareerbaar is kun je geld terug vragen en een echt merk kopen, zoals Bosch Miele of Siemens....

Als je weet waar die dure vandaan komt gezien de binnenkant.. ..
daar herken je als je wat meer weet vaak de fabriek aan..

Anders als ze niet willen koop ontbinden en elders een goedkopere nieuwe van echt merk kopen!

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

En wat zegt ETNA over uw ingewonnen info? Even bellen, en wie weet komen ze u nog verder tegemoet.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zeromanis,

U heeft de vaatwasser toch niet rechtstreeks bij ETNA gekocht?
De verkoper is verantwoordelijk om u een deugdelijk apparaat te leveren, comform uw overeenkomst. Met ETNA heeft u niets te maken, de verkoper moet dit probleem voor u oplossen, bijv. door u tijdelijk een leenvaatwasser te leveren, zolang ETNA niet correct kan leveren.
Het is niet netjes dat men u zo lang laat wachten.
U moet er op staan dat uw vaatwasser binnen redelijke termijn gratis gerepareerd wordt. Kan dit niet, heeft u recht op vervanging. Kan vervanging niet binnen redelijke termijn en meer dan een maand wachten op een apparaat dat u dagelijks, of zelfs méér dan dat, moet gebruiken is onacceptabel in mijn beleving.

In zo'n "niet (meer) kunnen leveren situatie" zal het niet de eerste keer zijn als men u een in prijs naastliggend duurder apparaat zonder bijbetaling aanbiedt, als dat naar uw zin is.

Dit zegt de wetgever daarover:

U heeft omruilrecht of reparatierecht. De keuze is bij de
verkopende partij. Als u de verkoper 3 keer in de gelegenheid
heeft gesteld uw koop in overeenstemming te brengen met wat de
bedoeling was van de koop, n.l. een goed werkend en goed
uitziend apparaat te ontvangen, heeft u recht om de koop te
ontbinden. Dat betekent: geld terug.

Verplichting verkoper bij garantie. Uitspr. Hof v. Europa 17-4-08

Een gekocht goed moet voldoen aan de verwachtingen welke u
daar aan mag hebben. Dat noemt de wetgever overeenstemming.

Dit schrijft de Europeese wetgeving letterlijk voor:

- De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk
gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij aflevering van de
goederen.
- In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument
het recht dat de goederen kosteloos door herstelling in
overeenstemming worden gebracht, óf dat de prijs op passende
wijze wordt verminderd óf dat de koopovereenkomst met
betrekking tot deze goederen wordt ontbonden. (Dan geldt geld
terug. H.)

- Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard
van de goederen en het gebruik van de goederen dat de
consument wenste, binnen redelijke termijn en zonder ernstige
overlast voor de consument plaatsvinden.

- De term kosteloos heeft betrekking op de kosten die gemaakt
moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen,
met name de kosten van verzending, loon en materiaal.

-De consument kan een passende prijsvermindering of ontbinding
van de overeenkomst verlangen:

            - indien hij geen aanspraak kan maken op
        herstelling of vervanging of

            - indien de verkoper niet binnen een redelijke
        termijn tot genoegdoening is overgegaan of

            - indien de verkoper niet zonder ernstige overlast
        voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
Einde citaat.

Tevens mag de verkoper geen vergoeding voor het gebruik eisen als u na enige tijd een nieuw apparaat voor het defecte krijgt.
Dit is in hetzelfde arrest vastgesteld.

Europeese wetgeving gaat boven Nederlandse wetgeving, voor
zover de Nederlandse wetgeving op dit gebied beperkter is.
De Nederlandse wetgeving op dit gebied mag wel uitgebreider
zijn, dus meer bescherming bieden voor de consument.

Succes met het uiteindelijk verkrijgen van een apparaat NAAR UW ZIN.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het meedenken.

Zojuist heb ik contact met Etna gehad. Ze kunnen me niet verder helpen en adviseren met contact op te nemen met de verkoper (Gamma).

Ik weet niet of ik wel zin heb om er verder nog energie in te steken. Het gaat uiteindelijk maar om een vaatwassertje van 250 euro. Ik had echter verwacht dat hij het wel 3 jaartjes wel vol zou houden. Niet dus.