student538
door student538 Feb 11, 2014 om 11:33
Elektronica & tv

Kattenverjager versus Mosquito (hoogfrequent geluid)

Op de website van de Rhine Group (Mosquito waarmee jongeren zouden worden weggejaagd) staat iets over kattenverjagers?

Hierbij wil ik graag op ingaan. Daarin staat het volgende:

De Mosquito heeft met deze toestellen niets te maken. De frequentie is anders. Het menselijke gehoor is – op zeer jonge leeftijd – in staat geluid waar te nemen met een frequentie van ongeveer 20.000 trillingen per seconde. Met het vorderen van de leeftijd neemt bij mensen het vermogen om hoge tonen te horen af. Bij katten ligt het niveau bij 30.000 tot 100.000 trillingen per seconde.

Hierbij geven ze aan dat de Mosquito met deze toestellen niets te maken heeft. Echter ik zie wel overeenkomsten met elkaar.

Op de website van www.tuinwachter.nl staat het volgende:

Je kunt dit toestel instellen op de volgende toonhoogtes uitgedrukt in kilohertz:

0 : OFF
1 : 13.5kHz – 17.5kHz weert muizen, knaagdieren, …..
2 : 15.5kHz – 19.5kHz weert grote honden, vossen,……
3 : 19.5kHz – 23.5kHz weert honden, katten, vogels,……

De bovengenoemde frequenties zouden inwerken op het zenuwstelsel van de bovengenoemde dieren.

Nu noemt de Rhine Group op het stukje dit weer:

Hoe reageren honden?

Honden hebben een uitstekend gehoor en zijn zeker instaat deze frequentie waar te nemen. Uitgebreide tests in Engeland en eigen waarneming geven echter aan, dat het geluid honden en katten niet lijkt te hinderen. Het gehoor van honden heeft een veel groter bereik dan dat van mensen (tot 50 kHz) waardoor het geluid van de Mosquito niet zoals bij de mens tegen de grens van het gehoor aan ligt en daardoor irritant is. Het volume is zelfs op korte afstand niet harder dan veel straatgeluiden (sirenes, verkeer etc). Gelet op de waarschijnlijke toepassing van de Mosquito valt bovendien niet te verwachten dat honden (of andere dieren) langere tijd in de omgeving van een systeem zullen hoeven te verblijven.

Op welke frequentie (uitgedrukt in kilohertz?) werkt de Mosquito? Ik zoek nog even verder op hun website:

De toonhoogte van 17 – 20 KHz maakt dat dit geluid voor de meeste mensen boven de 25 jaar niet of nauwelijks wordt gehoord maar voor jongeren veel irritanter is dan het zelfde geluidsvolume bij lagere frequenties. Honden en hele jonge kinderen die hoge tonen nog veel beter kunnen horen reageren daarentegen niet op het geluid.

De toonhoogte van de Mosquito werkt vanaf 17 KHz (Khz = kilohertz) tot en met 20 kilohertz. De toonhoogte van de Tuinwachter werkt ook in deze toonhoogte gebieden afhankelijk welke stand je hem hebt ingesteld. Daarin wordt juist weer beweerd dat het ook honden weert dit terwijl Rhine Group weer zegt van niet. Wie heeft er hier gelijk? De Rhine Group geeft aan dat de werking van de kattenverjager anders is, dit terwijl zij ook deels op de zelfde toonhoogtes uitzenden. Verder staat op [www.tvbuiten.nl]) dat het volume 130 decibel is en van de Mosquito 90 decibel?

Note: Het is overigens ook niet wetenschappelijk bewezen dat de Mosquito jongeren zou weren.

1896 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gaat u weer beginnen over hetzelfde onderwerp?

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2014 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die flauwekul is toch midden vorig jaar al uitgebreid aan de orde geweest?

otto65
door otto65 - Feb 11, 2014 om 16:32
24 Antwoorden / 1 Vragen

Werkt dat? Voor muggen heb je ook zo'n apparaatje maar dat werkt nooit.

komsja
door komsja - Feb 11, 2014 om 17:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Neeeejjj he" begint dat studentje538 nu weer met dat ge.........L
Het beste is dat niemand maar dan ook niemand meer reageerd.
Maar denk dat zoekster nog wel een poging zal wagen.

komsja
door komsja - Feb 11, 2014 om 17:49
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Kon het niet laten,en heb net de redactie van het forum gemeld dat dit persoon voor de zoveelste keer weer dezelfde vraag steld.hopenlijk maken ze er werk van en verwijderen deze van het forum.

mi
door miepje58 - Feb 11, 2014 om 20:05
208 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer genoeg is er geen Mosquito die 'Student58' a.k.a. 'bellenbellen' en 'gezondheid' verjaagt van dit forum, of alle andere fora die deze persoon volschrijft met zijn geneuzel.

student538
door student538 - Feb 11, 2014 om 23:21
16 Antwoorden / 14 Vragen

Dit betreft een GEHEEL ander onderwerp over deze twee apparaten. Het betreft nu over de informatie die verschaft wordt door beide fabrikanten en tegenstrijdig lijken te zijn. Miepje58 dat schuil gaat onder een andere naam op het Tros Radar forum maakte onfatsoenlijke berichten op en beledigde mij als persoon in kwestie vervolgens was zij verbaasd dat het bericht verwijderd was. In een wetenschappelijk boek staat overigens vermeld dat hoe hoger de toon is des te schadelijker het geluid is voor de mens. Het is dus zeer zeker niet hetzelfde onderwerp dat is erg kortzichtig vind ik. Kinderachtig dat dan direct te melden. Zit het je zo in de weg dat hier over geschreven wordt? Kennelijk erger je er zo aan dat je dit hele onderwerp moet verknallen. Er staat maar klein tekst ballon op je computer. Vreemd!

pino123
door pino123 - Feb 12, 2014 om 07:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Student538,

Begint een beetje dwangmatig te worden. En ja het zit ons in de weg dat je nu ongeveer voor de vijfde keer hetzelfde onderwerp hier neerzet. Start een actiegroep of zo.

Van mij part mag je nu inderdaad van het forum afgehaal dworden. Wat een onzin over die piepgeluiden

de eelco
door de eelco - Feb 12, 2014 om 10:02
607 Antwoorden / 92 Vragen

student538...wat ben je toch een vervelend persoontje..
ga lekker naar www.zieligesukkelstjes.nl...

heb de redactie gevraagd om u te verwijderen van de forum want personen zoals jij kunnen we missen als kiespijn.

Redacteur
door Redacteur - Feb 12, 2014 om 11:31
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Dit topic is gesloten. Wilt u dit onderwerp verder bespreken, dan kunt u hier terecht.