te
door teejoo_1 Oct 15, 2004 om 10:31
Elektronica & tv

Lenzen van Fototoestellen !

Welke persoon kan mij precies uitleggen wanneer  de FotoLenzen in ( digitale ) fototoestellen van  zeer goede of zeer slechte kwaliteit zijn ?  Ik bedoel hiermee aan welke Dikte/Maat ( ? ) of andere maateenheid en/of ev. andere berekening kan ik dat aflezen of toetsen ? en wat is dan hierin een zeer goede of een zeer slechte lens ?? Ik kan me wel een ( dure ) digitale fotocamera kopen van een goed merk, maar dan weet ik nóg niet ofdat die ingebouwde lens goed of slecht is ! U kunt mij ook mailen op alibaba40@home.nl - Alvast bedankt voor jullie hulp !!

544 5 Rapporteer

mk
door mk1969 - Oct 15, 2004 om 12:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het om een digitale spiegelreflex camera of om een "gewoon" digitaal toestel? Het ligt eraan waarvoor je de camera wilt gaan gebruiken, een slechte lens (objectief) bestaat haast niet meer, wel zit er kwaliteitsverschil in de opbouw van het objectief in elementen. Als het gaat om een los objectief weet ik nog wel een aantal internetsites.

henrykeijzer
door henrykeijzer - Oct 15, 2004 om 13:00
11 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas kan ik het met voorgaande spreker niet eens zijn, net als
vroeger is de lens een wezenlijk onderdeel van de digitale camera, met
andere woorden, in de meeste fancy merken zit ook een fancy lens en is
de scheiding( wat er gebeurt als je een blondje met wapperende haren
met tegenlicht fotografeert) dit zijn dan geen losse aren meer maar een
schimmige bos.Als je een compactcamera(zonder verwisselbare lenzen)
wilt raad ik je aan bij de cameramerken te blijven en tenminste 3 maal
optische zoom te nemen.Als je nog vragen hebt"henry.keijzer@chello.nl
(12 jaar Capi ervaring)

tigertje
door tigertje - Oct 15, 2004 om 13:01
402 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Teejoo,

In een eerdere vraag die je hebt gesteld over digitale fotocamera's zijn door mij een aantal links gegeven. Op die websites wordt bij de camera's die getest worden ook vermeldt of ze een goede of slechte lens hebben.

Welke (dure) camera heb je op het oog?

ma
door martin1 - Oct 19, 2004 om 16:12
346 Antwoorden / 4 Vragen

Bij de compacte digitale camera's is het samenspel tussen de lenzen, de lichtgevoelige chip en de software in de camera die de uiteindelijk foto maakt uit de gegevens van deze chip belangrijk. Het belang van de lens wordt inderdaad door de normale fotograaf vaak onderschat. Er zijn een aantal zaken die de kwaliteit van de lens bepalen. Allereerst de materialen die gebruikt worden, de polijsting, het aantal lenselementen, de fabrikant, de klasse e.d. Dit is bij normale camera's heel moeilijk te zien. Wat wel zo is is dat de zogenaamde F-waarde veel zegt over de lens. Er horen 2 F-waarden bij een lens, 1 waarde voor volledig uitgezoomd (groothoek) en 1 voor volledig ingezoomd (tele). Hoe lager deze waarden hoe beter over het algemeen de lens. Veel standaardlenzen hebben een 3voudige optische zoom van het bereik 35-110 mm o.i.d. De F-waarden die hierbij horen zijn vaak F2,8 - F5,5

Echte kwalieitslenzen, die overigens veel groter zijn, hebben waarden van F1,8/F2 - F2,8/F3,5

Ik zal een aantal camera's voor je noemen die een beter dan normale lens hebben:

-Sony camera's van de nieuwe serie uitegrust met een lens van Carl Zeiss (bijv. V1, P100, P150, T1, T3, F828!!!, V3!!!!) De laatste twee camera's hebben echt superlenzen, Carl Zeiss Vario Sonnar lenzen met een T* coating)

-Over het algemeen de camera's van canon, al moet er vaak wel een compromis bereikt worden tussen compactheid en kwaliteit van de lens. Deze dingen gaan maar moeilijk samen. De S- en G-serie van canon zijn wat forser maar hebben aanmerkelijk betere lenzen dan bijv. A of Ixus serie ( S50/S60/S70, G3/G4/G5/G6) Ivm het snel opvolgen van de S en G serie kun je nu de S50 en De G5 redelijk voordelig kopen dus sla je slag.

-Pentax lenzen zijn qua kwaliteit behoorlijk goed.

ook andere camera's kunnen goede lezen hebben. Kijk voor de echt goede reviews op www.dpreview.com of www.imagingresources.com

me
door mevnu - Jul 22, 2005 om 23:48
20 Antwoorden / 6 Vragen

Compactcamera's (ook digitale) met n Carl Zeiss lensje zijn DE BESTE...lichtsterk en goed objectief, was vroeger al zo, maar nu nog...de goedkoopste camera's hebben vaan 'plek'merken als lens en dat moet je niet willen!