ri
door ries71 Mar 5, 2008 om 14:48
Elektronica & tv

Magnetron spontaan ontploft?

<sCRIPT language=javascript>

Wij kwamen gisteravond thuis en roken een brandgeur van plastic. Na een klein onderzoekje in de keuken kwamen we er achter dat de magnetron kokend heet was. Hij staat bij ons onderin een keukenkastje. De deur is van de hitte kromgetrokken, de magnetron zelf moest ik met ovenhandschoenen er uit halen. De kast was ook heel heet geworden. Het apparaat was uit, geen schade in of rondom het stopcontact. De koelkast zit in hetzelfde stopcontact, hiermee is niets aan de hand.

De magnetron stond niet aan. Kan dit apparaat uit zichzelf, plotseling oververhit raken?

Heeft iemand hier ervaring mee? Het apparaat is overigens van LG en nog maar 7 maanden oud.

12825 12 Rapporteer

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 15:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Onmiddelijk de verzekering inschakelen en met het apparaat, nadat u foto's heeft gemaakt van app. en kastje, naar de leverancier. Niet bellen met de fabriek of importeur, uw leverancier is het aanspreekpunt.  Het gaat nu over garantie en schade. U had wel af kunnen fikken. Misschien een fabrieksfout in de magnetron, je weet het maar nooit.

Succes, poltol

ri
door ries71 - Mar 5, 2008 om 15:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

We hebben de bon en zelfs de doos nog, dus terug naar de leverancier, zeker!

We zijn idd erg geschrokken, we wonen nog maar 2 dagen in dit huis die door ons de afgelopen 2 maanden compleet verbouwd is. Ga je effe een hapje eten, wie weet hoe dit had kunnen aflopen.

Ik blijf het wel vreemd vinden, dat een apparaat die 'stand-by' staat zomaar zo heet kan worden..

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 19:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik wil niemand op vreemde gedachten zetten, maar weet u wel zeker dat de magnetron op stand-by stond? Was de tijdklok niet actief? Als die namelijk aan stond kan de magnetron gaan draaien en zeer heet worden. De opgewekte energie kan namelijk nergens heen, de magnetron is immers leeg, en zal derhalve geen energie opnemen.

Vr.gr. poltol

ri
door ries71 - Mar 6, 2008 om 12:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

Er zit geen tijdklok op de magnetron. Er zijn twee knopjes; 1 om de tijd in te schakelen hoe lang je wilt dattie aan staat (maar dan slaat ie ook direct aan) en 1 knop om het vermogen van 100 -640 watt in te kunnen stellen.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 6, 2008 om 22:13
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uw eigen opstal en/of inboedelpolis dienen de schade te vergoeden als u tenminste een extra uitgebreide polis heeft die ook doorbranden van een apparaat heeft meeverzekerd. Voorzover ik uit uw verhaal kan opmaken is er namelijk geen sprake geweest van een brand (een met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard dat in staat om zichzelf uit te breiden). Zij onderzoeken tevens of regres op de leverancier of fabrikant mogelijk of zinvol is. Het apparaat dient dan wel aan een nader technisch onderzoek te worden onderworpen bij een onafhankelijk instituut om het sluitend bewijs van een gebrek rond te krijgen.

af
door aflierman - Mar 7, 2008 om 18:20
128 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ries 71,

het is heel goed mogelijk dat de schakelaar van het apparaat spontaan contact maakt met alle gevolgen van dien.
Was het toevallig nog niet zolang er voor gebruikt?
Zou in elk geval mijn inboedelverzekering in kennis stellen,echter als je een beroep wilt doen op dat hij in brand is gevlogen zullen er  vlammen bij hebben moeten zijn.
Dat is zelfs voor een leek zichtbaar.
Echter geef jij aan dat het bloedheet was en de deurtjes waren krom getrokken duid op dat er geen open vuur aanwezig is geweest.
Groetjes
A.F.

ri
door richard63 - Mar 7, 2008 om 21:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,het is heel goed mogelijk dat de magnetron spontaan aan gaat.

Het is zeker een combimagnetron ?

fabrikant bellen  met de vraag hoe of wat.

Ik heb bij een groot witgoed fabrikant gewerkt ,en daar kregen we regelmatig " fabrieksfouten" tegen dat het grilelement spontaan aan ging.Dit bleek om een hele serie te gaan van div merken

sterkte!!

genie
door genie - Mar 8, 2008 om 09:17
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een LG is, kan dat. Is een bekend probleem. De onze brandde vorig jaar spontaan. Helaas kwamen we er later achter dat het een bekend probleem was. Dus: even bellen/mailen met de fabrikant.

ny
door nye - Mar 8, 2008 om 20:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Verboden is het verhitten van azijn, wijn en andere zuren wegens ontploffingsgevaar.

do
door dories14 - Mar 9, 2008 om 20:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is het voor de toekomst een idee om een stekker met een aan/uitknop te plaatsen tussen apparaat/apparaten en stopcontact. Die stekker uitzetten als u het betreffende apparaat niet gebruikt. Zo belandt geen stroom in een apparaat dat niet wordt gebruikt.

Misschien is het plaatsen van een magnetron in een keukenkastje ook een minder goed idee in verband met koeling en ventilatie. Mogelijk staat er iets over plaatsing en vrije ruimte iets in de gebruiksaanwijzing van de magnetron vermeld.

ri
door ries71 - Mar 10, 2008 om 12:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

Het is in elk geval geen combi. Een heel simpel ding, aan-uit-weinig tot veel vermogen.

Ik ken veel mensen die een magnetron in een keukenkast hebben staan, zonder problemen. Als er al problemen zouden kunnen ontstaan dan moet dat mijns inziens alleen plaatsvinden tijdens het gebruik van het apparaat, niet wanneer deze niet gebruikt wordt.

Er zijn geen zuren, azijn, iod verwarmt. Er is niets verwarmt (in het apparaat dan).

Wij proberen eerst het apparaat terug te brengen naar de winkel, garantie opvragen.

Resultaat volgt...

marinepik
door marinepik - Jun 4, 2008 om 15:57
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ook van mening dat een magnetron gewoon in een keukenkast mag worden ingebouwd. Ik heb eens bij mijn eigen magnetron gekeken (ook een LG) of deze erg heet wordt aan de buitenkant maar dat is niet het geval. Wat er nu precies is gebeurd weet ik niet maar u moet uiteraard wel uw inboedelverzekeraar inschakelen, ik hoop voor u althans dat u voor uw nieuwe woning een uitgebreide inboedelverzekering heeft afgesloten. Omdat er geen brand is geweest kunt u de schade verhalen op "Schroei en zengschade".