Nest rookmelder gaat velen malen korter mee dan beloofd.
Hallo.
ik heb voor 379 euro 4 rookmelders gekocht 2 jaar en 2-3 weken geleden. Nu wordt er geadverteerd dat de sensoren tot 10 jaar mee horen te gaan. Dit staat in elke advertentie aangegeven. Echter zit er maar 2 jaar fabrieksgarantie op.
Je raad het al, net na de fabrieksgarantie begeven de sensoren het. 2-3 weken dus.
Google nest support gecontacteerd en zij houden vast aan de 2 jaar garantie. Lijkt dus gewoon een stukje flinke marketing die 10 jaar. Echter, mag dit zomaar? Er zit namelijk wel een flink verschil van bijna 8 jaar tussen.
De levensduur (10 jaar) is flink afgenomen van een product en afschrijving (50 euro p jaar ipv 10 euro p jaar) is dus flink toegenomen. En ik heb juist voor dit product gekozen en een dure prijs betaald ivm smart functie en dat ze tot 10 jaar meegaan.
Wat kan ik nog doen?
dan heb je een non-conform produkt, je mag er vanuit gaan dat deze melders langer meegaan gezien de advertentietekst en de aard van het gebrek.
Ontbind de aankoop bij de verkoper en claim daar je geld terug of een nieuw produkt, reparatie mag ook trouwens.
Je hebt in grote lijnen volkomen gelijk maar je vergeet er nog bij te zeggen dat dat ontbinden dan bij het onbindingsloket kan, formuliertje invullen, klaar, en twee weken later staat het geld op je rekening.
Hoe oud waren de rookmelders toen je ze kocht. Kijk op de achterkant daarop staat de productiedatum. De levensduur gaat vanaf de productiedatum.
Volgens mij is dit type rookmelder nog niet zo lang op de markt, dus zo oud kunnen ze nog niet zijn.
TS moet gewoon doen zoals 1Paul aangeeft vooral ook omdat er met een lange levensduur wordt geadverteerd
Misschien moet er een nieuwe batterij in. Iets voor de verkoper. Als ik het goed heb zijn het deze: (Voorbeeld, de prijs valt mee) https://www.nkon.nl/10-aa-energizer-ultimate-lithium-l91.html?gclid=EAIaIQobChMIgv7xoOyE-wIVCPd3Ch04iAGaEAQYASABEgLI4_D_BwE
Productiedatum was mei 2020, ze zijn in oktober 2020 geplaatst bij mij thuis en de factuurdatum is 27 september 2020
Wie heeft die batterijen geplaatst? Je hebt wettelijke garantie, die gaat verder dan de fabrieksgarantie.
Fabruieksgarantie? In dit soort zaken is de wetgeving in deze preferent en ik geef u nu de info daarover met ook wat u kunt doen: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Zijn echt de sensoren defect, hoe heeft u dat geconstateerd, werken ze op batterij. Wat die 10 jaar betreft heeft dat veelal te maken met de levensduur van de batterij (als deze op batterij werken) en 2 jaar garantie op het apparaat. Tenzij de batterij niet leeg is dienen langer dan 2 jaar te werken en geeft aan dat het een slecht product is en u met uw klacht naar de verkoper moet gaan die het maar oplost met de fabrikant.
https://support.google.com/googlenest/answer/9249296?hl=nl#:~:text=Alle%20koolmonoxidemelders%20verlopen%20omdat%20de,Nest%20Protect%20na%207%20jaar.
Hier wordt aangegeven dat de sensoren kunnen verlopen (hiervoor geldt een duur van 10 jaar), òf kapot kunnen gaan. Omdat u een melding krijgt terwijl er nog geen 10 jaar verstreken zijn neem ik aan dat het hier gaat om een defecte sensor? Zijn de sensoren van alle vier de Nests tegelijk kapot gegaan (dat zou raar zijn), of slechts van één apparaat?
In bovenstaande link staat het advies om de sensor schoon/stofvrij te maken indien u een melding krijgt, dat lijkt me een poging waard.
Anders zou u alsnog een beroep kunnen proberen te doen op non-conformiteit . Daarin staat u sterker als Google idd claimt dat de sensoren 10 jaar lang niet defect gaan - maar uit bovenstaande link haal ik dat nog niet direct...
De app geeft aan dat er iets mis is met de sensoren. Er wordt gesteld dat deze rookmelder vervangen dient te worden. Sensoren zelf kan je niet schoonmaken echter de buitenzijde wel. Dit is ook veelvuldig gebeurd.
Het betreffen nu in totaal 2 rookmelders. De eerste is 2 weken geleden defect geraakt en de 2e vandaag. Ik heb er in totaal 4 dus dit stelt me niet gerust over de overige 2 welke nu (nog) functioneren.
De desbetreffende site waar ik ze gekocht heb en waar dus onder het kopje productinformatie - ook in real-time staat dat deze een levensduur hebben tot 10 jaar.
Ik ga afwachten wat Google/leverancier te zeggen heeft en anders doe ik een beroep op de non-conformiteit .
Nog wat info:
https://www.brandpreventiewinkel.nl/kenniscentrum/rookmelders/voorkom-vals-alarm-bij-rookmelders-5-tips/
Dit komt niet echt overeen met mijn klacht. Zoals ook al eerder aangegeven maak ik het regelmatig schoon en is de storing bekend.
Misschien ben je wel te ijverig geweest met schoonmaken.
Je hebt de rookmelders langer dan 1 jaar in huis.
Wil je een beroep doen op non confirmiteit of de koop ontbinden, dan moet jij bewijzen dat het niet jouw schuld is dat de rookmelders stuk zijn gegaan. Daar zit je mee, hoe bewijs je dat.
Google nest heeft je beroep op garantie al afgewezen.
Hoe krijg je die zover dat je je geld terugkrijgt. Naar de rechter voor €200.
Met het verhaal dat je ze regelmatig schoongenaakt hebt kom je er niet. Ik ga er vanuit dat je ze rechtstreeks bij google gekocht hebt,
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer