le
door leoennel May 31, 2004 om 11:58
Elektronica & tv

Plasma of lcd-scherm

Heb enige tijd geleden een uitzending hierover gezien.  Ben de conclusie vergeten.  Bij een van de twee schermen zou na enige tijd het logo kunnen inbranden.  Wat verdient de voorkeur om aan te schaffen?

356 3 Rapporteer

sc
door scorpion71 - May 31, 2004 om 12:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

De uitzending was op 29-9-2003 bij Radar van de Tros

www,trosradar.nl en bij zoeken even intikken : plasma dan krijg je een link naar de uitzending

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - May 31, 2004 om 13:03
763 Antwoorden / 1 Vragen

Dit onderwerp is inderdaad enige tijd geleden in tros radar behandeld. vanaf die tijd is de technologie natuurlijk ook niet stil blijven staan.

Maar de voorkeur van de deskundige ging uit naar een LCD scherm. groeten.

ma
door martin1 - May 31, 2004 om 20:23
346 Antwoorden / 4 Vragen

De uitslag van Radar was dat Plasma inderdaad de mogelijkheid tot inbranden had. LCD genoot puur op basis daarvan de voorkeur. Nu is het zo dat elektronica-experts het niet eens zijn met deze eenzijdige conclusie. Plasma heeft wel degelijk veel voordelen. Ook LCD heeft enkele voordelen.,

Voordelen Plasma:

-verkrijgbaar in 30-50 inch, vooral geschikt voor grote ruimtes, grote groepen mensen, eigen bioscoop in huis

- Een plasmascherm geeft zelf licht, waardoor het scherm veel beter te zien is

- contrast van een plasmascherm is beter (zwart is echt zwart, i.t.t. lcd waarbij zwart grijsachtig is)

- Het beeld van een plasmascherm is veel vloeiender, zonder sporen. Dit is bij sport en actie wel erg belangrijk.

-Voordeliger, tengewoordig probleem van inbranden verholpen door beveiligingstechnieken en minder heldere logo's van zenders

-gebruikt wel veel stroom (nadeel)

Voordelen LCD:

- in kleine formaten te verkrijgen

- hoge resolutie, zeer fijn beeld vanaf kleinere afstanden

-vaak ingebouwde tuner, dus compact

- geen mogelijkheid van inbranden, wel van pixelfouten (norm voor pixelfouten is opgesteld, maximaal aantal per miljoen is vastgesteld)

-verbruikt minder stroom