lu
door luppie Nov 4, 2008 om 21:54
Elektronica & tv

Problemen beeld uitvoer Harddisc recorder

Ik heb onlangs een hard disc recorder van sony gekocht (hx980) , het enigste wat mij niet lukt om een goed breedbeeld te krijgen op de tv. Ik heb de recorder op 16:9 gezet, we hebben een 42 inch scherm, maar het beeld van de recorder is wel goed in verhouding maar klein, (ik denk 25 kleiner als scherm.)

Ik heb het zo aangesloten. signaal kabel komt in HD kabel tuner, deze is doorgelust naar recorder. ook tussen HD kabel tuner en harddisc recorder zit een scart kabel. De recorder is met HDMI aangesloten op de tv.  Ik kan op de tv nog wel panoramic zoom doen, maar dan heb je toch iets vervorming.

Weet iemand hoe ik een beeldvullend 16:9 beeld kan krijgen vanuity de harddisc recorder?

1181 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dit probleem doet zich ook voor met andere Sony recoders; de oplossing is om niet via de signaalkabel (coax) op te nemen maar digitaal van de digitale decoder via de scart. Je moet dus je recorder instellen op opnemen van line 1.

Het nadeel van deze oplossing is dat je decoder dus aan moet staan tijdens het opnemen en ook nog op het juiste kanaal (hoewel de recoder via infrarood dit kan overschakelen, maar dan moet je wel het infraroodoogje activeren en voor de decoder plaatsen. Het voordeel is dan dat je digitaal beeld hebt, veel beter dus, dat dan weer wel.

Succes, laat maar eens horen of het werkt.

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk staat de HDD-recorder in een hogere resolutie dan de TV. Waarschijnlijk dus in High Definition, terwijl de TV niet 'Full High Definition' is. Door de resolutie van de HDD-recorder iets te verlagen, is het probleem waarschijnlijk opgelost. Het is handig bij dit soort acties de gebruiksaanwijzing van beide apparaten te bekijken.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Signaal gaat nog steeds via scart kabel, dat zal ook een hdmi kabel moeten zijn.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste luppie, het lijkt wel of de harddiskrecorder een zg. letterbox weergave geeft, is het in het menu van je harddisk recorder niet mogelijk om de instelling te wijzigen in 'automatisch' , en, niet alle uitzendingen zijn ook echt in 16:9 uitgezonden, dan wordt dit bij instelling 16:9 vaak in het zg. letterbox weergegeven. En wat als je de harddisk recorder nu eens aansluit met alleen de scart? HDMI is een upscaling, en dat kan (mogelijkerwijs) dit probleem veroorzaken, en line 1 is het niet bij Sony (heb zelf de sony hx910) je moet line 3 hebben namelijk...Gr Succes, Henri

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

HDTV word in amanorf uit gezonden d w z als het een breedbeeld uitzending is zijn er geen balken te zien boven en onder.zet de tv op auto zoom dan moet het wel goed zijn.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geld hier nu niet wat al heel lang geld .
Je moet de onvanger vertellen dat hij signaal wat naar scart uitgang wordt gestuurd breedbeeld moet zijn , en dat Hd recorder moet weten
dat zijn uithang signaal ook weer breed beeld moet zijn

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een 'gewone DVD recorder van Sony, maar kamp met hetzelfde probleem wanneer ik een filmpje terug zie en / of kopieer van de video- camera. Eerst had ik een camera met alleen 4:3 verhouding, maar de ze heeft ook 16:9. De tv is gewoon 4:3. Het blijft zoeken naar de goede instelling van de camera en/of recorder. Ook bij koop DVD's kan het zijn dat je de recorder op 4:3 moet zetten om een normaal beeld te krijgen.

DVD recorder heeft nog een manco: bij het overschrijden van de maximum opnametijd (sp, lp enz.) verschijnt er geen waarschuwing.

Een kopie maken van een video film doe ik gewoon met de AV-kabel: bij gebruik van i-link kan het zijn dat de kopie op het schijfje schokkerig zijn. Hiervan wordt in de handleiding zelfs melding gemaakt....

Ik krijg het idee dat bij digitale tv de problemen alleen maar groter kunnen worden.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het iets met digitale televisie te maken heeft denk ik niet , wij kijken al jaren digitaal via de schotel.
Daarbij heeft onze televisie de optie om de beeld wisseling tussen
breed beeld en de door my als stanndard ingestel beeld grootte automatisch te doen Dus of breed beeld of panoramisch de door my ingestelde waarde. De zender het signaal dit is breed beeld mee

ve
door verwijderd - Nov 5, 2008 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@prelaat,
Bij welke recorder kun je dan de resolutie al bepalen??? en Full Hd Opnemen is nog toekomstmuziek voor de consument. Zeker met de armoedige digitale kwaliteit die we nu krijgen voorgeschoteld zal het nog wel even duren. Voor de TS kijk maar via scartipv hdmi en je probleem is opgelost. Iets minder mooi beeld maar wel veel meer.......
groet Mastag

ve
door verwijderd - Nov 6, 2008 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mastaq: Inderdaad, de resolutie kun je bij een harddiskrecorder niet 'veranderen'cq aanpassen, (wat met de pc weer wel kan overigens) Voor wat betreft opnemen in high definition (1920x1080) zijn er al wel mogelijkheden, o.a samsung heeft bijv. zo'n harddiskrecorder (net!) op de markt gebracht.(Duur!!) Voor wat betreft het probleem van vraagsteller: Begrijp uit de vraagstelling, dat deze Hr. Mevr. afhankelijk is van het aangeleverde signaal van de (in dit geval) kabelaar, en DAAR zit dan ook vaak het probleem, je bent afhankelijk van hoe de kabelaar het doorgeeft!!  Zelf heb ik een harddiskrecorder van Sony, en neem al vanaf medio 2005 probleemloos op, de instelling bij beeldformaat staat op automatisch (hx910,250 gb hdd, okt 2005 gekocht)  en de meeste zenders (zoals ned 1,2,3 en alle rtl's en veronica, etc. zenden echt uit in een beeldvullend formaat (16:9) via Canal Digitaal, zoals vele andere FTA (free to air) zenders. Helaas als je via de kabel kijkt, laat de kwaliteit alsook het doorgegeven signaal, door de kabelaar, nogal eens te wensen over. Kijk sinds ruim 10 jaar al via de schotel (digitaal) en heb alleen maar verbeteringen daarin waargenomen, dat kun je van de kabelaar(s) niet zeggen, in veel gevallen. Als ik bij mijn dochter op haar lcd kijk van 37 inch, krijg je tranen in je ogen ZO'N slechte kwaliteit, en zoveel ruis, (kabelaar, analoog)ongelooflijk, zelf hebben we (sinds heel kort) een 52 inch lcd, met 100hz techniek, en de kwaliteit is fantastisch, de 40 inch, die we al hadden, van 2 jaar oud, staat nu in de slaapkamer, voor wat betreft de uitzendingen in het echte high definition formaat (1920x1080 resolutie zijn er (nog niet zoveel aanbieders, in ieder geval op de schotel dan) Hopelijk komt daar wat sneller verandering in, maar ik verwacht toch niet sneller dan een paar jaar...al wel is er de blu-ray, die erg snel in opkomst is, op dit moment, en er zijn al zeer veel films te (huren) alsook te koop op blu-ray, uiteraard. Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 6, 2008 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk heb ik een aanvullende vraag m.b.t. Blu Ray. Is de huidige generatie DVD schijfjes (waar vaak een kopie van VHS films of MDV films op staat) nog wel te lezen door de nieuwe generatie Blu Ray spelers? Ik hoop van wel, anders zouden veel kostbare opnamen defnitief verloren zijn.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2008 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ytsma2: Goed nieuws voor U! Inderdaad is Uw gehele collectie dvd's  af te spelen met de blu-ray speler(s)! Let bij aankoop van een blu-ray speler wel goed op de specificaties, vraag eventueel om de handleiding van het apparaat wat U op het oog heeft, en ga deze rustig even lezen in de winkel, onder het genot van een kop drinken. Laat U niet van de wijs brengen, en let er op dat U de voor U belangrijkste dvd's-MIN dvd+(PLUS) cda=cd's, alsook mp3 , jpeg, en wma, divx, kunt afspelen.

Als U de handleiding in handen heeft, kijk dan allereerst naar de specificaties: de resolutie moet in ieder geval 1920x1080 zijn (full hd), ook dat moet onder de technische gegevens in de handleiding zijn terug te vinden. Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 6, 2008 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een laatste tip voor ytsma02: Neem desnoods je fims, die je hebt overgezet van vhs naar dvd, en al die andere even mee naar de winkel, en probeer het ter plekke even uit, dan kan er nooit geen twijfel meer mogelijk zijn...althans, zo zou ik het doen. Succes, Gr. Henri