Ge
door Gert Blok Jan 15, 2023 om 17:04
Elektronica & tv

Rookmelder problemen

Wij en zo te lezen op internet hebben vaak last van een nep brandalarm. De melder geeft zeker 1x per maand een valse melding.
De melder is nieuw met een long life accu, er zit geen stof in. Op diverse plaatsen gehangen.
Alle leveranciers zeggen hetzelfde, misschien stof, vochtig, een spinnetje, verkeerde plaats, warmte, kou, enz, enz.
Met al deze beperkingen is er geen kans om een klacht in te dienen omdat op iedere plek waar je de melder wilt hangen wel een probleem geeft. Wij willen graag een rookmelder die werkt in een camper, echter daar heb je te maken met dakluiken, temperatuurschommelingen, vocht, te dicht op de wand, te dicht bij de deur, enz, enz.
Ik zie met de nieuwe wetgeving en verplichting van rookmelders dan ook het volgende gebeuren (vooral omdat internet volstaat met vragen en klachten over rookmelders) dat ouderen straks op een keukenstoel staan om de rookmelder te resetten, schoon te blazen, of op een andere plaats proberen te hangen met alle risico's van dien. Ook zal na een aantal keer wakker geschrokken te zijn na een vals alarm, de batterij verwijderd worden.
Als er zoveel klachten zijn en het is een verplichting om rookmelders aan te schaffen, waarom is er geen centraal klachten meldpunt bij de overheid? Men kan ook zeggen dat een rookmelder totaal verkeerd gefabriceert is en niet geschikt is voor een standaard woning, of camper.

6938 19 Rapporteer

in
door inno1 - Jan 15, 2023 om 17:08
121 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog nooit van uw probleem gehoord. Mijn rookmelder piept alleen als hij een nieuwe batterij nodig heeft. En dat duurt steeds paar jaar.

mahadma
door mahadma Jan 15, 2023 om 20:15
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ik dus wel

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2023 om 17:13
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Wij hadden zo'n 10 jaar melder geïnstalleerd (duur woord voor ophangen aan 2 schroefjes ........).
Binnen 3 maanden telkens vals alarm en ons 's nachts uit bed te rammelen (en dáár word ik bepaald niet ècht vrolijk van ...... en dat liep dus slecht met het onding af). Daarom die stoorzender in de vuilnisbak geparkeerd en een goedkoop ding gekocht met een 9 volt batterijtje wat 1 à 2 jaar mee gaat en opgehangen. We slapen nu weer rustig en merken wel wanneer er een nieuw batterijtje in moet. Er staat nergens dat ik een 10 jaar batterij moet hebben, er is toch een werkende melder.

ne
door neodutchio - Jan 15, 2023 om 17:23
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dat rookmelder in woonhuizen verplicht zijn staat los van uw keuze om er eentje in een camper op te hangen. En ja, in een camper is de kans op valse meldingen groot. Voor campers zijn er andere rookmelders te verkrijken dan die je voor thuis gebruikt.

Een centraal punt voor klachten van rookmelders is natuurlijk kolder. Als u de rookmelder gebruikt op de manier waarvoor het bestemd is en het geeft problemen, dan zijn er al zat wettelijke regels die gebruikt kunnen worden. Waarom zou de overheid daar ook nog in moeten duiken?

Mocht u thuis klachten hebben (hier nergens last van), dan volstaat het surfen naar de consumentenbond die regelmatig rookmelders test. Daar zal er echt wel eentje tussenzitten die thuis geen problemen geeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 15, 2023 om 17:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad mnerkwaardig omdat ik het prbobleem bij de twee dsie ik in huis heb niet herken. Eén heb ik jaren geleden zelf gekocht en is er ';eén die ik zelf af en toe controleer of de battterij leeg is. Dat is in alle jaren (ik denk ca 6 slectht 1 x gebeurt. De tweede is een half jaar geleden door mijn verhuurder geplaatst en die geeft ook geen enkel probleem. Hoewel ik dit niet als dit reclame bedoeld maar als tip:  https://altijdvoorbereid.nl/rookmelder-caravan-of-camper/  en om het dan niet bij één te houden: https://www.beslist.nl/products/klussen/klussen_486169_486621/r/alarm_caravan .

hereistom
door hereistom - Jan 15, 2023 om 17:41
740 Antwoorden / 1 Vragen

Hier hebben wij ook al jaren 'goedkope' rookmelders en een koolmonoxide melder met 9 volts blokje. Deze werkt prima, is wel eens afgegaan omdat er iets was aangebrand en er iemand met een peuk bij stond, dus werkt goed en batterij gaat jaren mee.
Dus 'duur' wil niet altijd zeggen dat het goed is.
U zou bij de winkel waar u hem heeft gekocht proberen om te ruilen met uw klacht voor een ander merk.

Ge
door Gert Blok - Jan 15, 2023 om 19:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de tips en uitleg over goedwerkende rookmelders.
Hiermee is ons probleem nog niet opgelost en waarschijnlijk ook niet van al die anderen die hulp zoeken via internet ( typ in de zoekopdracht rookmelder gaat zomaar af, of problemen met rookmelder, enz).
Wij hebben diverse rookmelders uitgeprobeerd en wellicht moeten we tot de conclusie komen dat die in campers niet werken, ook het kleine type niet. Een fabricant gaf een tip om geen rookmelder te kopen maar een hitte melder. Nu vraag ik mij af hoe heet het dan moet zijn in de camper voor dat wij wakker worden?
Voorlopig laten wij de rookmelder uit staan.

Gert

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 15, 2023 om 20:01
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gert ,

Ik heb online 1 mobiele rookmelder ontdekt, klik op de volgende link:

https://www.allekabels.nl/rookmelder/22446/4210180/rookmelder-reisalarm.html

gerbera
door gerbera - Jan 15, 2023 om 21:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb 7 stuks in mijn woning met zgn. levensduur van 10 jaar  en heb dat probleem totaal niet. Bepaalde type moeten echter na montage geactiveerd worden en als dat niet gedaan wordt kunnen ze te pas en te onpas een valse melding geven, raadpleeg dus altijd even de handleiding. En wat ook van belang is de datum van fabrikage omdat vaak zgn aanbiedingen al een paar jaar oud zijn en de 10 jaar al een beetje onderweg zijn. Wat de ouderen betreft waarom zouden die op een keukenstoel gaan staan, het zijn vaak juist de "jongeren" die het niet nodig vinden even een trapje te pakken.

Janzegt
door Janzegt - Jan 15, 2023 om 23:37
133 Antwoorden / Vragen

Heb al 18 jaar rookmelders van het merk firex in huis en nog nooit een vals alarm gehad.
Wel 1x alarm gehad door het laten aanbranden van eten. In de omgeving van de melder was nog geen rook te zien, maar de melder ging wel, terwijl deze ruim 4 meter van de kookplaat is gemonteerd.

wi
door wim koelewijn - Jan 16, 2023 om 11:35
70 Antwoorden / Vragen

Gaat het steeds om dezelfde rookmelder ? Of heeft U verschillende geprobeerd ? Als het om dezelfde gaat is deze wellicht gewoon kapot ?

va
door varaabonnee - Jan 16, 2023 om 11:37
4 Antwoorden / Vragen

Waarom denk u dat ouderen dit niet kunnen en jongeren wel?

agapon1951
door agapon1951 - Jan 16, 2023 om 11:52
173 Antwoorden / Vragen

Kan in kamer geen melder zetten vanwege afgaan bij het koken. Wordt dan ook tijdens koken gedeactifeerd.
Voor het overige zijn de batterij beveiligers nog steeds het beste in resultaat. Werk er al 30 jaar mee en gaan alleen af bij opraken batterij (gaan meesta 1 jaar mee). Ourwets is zo slecht nog niet. Bij een camper lijkt mij de ruimte te klein, komt er overigens brand is er geen houden meer aan en een batterij lijkt mij zinloos.

jeuneke
door jeuneke - Jan 16, 2023 om 12:29
65 Antwoorden / 34 Vragen

Hetzelfde verhaal kan ik ook vertellen, en juist bij die rookmelder die 10 jaar mee moet gaan. Wij hebben weer eengoedkope met batterij gekocht. Nergens last van.

Ki
door Kitty Roger - Jan 16, 2023 om 12:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn rookmelder met een batterij voor 10 jaar gaf ook voortdurend een loos brandalarm op de meest onmogelijke tijden. Dit blijkt een vochtprobleem te zijn. Ik ontdekte dat het alarm afging bij koud en regenachtig weer. De melder hing in de buurt van mijn dakraam en daar vormt zich altijd condens. De vochtige lucht activeert de melder. Ik heb hem een andere plek gegeven en nu heb ik er geen last meer van.

Merkwaardig dat een rookmelder niet alleen bij rook, maar ook bij hoge vochtigheid wordt geactiveerd. Dit staat niet bij in de bijgevoegde gebruiksaanwijzing.

Ag
door Agamemnon Jan 16, 2023 om 15:29
82 Antwoorden / 7 Vragen

Precies, condens, vocht dat neerslaat op de optische sensor zorgt ervoor dat het lichtstraaltje in die sensor gedempt wordt en er dus een signaal afgaat. Dus geen optische rookmelder in vochtige ruimtes als badkamer en keuken plaatsen. Ook in een camper waar mensen leven en slapen en dus veel vocht uitademen in een kleine ruimte en waar het het koud kan worden beter geen optische rookmelder plaatsen.

Me
door Meindo - Jan 16, 2023 om 13:25
64 Antwoorden / Vragen

2x een nieuwe rookmelder in mijn caravan geplaatst van verschillende merken. Beiden gaven een vals alarm in de nacht. Beide keren stond de caravan naast het huis, dus was niet bewoond. Nu gebruiken we de caravan zonder rookmelder want hij kan natuurlijk ook op de camping afgaan als we weg zijn. De inmiddels vervangen rookmelder van 10 jaar inhoud heeft dat probleem nooit gehad.

pi
door piet limburg - Jan 16, 2023 om 14:07
232 Antwoorden / 15 Vragen

Vorig jaar hetzelfde probleem met een vrij nieuwe rookmelder met 10 jaar garantie.
 Bij de derde keer aanhoudend vals alarm de melder in een bak water gesmeten....en er later met de zware hamer op geslagen.
Aan deze melders ,met goedkope elektronica,valt weinig te repareren.
Deze zogenaamde productie-missers zijn nooit uit te sluiten.
Garantie stuit meestal op verzet van de verkopers.

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2023 om 14:11
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is er een misverstand over de zgn. 10 jaar batterij melders. Het gaat niet om de batterij maar om de melder welke 10 jaar mee zou kunnen gaan. Afhankelijk van de omgeving waar deze geplaatst is, koele, vochtige ruimte en het op de tocht hangen, kan door mogelijke zelfontlading de batterij soms korter mee gaan.

Om er zeker van te zijn dat rookmelders altijd werken, is de termijn voor vervanging op 10 jaar gesteld. Hangt een rookmelder binnen de organisatie dus al tien jaar, dan zal deze vervangen moeten worden. De maximale levensduur van een rookmelder is dus op 10 jaar gesteld, ook al is de kans groot dat deze in de praktijk langer meer zou gaan.

bron

Ag
door Agamemnon Jan 16, 2023 om 15:25
82 Antwoorden / 7 Vragen

Van zo'n melder kan de batterij niet vervangen worden. Het totale pakket gaat 10 jaar mee, en daarna moet je een nieuwe kopen.....

gerbera
door gerbera Jan 16, 2023 om 15:58
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Waar schrijf ik dat dan dat de batterij vervangen kan worden. Dus mocht de batterij leeg raken dient de hele set te worden vervangen. En die zgn 10 jaar gaat in vanaf de fabriekagedatum en niet vanaf de datum dat u hem heeft opgehangen. De datum staat op de sticker van de melder.

ro
door ronny530 - Jan 16, 2023 om 15:29
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Voor campers e.d. zijn geschikte rookmelders te koop maar die zijn wel wat duurder in aanschaf. In woning situaties voldoen goedgekeurde rookmelders wel maar is het zaak om die op uitgangswegen tegen het plafond te plaatsen denk dan aan de aankomsthal en de overloop naar de slaapkamers en bij de toegangsdeur van de woonkamer. In de keuken is een rookmelder een onding maar heeft wel als voordeel dat als een gerecht aan het aanbranden is de rookmelder ook afgaat. Bij huurders van woningen plaatst de verhuurder de nodige rookmelders maar kopers van woningen zijn verplicht ze zelf te plaatsen zonder te weten waar ze het meeste effect hebben en uit better safe then sorry meer rookmelders plaatsen dan noodzakelijk is. De al oude rookmelders die van een batterij voorzien zijn geven zodra de batterij leeg dreigt te raken een aantal piepjes en een rood knippend lampje maar als de batterij bijna einde oefening is gaat het alarm af die middels de knop wel uit te zetten is maar toch echt aan vervanging toe is. Sec gezien doen rookmelders dat wat ze moeten doen maar worden op de verkeerde plaatsen opgehangen en mensen weten vaak niet wat de signalen die de rookmelder aangeeft betekenen.

rj
door rjw - Jan 16, 2023 om 16:54
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Goed plan, dat meldpunt. Nog meer bureaucratie. En waar wil je de mensen vandaan gaan halen die daar gaan werken? Wat is dat toch met die mensen die meteen alles door de overheid willen laten regelen als iets een keer tegen zit..... Opgegroeid met teveel gepamper waardoor ze zelf niets meer kunnen?