ma
door marcennanda Mar 25, 2007 om 18:01
Elektronica & tv

Router voor een laptop

Wij willen graag een laptop aanschaffen en daarbij hebben we dus ook router nodig.Weet iemand misschien een goede router,en welk merk we het beste kunnen pakken

groetjes Marc en Nanda

285 4 Rapporteer

freya
door freya - Mar 25, 2007 om 18:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marc en Nanda,

Echt héle slechte zijn er niet, maar als ik dan toch iets zou moeten noemen, dan zou ik zeggen: Laat de goedkope merken Trust en Sweex links liggen.

Goede ervaringen heb ik met Draytek, Linksys en Netgear.

Verder is natuurlijk belangrijk welke funktie's belangrijk voor je zijn. Onderstaande optie's zitten niet in alle merken/typen.

  1. Draadloos
  2. Beveiliging (WPA)
  3. Ingebouwde firewall

Loop eens een computerwinkel binnen en kijk wat er zoal beschikbaar is.

m.vr.gr. Freya

spleetoog
door spleetoog - Mar 25, 2007 om 18:30
130 Antwoorden / 0 Vragen

Linksys
Wireless-g
Broadband router
The all-in-one Wireless-g networking so;ution.

4-port swich and 54Mbps

Deze router werkt uitstekend

gsm
door gsm - Mar 25, 2007 om 19:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Beste Marc en Nanda,

Vaak is de modem voor de verbinding met internet tevens al een router, ook al zit er maar één LAN-poort op. Veel modems hebben ook al een ingebouwde firewall.

Als er al een PC op het internet aangesloten was en nu een router nodig is om nog een PC (de laptop) er bij aan te sluiten, dan kan voor een LAN verbinding via een UTP kabel volstaan worden met de aanschaf van een switch.
Zelf heb ik een goedkope Sweex 8-poort LAN-switch in gebruik en deze werkt prima.
Voor een draadloos netwerk wordt het echter wel iets anders en kan inderdaad een WLAN-router worden aangeschaft, die dan tussen de modem en de PC's geplaatst wordt en eventueel in bridged mode of als extra router gebruikt kan worden.

Een goede oplossing voor het verbinden van één of meer PC's is een WLAN router/modem, naast de al genoemde andere, is ook de Speedtouch 780WL (of 780iWL voor ISDN aansluiting) draadloze Voice over IP (VoIP) ADSL2+ router met 4 Ethernet switch poorten.

Groet,
GSM

ma
door martin1 - Mar 26, 2007 om 10:21
346 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard moet je eerst nagaan wat voor internet modem je hebt. De routers die genoemd worden, werken i.c.m. een modem die een ethernet verbinding met de PC heeft. Sommige modems werken echter op USB (veel oudere ADSL modems). De merken die hierboven genoemd worden behoren inderdaad tot de wat betere merken. Verder zijn er variaties van routers met een wat groter draadloos bereik (mimo/3-antenne techniek/2-kanaals turbotechniek). Hiervoor moet je je afvragen hoe groot gebied gedekt moet worden door het draadloze netwerk. Wil of moet je bijvoorbeeld de router op de begane grond plaatsen en wil je op zolder probleemloos draadloos internetten, heb je aan een simpel instapmodel niet genoeg. Je moet dan gaan kijken naar een duurdere router met meerdere antenne's of andere technieken voor een groter bereik. Beveiliging is daarnaast erg belangrijk. Helaas zijn routers (zeker de geavanceerde beveilgingstechnieken) niet in te stellen door mensen die hier geen kijk op hebben. In dit geval raad ik je aan dit te laten doen door een expert of iemand die dit vaker heeft gedaan. Een draadloos netwerk onbeveiligd achterlaten is m.i. net zo dom als je voordeur open laten staan als je een week op vakantie gaat.