Ni
door NilGra Oct 23, 2024 om 18:23
Elektronica & tv
Safecourt Blender: verbranding in motor (Bol.com)

Beste lezers,

Ik maak me  zorgen over de veiligheid van een apparaat en hoor graag jullie mening over de volgende casus.

Ik heb een blender gekocht via Bol.com van het merk Safecourt. De reviews waren overwegend positief, dus ik had er vertrouwen in. Echter, tijdens het gebruik begon de blender al snel een sterke geur van verbrand rubber of plastic af te geven, zelfs wanneer hij alleen in het stopcontact zat zonder aan te staan. Een keer had ik hem per ongeluk een uur in het stopcontact laten zitten, en toen ik boven kwam, rook ik plotseling een doordringende brandlucht. Het hele huis rook naar verbranding.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien om een productiefout ging, wat natuurlijk kan gebeuren. Maar na het opnieuw doorlezen van de reviews op Bol.com, ontdekte ik dat veel van de positieve beoordelingen nogal opvallend waren voor zo'n eenvoudig apparaat. Daarnaast waren er meerdere negatieve reviews waarin mensen klaagden over dezelfde verbrandingsgeur en zelfs doorgebrande motoren.

Daarop nam ik contact op met Safecourt en vroeg hen niet alleen om een oplossing, maar ook of ze op de hoogte waren van dit veiligheidsrisico. Hun reactie was dat ik het probleem moest filmen, wat natuurlijk lastig is bij een geur. Toen ik dit aangaf, kreeg ik als antwoord dat dit ‘hun procedure’ as en dat ze zo konden controleren of de blender niet voortijdig aansloeg wanneer hij in het stopcontact zat. Wat mij betreft was dit totaal niet relevant.

Later nam ik contact op met Bol.com, met de vraag mijn geld terug te krijgen en hen te wijzen op de potentiële veiligheidsrisico's van dit product. Na wat standaard klantenserviceacties en de aanmaak van een retourticket, kreeg ik te horen: "We zien dat u van de partner al een mooie oplossing heeft gekregen (retouretiket). Wij sluiten ons hierbij aan en waarderen de moeite die zij erin hebben gestoken, evenals hun contact met de leverancier."

Nu mijn vragen aan jullie:

  • Overdrijf ik als ik denk dat de veiligheid van dit product serieus opgepakt moet worden? De reviews wijzen voor mij duidelijk op brandgevaar, zeker omdat het aanslaat als het apparaat uitstaat. Er wordt melding gemaakt van rook, doorgebrande motoren en soortgelijke klachten als die van mij (een greep in de bijlage.)

  • Is het normaal dat zowel Bol.com als Safecourt geen verantwoordelijkheid lijken te nemen voor een mogelijk onveilig product?

  • Wat kan ik verder doen om dit probleem aan te kaarten?

Hoor graag jullie reacties

227 3 Rapporteer
sw
door swat1500 - Oct 23, 2024 om 18:56
3866 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een klacht indienen bij de Voedsel en Waren autoriteit. Als het apparaat is voorzien van een EC keurmerk is het getest en goedgekeurd voor gebruik in Europa. Het het apparaat een dergelijk keurmerk?

rj
door rjw Oct 23, 2024 om 19:44
3387 Antwoorden / 5 Vragen

EC?

ju
door juliomariner Oct 23, 2024 om 21:51
1386 Antwoorden / 2 Vragen

u weet ook wel dat Swat CE bedoelt. (ook wel eens gekscherend vertaals als China Export)

sira
door sira - Oct 23, 2024 om 19:02
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie slechts 2 blenders van Safecourt staan bij Bol. Beide hebben 5 sterren en ook flink wat stemmers.
Toch moet u de procedure volgen die zij aangeven en de blender middels het retouretiket retourneren.

Wilt u dat de blender onderzocht wordt, moet u hem niet retourneren, maar contact opnemen met de NVWA
https://www.nvwa.nl/
Mogelijk willen zij hem hebben en uittesten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 23, 2024 om 19:49
2280 Antwoorden / Vragen

Je kunt hem retourneren, best vreemd want ruilen of reparatie ligt meer voor de hand bij klachten, maar dat lijkt mij dan opgelost. Je kunt natuurlijk ook een  kruistocht beginnen, gezocht één Rosinante en één Sancho Panza en wellicht is dat een leuk avontuur.