LilyRB
door LilyRB Oct 10, 2023 om 13:45
Elektronica & tv

Samsung Buds2 Pro vervuiling, geen garantie?

Beste leden van het forum,

Ik heb mijn Samsung Earbuds 2 Pro op 17 januari 2023 in ontvangst mogen nemen. De oordopjes heb ik zeven maanden normaal gebruikt. Ik heb er onder andere mee gewandeld en muziek mee geluisterd in de trein. Halverwege augustus was ik aan het lopen en hoorde ik mijn rechteroortje opeens krakende geluiden maken. Het klonk alsof de bas in het oortje niet meer goed werkte. Ik heb de oortjes onderzocht en teruggedaan in het hoesje om op te laden. Visueel heb ik toen geen gebreken geconstateerd. De volgende dag wilde ik de oortjes weer gebruiken en hoopte ik dat het probleem verholpen zou zijn. Onderweg kwam ik er echter achter dat het rechteroortje amper functioneerde. Het geluid klonk enorm schel en tegelijkertijd heel zacht in vergelijking met het linkeroortje. De oortjes detecteerden nog wel dat ze in mijn oren zaten en de noise cancelling functie werkte eveneens.

De oortjes heb ik in augustus 2023 op laten halen door DynaFix nadat ik ze via de Samsung site heb aangemeld. Op 25 augustus ontving ik een mail over de status van de reparatie van mijn Samsung Earbuds 2 Pro. In deze mail wordt aangegeven dat door de technici is geconstateerd dat de klacht veroorzaakt wordt door vervuilde oordopjes. Dit is later gewijzigd naar: ‘we mogen niet overgaan tot onderzoeken als de Buds vervuild zijn.’ Dit zou ook in de gebruiksaanwijzing van de Buds moeten staan volgens DynaFix. Ik heb de gehele gebruiksaanwijzing nogmaals doorgenomen. In deze gebruiksaanwijzing staat dat onder andere de volgende richtlijnen gevolgd moeten worden om ervoor te zorgen dat de oortjes waterbestending blijven:

·         "Vermijd blootstelling aan zwembadwater of zeewaters

·         Stel de oortjes niet bloot aan vuil water of andere vloeistoffen zoals zeepwater, olie, parfum, zonnebrandcreme, handreinigers etc."

Hierna staat dat: "indien de oortjes zijn verontreinigd met of blootgesteld aan een andere vloeistof dan zoet water, u ze pas mag gebruiken nadat ze zijn gerepareerd in een Samsung servicecentrum of een ander geautoriseerd servicecentrum".  Mijn oortjes zijn niet blootgesteld aan vloeistoffen, zoals parfum of zeepwater. Sterker nog, mijn oortjes zijn geeneens gedragen terwijl het buiten regende. Ik heb mijn oortjes normaal gebruikt, zoals de gebruiksaanwijzing ook voorschrijft. De Buds tezamen met mijn oren zijn goed onderhouden en schoongemaakt. Het blijven echter oordopjes, bestemd voor de oren. Het is dus te verwachten dat enige 'vervuiling', zoals oorsmeer, aanwezig is in de oordopjes. Het is namelijk niet mogelijk om de oortjes te gebruiken en dan weer in nieuwstaat aan te kunnen leveren ten behoeve van een geldige garantie.

Ik heb ook de warranty card gelezen die bij mijn oortjes is geleverd. Hierin staat duidelijk dat Samsung voor de Benelux garantie biedt voor een periode van 24 maanden van de datum van eerste aankoop. Als in deze periode defecten optreden bij normaal gebruik en onderhoud, kan ik het product terugbrengen en heb ik recht op reparatie of vervanging. De uitzonderingsgronden genoemd in deze warranty card gaan hier niet op. Ook de link op de website van Samsung naar de garantievoorwaarden (link) geeft aan dat een reparatie enkel niet onder de garantie valt wanneer:

·         "Je Samsung toestel ouder is dan twee jaar;

·         Je Samsung toestel een probleem heeft dat niet onder de garantie of het consumentenrecht valt, zoals (on)opzettelijke schade of schade die is veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen."

De Buds zijn niet ouder dan twee jaar en de schade is niet veroorzaakt door ongeoorloofde wijzigingen of (on)opzettelijke schade. De richtlijn die jullie vanuit de fabrikant moeten naleven heeft geen invloed op de garantie die ik vanuit de fabrikant/verkoper heb op deze oordopjes. Daarnaast heb ik ook nog recht op de wettelijke garantie. Het product is immers defect binnen de te verwachten levensduur bij normaal gebruik. De foto’s die Dynafix stuurt met de ‘vervuiling’ (en die ik ook meerdere keren op posts in het Samsung forum terug heb zien komen) staan volledig los van het wettelijke recht op garantie als consument zijnde.

Er worden mij 3 opties aangeboden: omruilen voor EUR 131, terugsturen zonder reparatie voor EUR 37 of recyclen voor EUR 0.
Op de Samsung site kan ik a.d.h.v 3 stappen checken of ik nog garantie heb. Ik woon in de EU, ik heb mijn aankoopbewijs opgestuurd en er is geen sprake van gebruiksschade (zoals oppervlakte schade, verkeerd gebruik of verkeerde installatie).

DynaFix weigert mee te werken, terwijl ik recht heb op zowel de wettelijke garantie als de garantie vanuit Samsung. Feit blijft dat ik na een korte periode van amper 7 maanden technische problemen heb ondervonden aan mijn rechteroortje. Blijkbaar ben ik niet de enige, want op het internet staat een tal van berichten van mensen die hetzelfde probleem hebben als ik. Op het internet staat verder ook een enorme hoeveelheid klachten over de afhandeling die DynaFix hanteert bij problemen met de Earbuds 2 Pro, namelijk geen garantie vanwege 'vervuiling'. Het feit blijft ook dat deze vervuiling geheel losstaat van mijn probleem. Het rechteroortje klinkt namelijk heel schel, statisch en functioneert amper nog, terwijl er niks aan de hand is met het linkeroortje.

Ik heb DynaFix verzocht om de oortjes kostenvrij te repareren of te vervangen voor een nieuw (deugdelijk) paar Earbuds 2 Pro, maar tot op heden heeft verloopt dit contact moeizaam. Deze klacht heb ik 1 september 2023 ook bij Samsung neergelegd. Inmiddels zijn we al ruim één maand verder en ik heb ik nog geen reactie. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Als mijn klacht in het forum probeer te plaatsen wordt het bericht als spam gemarkeerd. Vandaar dat ik het openbaar in dit forum plaats. Ik lees meerdere mensen die dezelfde problemen ervaren met Samsung/Dynafix en hun ‘vervuilingsbeleid’. Mogelijk is het een idee om de kosten voor een kantonprocedure en deurwaardersexploot te delen met elkaar? Samen staan we sterker!

4197 6 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 10, 2023 om 14:39
2095 Antwoorden / Vragen

Je hebt zeker een punt, in het eerste jaar er mag worden aangenomen dat het probleem al in de oortjes zat tenzij de leverancier aantoont dat de gebruiker het probleem zelf heeft veroorzaakt. Dynafix toont in dit geval in mijn beleving helemaal niets aan maar je zult naar de kantonrechter moeten als je daar een oordeel over wil hebben of wellicht is een geschillencommissie ook een optie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2023 om 03:33
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lily RB,

Een soortgelijke vraag is hier al eerder gesteld ,klik op de volgende link:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/samsung-buds-pro-weer-stuk?id=605073

mo
door mof - Oct 13, 2023 om 14:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De wettelijke garantie zegt dat na 6 maanden u moet aantonen dat het defect NIET door verkeerd gebruik is ontstaan. De bewijslast ligt bij u. Als u kunt aantonen dat de schade een fabrieksfout of een ander defect is dat bij dit product niet op zulk een korte termijn zou mogen ontstaan dan kunt u de reparatie gratis laten uitvoeren, danwel uw aankoopbedrag terug krijgen danwel een gelijkwaardig nieuw (dus niet refurbished) product krijgen. Kunt u niet aantonen dat heeft u pech.

marita5
door marita5 Oct 13, 2023 om 14:18
11534 Antwoorden / 15 Vragen

De wettelijke garantie zegt dat na 6 maanden u moet aantonen dat het defect NIET door verkeerd gebruik is ontstaan , onjuist .

Het eerste jaar na de levering van de aankoop hoeft u het niet te bewijzen

Gaat het product binnen 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen. Zonder dat u hoeft te bewijzen dat het niet uw schuld is. De wet gaat er het eerste jaar vanuit dat het niet uw schuld is. En dat het product dus niet goed was toen u het kocht. Zegt de verkoper dat het wel uw schuld is? Dan moet hij dat in het eerste jaar na aankoop bewijzen. Hij moet aantonen dat het product wel goed was toen u het kocht. En dat u het bijvoorbeeld verkeerd hebt gebruikt.

Wil of kan de verkoper dat niet bewijzen? Dan gaat de wet ervan uit dat het niet uw schuld is. U hebt dan dus recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

R0
door R05017 - Oct 19, 2023 om 18:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste lilyrb,
Ik heb precies hetzelfde gehad maar dan na maar 2 maanden in gebruiken. Ik ben er natuurlijk erg zorgvuldig mee omgegaan. Dynafix verwees naar samsung. Hier moest ik bijna 4 maanden bezig mee zijn. Uiteindelijk hebben ze aangeboden om hem tenminste kosteloos terug te sturen en hier ben ik akkoord mee gegaan. Het terugsturen van de oortjes duurde 2 maanden, hier hebben ze allerlei smoesjes voor. Ook de klantenservice en de interne afdeling van samsung is een puinhoop. Ik hoop dat het jou wel lukt.

ni
door nielsgutter - Nov 9, 2023 om 19:56
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb precies hetzelfde en in de Samsung Community (forum) zie meerdere vergelijkbare verhalen.
Hier moeten Samsung en Dynafix niet mee weg kunnen komen. Ik heb nog een verzoek bij de klantenservice uit staan om de beoordeling te herzien. Mocht hier geen gehoor aan worden gegeven zal ik ze een officiële ingebrekestelling sturen.
Het idee om te verenigen lijkt me niet onaardig. Heeft de Consumentenbond hier ook niet iets voor?