koockaburra
door koockaburra Jun 28, 2010 om 12:36
Elektronica & tv

Sony TV

Twee weken geleden heb ik een Sony Bravia 32EX402AEP gekocht bij de MediaMarkt te Groningen. Dit toestel vertoonde een aantal mankementen, dus wilde ik hem inruilen. Dat kon, maar het toestel was uitverkocht en tijdelijk niet leverbaar. Ze konden het toestel bestellen of mij een ander toestel aanbieden, de 32BX400AEP. Dit toestel was volgens MediaMarkt exact hetzelfde, maar het afwijkende serienummer kwam doordat deze serie enkel en alleen voor Saturn en MediaMarkt was gemaakt en hij was 50 euro goedkoper. Prima denk ik. Als deze wel op voorraad is en afgezien van het serienummer exact dezelfde is als de vorige en ik ook nog eens 50 retour krijg, prima. De volgende dag werd het toestel bezorgd en geïnstalleerd en mij vielen een paar verschillen op, met name het uiterlijk en het menu. Vreemd. Ik dus Sony NL bellen en kreeg daar een heel vreemd verhaal te horen. Sony vertelde mij dat het toestel dat ik nu heb, de 32BX400AEP niet voorkomt in hun magazijn, omdat het toestel niet bedoeld is voor de Nederlandse markt, en ze om deze reden dus geen goed werkend toestel kunnen garanderen. Wat een raar verhaal. MediaMarkt zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken, en dat het wel degelijk exact hetzlfde toestel is, afgezien van het serienummer. Nou, dat is dus niet zo. Ik ben niet blind en zie toch het verschil in het uiterlijk? Stel dat er wat met dit toestel gebeurt, wat dan?

1465 10 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jun 28, 2010 om 12:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Specificaties: http://shopcentral.nl/sony/kdl-32bx400aep-896373/specificaties
klik

http://www.hermeselectronics.nl/product-52686/sony-kdl-32ex402aep/
klik

Zo kunt u zelf de specificaties vergelijken.

koockaburra
door koockaburra - Jun 28, 2010 om 12:56
25 Antwoorden / 6 Vragen

Dankjewel voor je antwoord, maar dat de toestellen verschillen in specificaties e.d. is bij mij bekend.

freya
door freya - Jun 28, 2010 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo koockaburra,

Zo op het eerste gezicht zie ik geen echte verschillen in de specificaties van de beide modellen. Het grootste verschil is wellicht nog het uiterlijk.

Dat Sony zegt dat ze het 32BX400AEP model niet in hun magazijn hebben en niet voor de nederlandse markt bestemd is, lijkt mij lariekoek. Om te beginnen zie ik dat dit model bij diverse nederlandse webshops wordt aangeboden en bovendien kun je dit model ook gewoon bij BCC halen *[u]klik[/u]*.

Wat garantie betreft zou ik mij sowieso geen zorgen maken. Je hebt een overeenkomst met Mediamarkt en voor de rest heb je niets met regeltjes van Sony te maken.

m.vr.gr. Freya

ikbenik
door ikbenik - Jun 28, 2010 om 13:27
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Duidelijk een gevalletje grijze import, wat bij de wet verboden is.

De grote winkelketens bestellen hun producten niet bij de Nederlandse of Europese groothandels, maar bestellen hun producten in de zeer goedkope landen, waardoor zij door oneerlijke concurrentie de producten veel goedkoper kunnen aanbieden dan winkels die wel netjes bij de Europese groothandels inkopen.

En daardoor komt het inderdaad vaker voor dat er producten op de Nederlandse markt komen die totaal niet voor de Nederlandse markt of Europese Markt bedoeld zijn.

koockaburra
door koockaburra - Jun 28, 2010 om 13:36
25 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Toch raar dat Sony stug blijft volhouden dat dit toestel in NL niet te koop is, terwijl MediaMarkt, Saturn, BCC en wie weet welke zaken nog meer, het ding gewoon wèl verkopen.

Voor wat dat andere betreft, weer een mooi voorbeeld van een kartelvorming.

Ik zal dan maar op de MediaMarkt vertrouwen wat betreft de garantie.

ikbenik
door ikbenik - Jun 28, 2010 om 13:44
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=koockaburra schreef op maandag 28 jun 2010, 13:36]Bedankt voor jullie reacties.

Toch raar dat Sony stug blijft volhouden dat dit toestel in NL niet te koop is, terwijl MediaMarkt, Saturn, BCC en wie weet welke zaken nog meer, het ding gewoon wèl verkopen.

Voor wat dat andere betreft, weer een mooi voorbeeld van een kartelvorming.

Ik zal dan maar op de MediaMarkt vertrouwen wat betreft de garantie.

Sony brengt die type niet in Nederland uit, maar die grote winkelketens bestellen die gewoon via de grijze import.
Dus een tv die voor bijvoorbeeld India bedoeld is, wordt door die ketens naar Nederland gehaald, waardoor zij met die type veel goedkoper kunnen verkopen dan de concurrenten die voor de dezelfde type die wel voor Nederland bedoeld is.

freya
door freya - Jun 28, 2010 om 14:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ikbenik:

Dat Mediamarkt en/of BCC hun producten niet langs de officiële weg inkopen, daar geloof ik helemaal niets van en wel om de volgende redenen.

1. Sony heeft in het verleden vaak aanbiedingen gehad, waarvan je als klant alléén kon profiteren als het toestel bij een officiële Sony verkoper werd gekocht. De meeste webshops waren inderdaad uitgesloten van die acties, maar Mediamarkt en BCC deden wel altijd mee.

2. Bij de door Mediamarkt en BCC geleverde toestellen zit altijd een officiële Nederlandstalige handleiding van Sony en dus geen rare kopietjes of slecht vertaalde documenten. (ik heb nooit anders meegemaakt)

Je betoog als zouden deze winkels 'grijze import' verkopen lijkt mij dus een broodje aap.

Freya

ikbenik
door ikbenik - Jun 28, 2010 om 15:54
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 28 jun 2010, 14:02]
@ikbenik:

Dat Mediamarkt en/of BCC hun producten niet langs de officiële weg inkopen, daar geloof ik helemaal niets van en wel om de volgende redenen.

1. Sony heeft in het verleden vaak aanbiedingen gehad, waarvan je als klant alléén kon profiteren als het toestel bij een officiële Sony verkoper werd gekocht. De meeste webshops waren inderdaad uitgesloten van die acties, maar Mediamarkt en BCC deden wel altijd mee.

Dat voor de diverse winkelketens exclusieve types worden gemaakt, klopt inderdaad.

Echter als de fabrikant zelf aangeeft dat die type die geleverd is niet op de Nederlandse markt uitgebracht is, ook niet in Europa en ook niet exclusief voor een bepaalde winkelketen op de markt gebracht is, dan is die grijze import de enige juiste antwoord.

Voor zover ik kan nakijken, is de tv voor de landen Hongarije en Rusland.

edwardus
door edwardus - Jun 28, 2010 om 19:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als Sony zelf beweert dat dit type niet voor de Nederlandse markt is, dan heb je een probleem als er wat mis is, je krijgt dan van Sony geen garantie in Nederland, doch in het land van herkomst / waar het wel voor bedoeld was. Als ik jou was, dan zou ik dit toestel niet kiezen, maar een ander dat wél voor de Nederlandse markt bestemd is.
Dat je het in webshops kunt vinden zegt erg weinig, dat BCC het levert geeft te denken.

poltol
door poltol - Jun 28, 2010 om 20:38
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik snap niet dat u Sony belt.
U koopt het toestel bij een Nederlandse [francise] keten.
Via een gewone winkel.
Dus als er wat mee is moet u daar zijn.
Dat bleek ook wel bij uw eerste aankoop.

Dus of u weigert van MM dit toestel en claimt een ander of u neemt dit aan, met de €50 retour, en ga dan met klachten weer naar die MM toe.
Er is toch "gewoon" garantie op?
U claimt die garantie weer bij MM.
Dus niets aan de hand lijkt mij.

Veel kijk plezier, poltol