fe
door fenny5 Sep 12, 2007 om 21:48
Elektronica & tv

Spaarlampen minder warm dan gloeilampen

Klopt het dat spaarlampen minder warm worden dan gloeilampen? Zou je dan in een armatuur waar bijv. 'max. 60 watt' op staat een spaarlamp van 15 of misschien wel meer watt kunnen draaien? Ik heb vaak het gevoel dat spaarlampen in verhouding iets minder licht geven, dat bijv. een nieuwe spaarlamp van 15 watt minder licht geeft dan de oude gloeilamp van 75 watt. Of vergis ik me daarin?

9257 9 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Sep 12, 2007 om 22:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Dat klopt helemaal.

freya
door freya - Sep 12, 2007 om 22:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo flipflip,

Het is inderdaad zo dat een spaarlamp minder warm wordt dan een
gloeilamp met vergelijkbare lichtopbrengst. Als je dus in een bepaald
armatuur maximaal een 60W gloeilamp mag gebruiken, dan kan je daar dus
zonder problemen een spaarlamp in doen die de lichtopbrengst van een
75W gloeilamp heeft. En of die spaarlamp dan 20W of 25W is maakt dan
niet zoveel uit.

Eén en ander is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het type spaarlamp.

Verder is het zo dat als er op een spaarlamp staat dat de
lichtopbrengst vergelijkbaar is met een 60W gloeilamp, dan is dat ook
wel zo. Wellicht dat door een wat andere kleur van het licht je
misschien het gevoel hebt met een minder heldere lamp te maken te
hebben, maar dat is denk ik een gevoelskwestie.

m.vr.gr. Freya

grindweg
door grindweg - Sep 12, 2007 om 22:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat spaarlampen minder warm worden klopt omdat er meer rendement zeg maar meer energie omgezet word in licht en derhalve minder verlies warmte is dus verlies. bij led verlichting is dat ook het geval en uiteindelijk gaat het niet om het wattage op de lamp maar het aanta lummen opbrengst er komt een nieuw soort led verlichting uit met als het ware spiegeltjes er in voor meer opbrengst

gsm
door gsm - Sep 12, 2007 om 22:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op spaarlampen staan dacht ik meestal twee wattages.
Eén voor het vermogen van een vergelijkbare gloeilamp en de andere voor het eigen opgenomen vermogen.
Die laatste waarde is dan een indicatie voor de warmte afgifte van de spaarlamp.

Groet,
GSM

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2007 om 10:40
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U zegt het in feite zelf: "een gloeilamp"! Dat is dus een lamptype waar het licht onstaat door dat de doorgevoerde electriciteit een spiraal aan het gloeien brengt en waarbij het nadelige effect is dat de warmte afgifte nog hoger is dan het lichtrendement. Een spaarlamp daarentegen is een inductielamp of wel een lamp waar gasdeeltjes gaan gloeien met veel minder warmte afgifte. Het wattage zegt feitelijk NIETS over de lichtopbrengst. Lichtopbrengst wordt gemeten in lumen. Het wattage geeft het electraverbruik weer (volt x ampere). "In de volksmond" wordt daarvan de lichtopbrengst afgeleid en op de specificaties vaak als vergelijk gebruikt. Ik zeg dat niet helemaal juist omdat er wel een relatie aan te geven is tussen de lichtopbrengst en het wattage, maar herhaald, die is indirect. Licht meet je in Lumen.

ikbenik
door ikbenik - Sep 13, 2007 om 13:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Het wattage geeft het electraverbruik weer (volt x ampere). "In de volksmond" wordt daarvan de lichtopbrengst afgeleid en op de specificaties vaak als vergelijk gebruikt. Ik zeg dat niet helemaal juist omdat er wel een relatie aan te geven is tussen de lichtopbrengst en het wattage, maar herhaald, die is indirect. Licht meet je in Lumen.

Klopt helemaal.

De enige reden dat bij de spaarlampen ook het vermogen van de gloeilampen aangegeven worden, heeft met het feit te maken dat de hoeveelheid lumen de consument totaal niks zegt.

De consument kan wel een voorstelling geven dat bij een gloeilamp van een X Watt, dat daar een bepaalde lichtsterkte bij hoort.

Als jij zegt dat een gloeilamp van een bepaald vermogen een x lumen licht geeft, dan kan de consument daar totaal geen voorstelling bij denken. Dus daarom wordt van een spaarlamp aangegeven dat die net zo veel licht geeft als een gloeilamp van X Watt. Dan kan de consument een voorstelling hebben wat de lichtopbrengst van zo'n spaarlamp is.

Een praktijkvoorbeeld:

Ik ga binnenkort beamers verhuren, en als ik dan aan de klanten aangeef dat die beamer een lichtsterkte heeft van 3500 lumen, dan zeggen die mensen:

Wat jij zegt is voor mij acacadabara.

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 13, 2007 om 13:35
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Een LED lamp geeft vrijwel geen warmte af maar slechts licht en de lamp zelf kun je makkelijk aanraken, terwijl het verbruik van zo'n lamp nog veel minder is dan bij een spaarlamp.

grindweg
door grindweg - Sep 13, 2007 om 21:54
2308 Antwoorden / 28 Vragen

 na schrift   een led werkt op ongeveer slechts 3 to 4.5 volt. het is gewoon een lichtgevende diode. derhalve ook minder spannings verlies. en worden in de auto industrie veel toegepast en dan bv in groepjes van 4 of 5 leds.door de lage spanning gaan ze ook veel langer mee. in de auto is bv een boord spanning van 12 volt dan zit er bv een weerstand van ongeveer 470 ohm voor geschakeld. de wet van ohm u= i x r

technifreak
door technifreak - Sep 13, 2007 om 22:04
142 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je zou zeggen dat de lichtsterkte (of aantal Lux,) dan hoger of lager is, begrijpen ze dit vaak wel. Het aantal lux is voor de lichtsterkte op de plaats waar het gewenst is. Dit kan nooit bij een lamp opgegeven worden.

Meer lumen betekent dus meer Lux.