sm
door smily01 Dec 10, 2009 om 13:07
Elektronica & tv

Spaarlampen snel stuk

Hallo!

Ik heb een vraag over spaarlampen. Bij mij thuis heb ik 3 spotjes aan het plafond hangen. Ze worden met een schakelaar bediend. Vroeger was de schakelaar een dimmer, maar deze heb ik inmiddels verwijderd en hier een “gewone” aan/uit-schakelaar van gemaakt. Nu heb ik al verschillende keren geprobeerd om in de spotjes (verschillende soorten) spaarlampen te draaien, maar steeds beginnen ze te flikkeren. Uiteindelijk gaan ze hier van kapot. Nu is mijn vraag: wat zou de oorzaak hiervan zijn en kan ik hier iets aan doen. Verder valt het me op dat spaarlampen bij mij thuis veel sneller “stuk” gaan dan gewone gloeilampen. De gloeilampen in de spotjes doen het verder zonder problemen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!!!

10750 36 Rapporteer

dirck
door dirck - Dec 10, 2009 om 13:59
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat het komt omdat je meedere spaarlampen op 1 aansluitpunt hebt zitten. Spaarlampen kunnen daar waarschijnlijk niet zo goed over.

Als je deze spaarlampen in een hanglamp of tafellamp draait, dan flikkeren ze waarschijnlijk niet?

Ook het merk van de spaarlamp kan er mee te maken hebben dat ze gauw stuk gaan.
Mijn ervaring is dat een Philips spaarlamp het langst meegaat.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Dec 10, 2009 om 14:03
3201 Antwoorden / 3 Vragen

meedere moet natuurlijk meerdere zijn.

EDIT-knop?????

lelyonnais
door lelyonnais - Dec 10, 2009 om 14:05
109 Antwoorden / 24 Vragen

Zit soms een draadje een beetje los?? ...dat er net contact is?? Kunnen die lampen niet tegen!
In de spotjes zitten meestal lampen die men insteek en niet opdraait of niet? Nu zijn er insteek spaarlampen voor in spotjes! Die verbruikt minder dan de heft van andere (insteeklampjes) en spaarlampen.

Over die spaarlampen vind ik inderdaad dat ze minder doen dan ze beloven! Ik heb mij aangewend om met een filzstifte data van gebruik te noteren op de sokkel van de lampen, en ja hoor, naar 2 of 3 jaar is de spaarlamp al kapot in plaats van de 6 jaren.

m.v.g. Robert

dirck
door dirck - Dec 10, 2009 om 14:22
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=lelyonnais schreef op donderdag 10 dec 2009, 14:05]In de spotjes zitten meestal lampen die men insteek en niet opdraait of niet?
Die heb je inderdaad ook.
Zelf heb ik hier nog een plafonnière met 3 spotjes waar kaarslampjes met kleine fitting inkunnen.

Misschien wel handig van smily01 om even te vertellen wat voor spotjes dit zijn en welke spaarlampen gebruikt worden.

lelyonnais
door lelyonnais - Dec 10, 2009 om 14:35
109 Antwoorden / 24 Vragen

Terug op mijn opmerking van de losse draadje...
Een draad bijvoorbeeld in de schakelaar die niet goed is vastgeschroefd gaat "vibreren" en heeft net wel/net niet spanning, en gaan de lampen stuk!

De gegevens van smily01 was idd niet echt duidelijk.....

m.v.g. Robert

erik008
door erik008 - Dec 10, 2009 om 14:39
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er is veel verschil in spaarlampen.
Ik heb ooit spaar lampen en een plafonnière geplaatst van een onbekent merk..ze waren beide binnen een maand stuk. toen ik ze open maakte bleek de lamp niet tegen zijn eigen hitte te kunnen.
Nu zitten er een setje in van een bekent merk...die doen het prima...

Er zijn nu ook spaarlampen die wel dimbaar zijn.

Over het knipperen....doen ze dat direct al? Dan kan er inderdaad een draadje los zijn, dat kan ook veroorzaken dat de lamp snel stuk gaat.

sm
door smily01 - Dec 10, 2009 om 19:11
8 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!!!

Ik weet niet of er aan ligt dat er een draadje los zit. Ik zal er eens naar kijken.

Verder heb ik met verschillende soorten spaarlampen geprobeerd; van philps tot gamma spaarlampen. Het zijn spaarlampen met een grote fitting. De drie spotjes zijn 3 aparte spotjes die aan het plafond hangen. Er is ongeveer 1 1/2 meter afstand tussen de spotjes. zie voorbeeld http://images9.speurders.nl/images/55/5530/55300049_1_large.jpg (ipv 2 spotjes gaat het hier om een spotje)

De spaarlampen beginnen meteen met flikkeren. Trouwens ook LED-lampen (met grote fitting) beginnen meteen met flikkeren, alleen gloeilampen niet.

sm
door smily01 - Dec 10, 2009 om 19:12
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bij 2 spotjes bedoel ik 3 spotjes

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 10, 2009 om 21:57
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Ik kan u helaas niet vertellen wat het probleem is. Ik kan u wel wat suggesties geven:

zou het flikkeren van een losse draad komen, dan had een gewone gloeilamp daar nog meer last van gehad. Er loopt daarbij immers meer stroom, dus ook meer last van de overgangsweerstand.

Zou het wellicht met de temperatuur te maken kunnen hebben? Flikkert de lamp na 2-3 minuutjes nog steeds?

@ dirck: wat bedoel je met 'Ik denk dat het komt omdat je meedere spaarlampen op 1 aansluitpunt hebt zitten'??? Al sluit je 100 lampen parallel, dat maakt niets uit, toch?!

erik008
door erik008 - Dec 10, 2009 om 22:20
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het is nog steeds een raadsel.
Ik zou de schakelaar eens tijdelijk vervangen door een kroonsteen.
Is dan het knipperen weg ?

Als dat het niet is, moet je toch gaan zoeken...spotje van plafond halen. doe er eens een snoer met stekker aan.

Op deze manier verklein je het gebied waar het fout gaat.

peter
door peter - Dec 11, 2009 om 11:59
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de gloeilamp niet flikkert komt omdat door de gloeidraad deze niet direct dooft maar nagloeit terwijl de spaarlamp gasontladingslamp is.het feit dat zelfs de ledlamp knippert is bewijs dat de fout in de stroomvoorziening zit .dus schakelaar even vervangen door kroonsteentje en eventueel aansluiting armatuur eens nazien

ge
door geeger - Dec 11, 2009 om 12:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als een spaarlamp horizontaal geplaatst wordt en er is een reflector achter de lamp aanwezig, dan wordt de electronica welke in de voet van de lamp zit te heet. Als de warmte dus niet goed weg kan dan gaat de lamp flikkeren en gaat hij versneld kapot.

dj
door djabel - Dec 11, 2009 om 13:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Passen die spaarlampen wel goed in de fittingen? Soms kan je ze er niet ver genoeg in draaien vanwege het formaat van de spaarlamp. Dit resulteert in geen of slecht contact. Verder kan het inderdaad de schakelaar zijn of een ander slecht contact (slechte lasverbinding b.v) . Ik zou die spaarlampen in andere fittingen proberen, kijken of ze dan ook flikkeren.

pk49
door pk49 - Dec 11, 2009 om 13:23
243 Antwoorden / 2 Vragen

spaarlampen gaan pas knipperen als ze "op" zijn of dat de spanning te laag is.B.v. lopend via een dimmer of een erg slecht kontakt.Onderlinge beinvloeding vanwege het feit dat ze op een groep zitten is volgens mijn onmogelijk.kijk je stroomvoorziening na.Of gebruik de methode "elimineren, deduceren,combineren en concluderen.Dus stap voor stap het probleem aanpakken:is de lamp ok(op een andere stroombron aansluiten)is de sroomvoorziening o.k.?Met een universeelmeter checken.enz,enz.

ro
door roloni - Dec 11, 2009 om 15:23
34 Antwoorden / 19 Vragen

of u heeft last van entitijtten!!!!(geesten)

dirck
door dirck - Dec 11, 2009 om 15:30
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=deinert schreef op donderdag 10 dec 2009, 21:57]@ dirck: wat bedoel je met 'Ik denk dat het komt omdat je meerdere spaarlampen op 1 aansluitpunt hebt zitten'??? Al sluit je 100 lampen parallel, dat maakt niets uit, toch?!
Normaal gesproken zou dat niks uit moeten maken, dat klopt.
Maar als deze spotjes in serie staan geschakeld, dan wordt het verhaal anders.
Spaarlampen en LED-lampen kun je niet in serie schakelen, gloeilampen wel.

Maar ik denk niet dat vraagsteller deze spotjes in serie heeft geschakeld, je moet dan minimaal 2 schakelaars hebben om deze spotjes te bedienen en zo te zien gebruikt vraagsteller maar 1 schakelaar.

Blijft dan nog steeds de vraag over waarom ze gaan knipperen.

Heb zelf gisteren bij mijn 3-spots plafonnière er 1 kaarslamp uitgehaald en er een spaarlamp ingedraaid en deze begon normaal te branden.
Zal vandaag of morgen er nog eens 2 spaarlampjes bijkopen en eens zien wat er dan gebeurt.

Groet, Dirck

mi
door misman_1 - Dec 11, 2009 om 15:58
27 Antwoorden / 18 Vragen

Het kan zijn dat de spaarlampen teveel watt hebben. Heb je het al geprobeerd met minder watt ?

peter
door peter - Dec 11, 2009 om 16:17
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dat spaarlampen sneller stukgaan komt door het aan en uitschakelen .Dit soort lampen is ook minder geschikt voor bv armaturen welke automatisch aangaan als iemand langs loopt en dus door bewegingssensors gestuurd worden Een spaarlamp heeft langere levensduur als hij dus continu brand of weinig word uitgeschakeld

peter
door peter - Dec 11, 2009 om 17:26
33 Antwoorden / 0 Vragen

3 spotjes in serie .En dan lampen erin van 75 volt zeker,nog nooit zo een onzin gehoord .bovendien zou in dat geval er geen enkele spaarlamp branden

sm
door smily01 - Dec 11, 2009 om 17:58
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal vanavond verschillende zaken is gaan proberen

groetjes

smily

dirck
door dirck - Dec 11, 2009 om 18:18
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=peter schreef op vrijdag 11 dec 2009, 17:26]3 spotjes in serie .En dan lampen erin van 75 volt zeker,nog nooit zo een onzin gehoord .bovendien zou in dat geval er geen enkele spaarlamp branden
Als dit een reactie is op mijn antwoord, dan zou ik me toch maar eens gaan verdiepen in parallel- en serieschakelingen.

Kijk maar eens op deze website wat je met serieschakeling allemaal kan doen.
Helemaal onderaan zie je dan ook een 3-spots lamp in serie geschakeld die je kunt bedienen met 4 schakelaars.

www.mk538.nl/lichtschakeling/index.htm

armatuur met 3 lichtpunten.GIF

te
door terpstra - Dec 12, 2009 om 01:30
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Smily. Uw probleem ligt niet in uw installatie.Het ligt aan de SL lampen.
Misschien heeft u ook ergens een ledlamp branden?
Serie schakeling komt alleen bij kerstverlichting voor.
Elke lamp in uw woning is parallen aangesloten.
De reden van uw problemen zijn dat ledverlichting en SL lampen een eigen golfbeweging in het elektrisch net teweeg brengen.
Een gloeilamp geeft een vlakke lijn.!
Een ieder weet dat ons net bestaat uit wisselspanning .Sinusvormig.
Wat niet ieder weet , dat er minimaal negen sinussen zijn met verschillende frequenties. Dat noemt men de harmonischen.
Die harmonischen worden verstoord door led en sl. lampen.
Niet meer dan 1 gebruiken de komende tien jaar. Vr.gr. H

te
door terpstra - Dec 12, 2009 om 01:50
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Smily. Deel 2. Advies.
Monteer uw dimmer weer en plaats de gloeilampen terug. Die gloeilampen gaan daardoor nimmer meer stuk bij uw leven. En u wordt honderd jaar.
Persoonlijk heb ik gloeilampen die al meer dan dertig jaar branden.
Niet op mijn WC. Dat zijn net "kaarsen". Meer info? Vraag maar.
Millieu is grote handel! En u kiest voor u zelf en uw kinderen.
Wees wijs. Het mens Cramer weet niet waar ze het over heeft.
Vr.gr.H.

toolboy
door toolboy - Dec 12, 2009 om 09:24
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik gebruik al jaren spaarlampen(behalve in de koelkast ed) ook drie in een plavondlamp deze werken perfekt.Wat wel vaak opvalt is dat ze niet goed aansluiten in de fitting en dan buig ik het lipje in het midden van de fitting wat naar voren opdat er dan wel goed kontakt is. SC6 T

erik008
door erik008 - Dec 12, 2009 om 12:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Serieschakelen zou het ook kunnen zijn.
Het komt tegenwoordig nog zelden voor.
Vroeger was het heel normaal, er waren immers geen lichtdimmers zoals nu.

Ook dat kun je testen, als je een lamp los draait gaan de anderen ook uit.

ni
door nicky19 - Dec 12, 2009 om 15:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben in een staande schemerlamp ook een spaarlamp gedaan. Van Philips. Deze flikkert ook heel erg, maar na ongeveer een half uur verdwijnt het ergste. Dan merk je er niet veel meer aan of je moet er speciaal op letten.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 12, 2009 om 20:13
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Er worden hier dingen geschreven die ik graag even recht wil zetten.

Lampen worden in een huishouden nooit in serie geschakeld, behalve bij kerstverlichting. Als ik 3 identieke gloeilampen in serie zet, krijgt elke lamp 230:3=77 Volt. De lamp zal amper oplichten.

Verder lees ik iets over 9 sinussen. De spanningsvorm die uit uw stopcontact komt is gewoon een zuivere sinus, zonder harmonischen. Als dit bijvoorbeeld een blokgolf of een driehoeksvorm zou zijn, dan heeft het inderdaad harmonischen. Voor verdere details kunt u hier klikken. Bovendien: ook een spaarlamp hoeft geen zuivere sinus te hebben. Een spaarlamp werkt immers ook met bv een 12 - 230 Volt converter, deze geven over het algemeen niet zo een zuivere wisselspanning.

te
door terpstra - Dec 12, 2009 om 22:46
174 Antwoorden / 5 Vragen

Deinert 20.13h. Als u iets recht wilt zetten is dat u goed recht. Echter weet dan wel waar u het over heeft. - Over de serie schakeling heeft u gelijk.
De Fourrier reeks is niet fout, maar gestoelt op de goniometrische wiskunde.
De tijd staat niet stil.
Mijn verhaal over de harmonischen heeft betrekking op de integrale en differentiale wiskunde. Dat hoef ik niet op te zoeken.
Hoewel er parallelen zijn kun je wisselspanning en geluidsgolven niet vergelijken.
U heeft het over de eerste houtjes. We leven nu in de tijd van de klapschaats.
--Even iets recht zetten. Uw huisinstallatie heeft geen zuivere sinus.!
-Om over na te denken. U leest het in de krant. Vreemde storingen in woonblokken. De nutswereld kan het in eerste instantie niet lossen.
De ketelbrug in Flevoland die spontaan omhoog gaat. E.a. groet. H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 12, 2009 om 22:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Terpstra: ik vrees dat u iets te veel klepels heeft horen luiden...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 13, 2009 om 01:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Terpstra:

Wát een kul!
Vaak heb ik met snelle en langzame oscilloscopen naar netspanning gekeken doch nog nooit harmonischen gezien. Wel storingspieken.
Uit de aard der zaak kan een zuivere sinus, zoals de netspanning, geen harmonischen hebben.

Heb je enig idee hoe netspanning sinus ontstaat? Denk het niet.

@ smily:

Vanaf het prille (Philips jampotten, heb ik nu nog in bedrijf) begin heb ik spaarlampen en TL-buizen. Ook met quick- en softstart. Nooit flikker problemen mee gehad. Wanneer er één zou flikkeren draaide ik die eerst op een andere plek in een fitting. Flikkert de lamp daar niet, dan zocht ik het eerst in de fitting, het midden en zijcontact. Daarna of de draadjes nog vastgeschroefd zitten. Vervolgens de schakelaar en als laatste een losse draad in een lasdop, daar waar de schakelaar en de lamp op aangesloten zitten.
Fikkert de lamp ook in een andere fitting, dan spoorslags terug naar de winkel.

Hardware ERror MAN.

te
door terpstra - Dec 13, 2009 om 02:41
174 Antwoorden / 5 Vragen

Deinert en Hardwerman. Ik heb respekt voor uw standpunten.
Hardwere man is een bovenmodaal elektrotechnisch installateur.
Hij heeft kennis van zaken die ik niet ken en heb.
.
Wel weet ik dat hij de kennis ontbeert van deze techniek.
Sorrie Herman , maar ik heb enige avondstudie genoten.
Zoals ook u. Wel ben ik verder gegaan met studeren..
Ik heb o.a. elektro installateurs opgeleid. Uw beroepsgroep.

Het gegeven wat ik heb aangedragen zijn feiten.
Ik kan niet om natuur wetten heen.Simpel.
Bedankt voor uw reacties. "duik er in". Vr.gr. Henk.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 13, 2009 om 10:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Henk:

Dan heb je toch wat gemist.

Het elektriciteitsnet is een groot vermogen net: miljarden Watts. Duizenden megaWatts aan elkaar gekoppeld. Alles sinusvormig opgewekt en ook nog in fase. Een zeer laagOhmig gebeuren.
Je denkt toch in alle rede niet dat een relatief hoogOhmige SL-lamp aan die situatie iets kan veranderen? Als je dat wel denkt zit er ergens bij je een steekje los.
Praktijk is iets anders dan (verkeerd opgepikte) theorie!

H.

dirck
door dirck - Dec 13, 2009 om 12:01
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik nog graag zou willen weten van smily01 is dit:
Op wat voor manier zijn deze spotjes gemonteerd en wie heeft ze aangesloten?

Je zegt namelijk dit: De drie spotjes zijn 3 aparte spotjes die aan het plafond hangen.
Er is ongeveer 1 1/2 meter afstand tussen de spotjes.

Het is dus geen plafonière met 3 spotjes heb ik begrepen. (wat ik eerst dacht)
Zijn het dan 3 losse spotjes die met elkaar verbonden zijn en die jezelf aangesloten (bedraad) hebt?
Of zijn het 3 spotjes die op een 3-Fase Railverlichting aangesloten zijn?

Kun je misschien ook een foto maken en die op internet neerzetten?

Groet, Dirck

te
door terpstra - Dec 15, 2009 om 00:45
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste meneer hardwerrorman.
Bedankt voor uw wijze les.
Nu heb ik een vraag; hoe komt het dat bij eenzijdig afschakelen van SL en LED lampen deze blijven gloeien? U weet vast wel het antwoord.

Nog iets. Een tip. Feliks Meurders heeft op radio of TV ;VARA kassa een techneut gehad welke deze problemen " in kaart heeft gebracht" en helder heeft kunnen uitleggen. Helaas heb ik dat programma gemist.
Misschien iets om op te vragen voor u en Deinert.? Blik verruiment!
O,ja .Jasper Grootveld is dood. Groet.H

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 15, 2009 om 01:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ terpstra:

Het gaat wel voorbij aan de strekking van dit topic, maar a la. Sorry smily.

Het zal in een Vara Radio Kassa uitzending zijn geweest dat die uitleg is gegeven. Even Uitzending Gemist checken.

Voor dat Vara programma ben ik ook gevraagd om uitleg te geven, doch ik heb er voor bedankt door ze duidelijk te maken dat luisteraars mijn Twentse accent in het westen niet kunnen verstaan.;-)

Ik ben wel vaker op radio en tv geweest om technische uitleg over een vraagstuk te geven. Daar won ik o.a. op de West Deutsche Rundfunk een mooie prijs mee, waar ik alle dagen elke minuut nog veel plezier aan beleef.

By the way, dat verschijnsel met de lampen enkelpolig afgeschakeld ken ik, weet ook waar het voorkomt en hoe het komt. Je weet het, met je geweldige opleiding, ongetwijfeld zelf ook.

H.

te
door terpstra - Dec 15, 2009 om 02:00
174 Antwoorden / 5 Vragen

hrdwerrorman. Het gaat in het geheel niet voorbij aan de strekking van dit verhaal.
U heeft het niet begrepen. Dat neem ik u niet kwalijk, maar wel dat u nu weg duikt na uw uitlatingen omdat er vragen aan u worden gesteld.
Wel waardeer ik het Herman dat je reageert.
Hier speelt een commercieel gebeuren. De consument betaald de prijs en de politiek (Cramer o.a.)kan haar incompetentie er mee afdekken.

Ik ben geen planktonpijper. Was dit wel zo, dan zou ik je fileren met je laatste allinea.
Gefeliciteerd met je Duitse prijs. Groet Henk.
P.s. Doe niet af en toe zo lullig.