electriekert
door electriekert Mar 3, 2007 om 12:42
Elektronica & tv

Spaarlampen van het merk gamma, met de riek gelost ??

Hallo, een maand geleden heb ik een spaarlamp van 5 wat van het gamma merk gekocht voor op het toilet, deze lamp heeft het +/- 3 weken gedaan, en toen vertikte hij het, de bon was onleesbaar geworden, dus reclameren kon ik wel vergeten, kunnen spaarlampen wel tegen het korte aan, en dan weer uit gaan ? en in september j.l. hebben wij een lantaarnpaal bij de gamma gekocht, met 3 lantaarntjes, gelijk daarbij hebben we 3 spaarlampen van het Gamma merk gekocht, maar vorige week is de tweede lamp al stuk gegaan, ze worden telkens netjes omgeruild maar ik vraag me af of de kwaliteit wel goed is (deze bon was nog wel leesbaar, en heb ik maar ingescant voor de zekerheid

768 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoor daar moeten ze zeker tegen kunnen om even aan en uit te gaan. Dat ze zo stuk zijn is niet normaal te noemen. Die moeten ze zonder problemen omruilen zoals gebeurd is. Wie weet is er een fabricage fout in die lampen geslopen en worden ze gedumpt in de winkel met de kans dat klanten hem terug kunnen brengen

labswans

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelijk bent u zo'n goede elecktricer als je schrijft.

Op dif fora rondkijken en ook bij de andere, zou je de mogelijkheid hebben kunnen geven dat je gelezen had, dat men bij indraaien/ verwisselen spaarlampen het kartonnetje moet gebruiken.

Draait men de lamp met hand in, is de brandduur met zowat de helft teruggebracht. Die verpakking is daarom zeer logisch goed te gebruiken.

We kopen indien nodig ook spaarlampen bij oa gamma en deze doen het ook normaal vele jaren. Mits men de lamp-en- op juiste wijze wisselt.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat compubeer hallogeen lampen bedoeld, spaarlampen zijn mini tl buisjes en mag je met de handen aanraken. Maar ik heb  ook problemen met de levensduur van de Gamma lampen. Ik heb ze nu van het kruidvat en die bevallen goed en langdurig..

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het punt met de goedkope spaarlampen is dat ze op zich wel een een tijdje moeten branden, maar dat ze na een tijdje steeds zwakker beginnen te worden.
Koop je een wat duurdere van Philips of zo, dan heb je toch een veel betere lamp en heb je amper last van uitvallers....

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Miem mag denken wat ze wil maar een spaarlamp behoor je NOOIT bij het glasdeel te pakken. Daarvoor zitten ze in die handige kartonnetjes verpakt.

Al jaren terug werd me dit door een wat oudere mevrouw aan kassa verteld, toevallig bij de gamma. Ik vond dit heel attent van haar, ondanks dit me al bekend was, ivm jaren gewerkt te hebben als electromonteur.

En ja, als je er 3 voor bv 2 euro wilt, zal je minder kwaliteit kopen als dat je er oa 2,50 euro per stuk voor geeft.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Philips en Osram maken de beste spaarlampen. Dat is een feit. Al die goedkope namaak uit Taiwan en Korea moet je in de winkels laten liggen. Helaas, het is niet anders.

Beide merken verkopen ook goedkopere types onder andere namen echter je moet maar net weten of de spaarlamp die je gekocht hebt ook daadwerkelijk uit de Philips of Osram fabrieken komt... Beetje "slim winkelen" dus: let op de verpakking, vorm, type- en serienummers, dat soort dingen...

Wat je zei over het vervaagde kassabonnetje, dat probleem kom je heel vaak tegen. De meeste kassa's werken met zogenaamd thermopapier en dus ook thermoprinters. Het papier heeft een temperatuurgevoelig laagje dat verkleurt bij warmte. De bonnetjes worden "gedrukt" met warme naalden of hete lucht. Die bonnetjes vervagen helaas onder invloed van temperatuurveranderingen en luchtvochtigheidsgraad. Lekker makkelijk syteeem om de garantieperiode te beperken! Slim van die bedrijven! Dit is misschien iets waar Kassa eens aandacht aan zou moeten besteden!!!

Advies (wat ik zelf ook doe met die "thermobonnetjes"): maak een kopie en klaar is Kees.

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 3, 2007 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je van een "goedkope spaarlamp kan verwachten dat hij niet zolang mee gaat, en dan bedoel ik minder als een half jaar, dan mag dat eigenlijk het etiket spaarlamp niet hebben vind ik.

een spaarlamp is toch bedoeld om het millieu te sparen, en dat je op de lange duur minder geld uit geeft is mooi meegenomen, maar als je het risico loopt dat ze  binnen no time ook het millieu vervuilen, werken ze juist averechts, dat kan toch niet de bedoeling zijn,  bonnetjes inscannen doe ik nu ook steeds vaker

ve
door verwijderd - Mar 4, 2007 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil nog even reageren op compubeer, schoenmaker blijf bij je leest, en dat is compu, wat dat ook moge zijn. Ten 1ste ben ik geen "ze", maar een gediplomeers 1 ste monteur sterkstroom. met lts en vev. Dus ik weet meer van een lampje uitpakken dan de eerste de beste cassierre van de gamma. De lampjes van het kruitvat branden al 3 jaar dusseh.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kartonnetje is dan niet bedoeld om te voorkomen dat er vet dat aan de vingers zit op de lamp komt, maar om de kracht beter te verdelen zodat de buis niet uit de fitting kan breken. Bij oudere spaarlampen kan het ook zo zijn dat het kunststof van de fitting uitgedroogd is en deze daardoor nog sneller kan breken. Dan is zo'n kartonnetje een handige tip.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is eerder gezegd, maar Osram en Philips maken spaarlampen die gewoon 10.000 uur meegaan. Of soms langer.

Zakelijk kom ik dit vaker tegen ( ik werk bij een zwembadinstallateur ) en bijna altijd zijn de bekende merken gewoon beter.