frenja
door frenja Oct 9, 2013 om 14:12
Elektronica & tv

super macro

Welke camera is geschikt voor het maken van insecten met super macro, en maakt iemand ook deze foto's. Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Heb nu een Canon Powershot S5 IS. Deze is niet meer te koop. Wil geen spiegelreflex camera, want die is te zwaar voor mij.

4797 11 Rapporteer

ge
door gerboe - Oct 9, 2013 om 15:08
806 Antwoorden / 0 Vragen

Een camera met een lens waarmee je ver in kunt zoomen en er moet een macrostand opzitten. Zodat je ook van dichtbij scherp kunt stellen. Laat je adviseren bij een speciaalzaak.

pi
door pieterwolters - Oct 9, 2013 om 15:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou eens naar een Sony Nex met macro lens kunnen kijken. Compactcamera's komen nooit verder dan "erg dichtbij" maar bieden nog lang geen macro.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 9, 2013 om 16:13
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Hiermee kun je gewoon op je balkon/terras blijven zitten en macro foto's maken ;-).

ni
door nieves - Oct 11, 2013 om 11:32
38 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vind de Nikon CoolPix AW 110 goed.

frederikjp
door frederikjp - Oct 11, 2013 om 11:51
47 Antwoorden / 6 Vragen

Keuze zat, maar Nikon Coolpix is erg goed!

pk
door pkaldenberg - Oct 11, 2013 om 11:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Frenja,
Met mijn Nikon Coolpix P510 met 42x zoom (1000mm tele) maak ik al een tijd veel mooie macro- en dichtbijfoto's. Zeker met diafragmavoorkeuze (A), ingesteld op 7, vaak ondersteund met flits (paddenstoelen). Je moet alleen op ongeveer 2 meter afstand blijven en alleen de optische zoom gebruiken. De P510 is een lichte compactcamera, inmiddels opgevolgd door de P 520 van Nikon.
Voor groothoekfoto's (gebouwen) is de camera minder geschikt (vertekening).
Meerdere kennissen bij het IVN hebben op mijn advies de P510 en P520 gekocht en maken mooie macrofoto's. Kijk bij het maken door de zoeker en niet op het display, dan houd je de camera tegen je hoofd gedrukt. Bij ver inzoomen heb je namelijk snel bewegingsonscherpte.
De camera is te koop tussen de 300 en 350 Euro.
Succes,
Piet.

jantom
door jantom - Oct 11, 2013 om 12:27
377 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens naar een Nikon 1 V2 met verwisselbaar objectief en eventueel een lensadapter erbij. Dat is dan wel een relatief dure oplossing maar wel mooi.

Ik weet niet zo uit mijn hoofd wat er voor accessoires voor die camera te koop is. Misschien zijn er wel tussenringen om grotere close-ups te maken.

Maar van andere merken zijn ook camera's (geen spiegelreflex) met verwisselbaar objectief te koop.

audb
door audb - Oct 11, 2013 om 12:44
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een systeemcamera lijkt mij de beste oplossing voor u,
Het is een combinatie tussen een spiegelreflex en een compact camera en die zijn er in vele merken te vinden.
Op de website staan testen met enkele van deze toestellen.
Veel van deze camera`s beschikken over een macro stand of hebben de mogelijkheid om een macro lens er op te plaatsen.
Echter is een voorzet lens een stuk goedkopere oplossing maar wel zou er een (klein) deel van de scherpte verloren gaan.

wi
door wimswims - Oct 12, 2013 om 10:01
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 2 compactcamera's waar je SUPERmacro's mee kunt maken: Canon Ixus 110 HS en Panasonic DMC-TZ40. Heerlijk klein en licht, Nadeel: geen kantelbaar scherm.
Dat heeft de Canon Powershot wel, en is voor het maken van macro's bijzonder handig.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 12, 2013 om 10:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Test in de winkel voor aankoop of je deze wilt.
Naast de normale resolutie is bij extreme zoom of macro deze waarde lager dan op de doos...

Dus lichtsterkte en scherpte beoordelen door iets te testen in de winkel.
Jij moet dus van de aanwezige zelf kijken welke geschikt is omdat niet elk merk en type nog leverbaar is en zoeken naar een vorig jaar model kost erg veel tijd.

Daarom, kijk naar de nu leverbare en test ze even in de winkel voor aankoop.
Winkels die dozen verkopen en het niet kan gewoon overslaan en ga liever naar foto speciaalzaak... die weten welke in jou buurt komen en geven meestal ook betere garantie....

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2013 om 11:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zaterdag 12 okt 2013, 10:26]...
Naast de normale resolutie is bij extreme zoom of macro deze waarde lager dan op de doos...
...
Gewoon even een vraagje. Maar waarom zou de resolutie bij macro lager zijn/worden? Bij zoom kan ik het mij voorstellen als er naast optische zoom ook digitale zoom wordt gebruikt, maar bij macro? Zie ik iets over het hoofd?