mo
door monica Jun 24, 2008 om 00:33
Elektronica & tv

Tv geeft bij aanzetten kleine witte strepen

Onze philips tv geeft geen beeld en geluid meer bij aanzetten maar dunne witte strepen op zwart achtergrond. Na enige tijd (10 tot 30 minuten) komt er wel beeld en geluid. Wat kan dit zijn?

2864 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2008 om 10:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

De ontvangstunit is defect en dat betekent maar één ding: naar de reparateur (en hopen dat de reparatie niet al te duur uitvalt)

toolboy
door toolboy - Jun 24, 2008 om 10:55
965 Antwoorden / 40 Vragen

Lijkt er erg op dat er wat losse contacten zijn(soldeerverbindingen)Aangezien solderingen krimpen en uitzetten. Klopt ook met de door u omschreven klacht.

sc6 T

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2008 om 10:57
16860 Antwoorden / 202 Vragen

tja, maar er zijn zoveel soldeerverbindingen dat het m.i. moeilijk zelf zoeken is. Al zal de storing in het ontvangstdeel zitten)

freya
door freya - Jun 24, 2008 om 14:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo monica,

Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is. Om wat voor een soort TV gaat het? Een ouderwetse beeldbuis TV of een modern LCD scherm en wat is de leeftijd van de TV?
Zit er nog garantie op? Zoja, dan toch maar even naar de verkoper terug.

m.vr.gr. Freya

mo
door monica - Jun 24, 2008 om 14:55
70 Antwoorden / 8 Vragen

Het is een beeldbuis-tv van bijna 15 jaar oud, In het eerste jaar is er een cristal vervangen onder garantie. Daarna geen problemen gehad tot afgelopen vrijdag. Wij gaan er vanuit dat eventuele reperatie niet lonend is en hebben al een nieuwe gekocht. Overigens hebben we nog een tv van 23 jaar oud in huis, die sinds een jaar kuren vertoond, maar toch nog niet wil opgeven. Deze is in het 1e jaar 2x kapot geweest.

freya
door freya - Jun 24, 2008 om 15:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is een hele leeftijd voor een TV hoor, 15 jaar. Reparatie lijkt me inderdaad niet meer lonend. Of je een dergelijke leeftijd met de 'moderne' TV's gaat halen durf ik te betwijfelen, maar voorlopig kun je weer vooruit.

Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 25, 2008 om 02:16
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Gerrit:

Dit verschijnsel, dunne witte lijnen, noemen we een blank raster.

Het zal in het video circuit zitten. Met een bus koudspray en een fohn is de plek sneller te vinden, vooral als je koud/warm maakt  via een kokertje, zodat de te bewerken  plek klein blijft.  Met  tikken  met de achterkant van de schroevendraaier is het soms ook te lokaliseren.

Dus niet in het ontvangstgedeelte (tuner), want dan zag je wel middenfrequentruis (sneeuw).

Daarom kan toolboy nóg wel gelijk hebben met zijn gescheurde
verbindingen. Maar dat hoeft niet per sé. Bij een TV van 15 jaar oud
kunnen die solderingen gemakkelijk gescheurd zijn. Vooral Philips heeft
daar een handje van gehad. Als de gaten in de print groter zijn dan
laten de onderdelen zich gemakkelijker plaatsen, doch de solderingen
scheuren ook gemakkelijker. Maar ja, dan is de garantie er toch af en
wie dan leeft en dan zorgt. De Techn. Dienst moet ook wat verdienen.

Het meest komen die scheurtjes voor aan de lijnuitgang (trafo). Daar
worden ook bijna alle interne spanningen gemaakt voor de verschillende
schakelingen. Als op de videoversterkers een spanning niet aanwezig
zijn kán een soldeerscheurtje aan de lijnuitgang de oorzaak zijn, maar
voor hetzelfde geld kan het ook een defecte weerstand/diode in dat
circuit zijn, of een beveiligingsweerstand welke zichzelf losgesoldeerd
heeft in de loop van de tijd. Dat kun je ook onder soldeerscheurtje
vatten.

Als iemand in de familie/kennissenkring lol heeft aan solderen in elektronica dan is er goedkoop nog wel weer een TV van te maken.
Mits er wel een scart ingang op zit, anders kun je ze beter direct naar de kringloop doen.

Hardware ERror MAN.