johnwim
door johnwim Nov 25, 2006 om 00:11
Elektronica & tv

TV met nog 1 cm beeld

Sinds een paar weken valt het beeld van mijn 11 jarige Philips TV weg,het geluid is nog goed,maar ik heb nog 1 cm beeld,precies in het midden.Tot vandaag kwam het beeld na een minuut of 5 terug en was er dagenlang niets aan de hand,uiteraard wist ik al wel,dat ik aan een nieuwe tv toe ben,maar wil toch graag weten waaraan hij nu overleden is,sinds het begin van de avond is het beeld ( definitief) weg,op die ene cm na,gelukkig had ik nog een oude zwart wit in de kast staan,zodat ik FC Twente toch nog heb zien winnen.

401 17 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 25, 2006 om 02:10
4517 Antwoorden / 29 Vragen

'Overleden' aan ouderdom..... Maar wist niet dat Philips TV's zó oud kon worden. Blijkbaar een uitzondering. U mag niet klagen.....

Gr. Hutch

johnwim
door johnwim - Nov 25, 2006 om 03:06
64 Antwoorden / 35 Vragen

Ha ha, dit is natuurlijk het slechtste antwoord dat mogelijk is.Dat ik met 11 jaar niet mag klagen,weet ik ook wel,maar vroeger toen een Philips TV nog uit Nederland kwam,was 15 jaar heel normaal,deze komt uit Oostenrijk,tegenwoordig komen ze volgens mij uit China,met bijbehorende prijs en kwaliteit.Ik had liever de daadwerkelijke oorzaak ontv.Iemand met verstand van zaken,moet toch dit geval kunnen uitleggen,pure interesse,ik heb de tv echt alwel afgeschreven,maar dit weekend wordt toch even behelpen,misschien heb je toch het juiste antwoord.

wvs
door wvs - Nov 25, 2006 om 06:22
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johnwim

Deze klacht is meestal het gevolg van een defect in de verticale
afbuiging. Ik heb het ook regelmatig meegemaakt bij tv’s van deze leeftijd. Gezien
het feit dat het beeld steeds terugkwam zou het een printbreuk (los contact)
kunnen zijn. Dit probleem is meestal met een beetje geluk, snel en
goedkoop (solderen) op te lossen.

Groeten, Wil

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2006 om 10:24
16897 Antwoorden / 202 Vragen

johnwim, het euvel behoeft in het geheel niet te betekenen dat uw TV of de beeldbuis is overleden. Een defect in de aansturing van de beeldbuis bijv door een kapotte condensator of ander onderdeel(tje) is meestal de oorzaak. Ook kan sprake zijn van het zijn ontstaan van een breuk in een print ontstaan of beïnvloed door de warmte die de TV afgeeft.

(Mijn philips brbld TV had vorig jaar hetzelfde euvel en het was snel verholpen en de mijne is ook al ouder dan 10 jaar. Ik heb er zelfs nog een die al tenminste 15 jaar oud is - saat vaak de gehele dag aan - en nog nooit stuk, ook Philips, geen brbld.)

johnwim
door johnwim - Nov 25, 2006 om 12:57
64 Antwoorden / 35 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord.We zijn nu een nacht verder,en helaas heeft de nachtrust de tv geen goed gedaan,het is nu echt wel gedaan.Normaal als je de tv aan of uitzette,hoorde je een licht knisperend,statisch geluid,dat geluid is weg,dat viel me direkt op.Als je kijkt wat tegenwoordig een nieuwe kost en wat je minimaal aan onderzoekskosten en reparatie kwijt bent,is een nieuwe kopen misschien toch het beste,maar ik zal vragen of repareren de moeite is.Groeten,John Wim

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2006 om 13:02
16897 Antwoorden / 202 Vragen

johnwim, het feit dat de TV het nu geheel begaf kan komen dat nu een zekering het begaf. Het knisperen dat u noemt was mogelijk veroorzaakt door het vonken van een inderdaad dan lekke condensator met uiteindelijk sluiting (in het beeldgedeelte) tot gevolg. Als dat inderdaad zo is, herhaald, dan is reparatie de moeite waard.

johnwim
door johnwim - Nov 25, 2006 om 13:10
64 Antwoorden / 35 Vragen

Even voor alle duidelijkheid:Die ene cm beeld is er nog wel,ook prima geluid,dat knisperen bij het opstarten en uitzetten,heeft ie volgens mij altijd gedaan,in ieder geval al jaren,duurde maar een paar seconden.

edwardus
door edwardus - Nov 25, 2006 om 13:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik sluit me aan bij wvs. Ben je echt geïnteresseerd verwijs ik nog even naar http://www.circuitsonline.net/forum/section/18.

Net als Hutch ben ik verbaasd over een Philips tv van 11 jaar. De mijne (met Aristona plakker) heeft het maar liefst 3 jaar uitgehouden en ben d'r klaar mee met deze firma. Als ik op Circuits Online blader dan hebben ze allemaal zo ongeveer dezelfde kwaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2006 om 13:22
16897 Antwoorden / 202 Vragen

edwardus@ bij een goede vriendin stond een Philips KTV die het uiteindelijk na 22 jaar begaf, ik gaf al te kennen, ik heb er een die tenminste al 15 jaren zonder mankementen en ondanks tich verhuizingen functioneert. Dit is niet bedoeld als reclame voor FLIPS.

gsm
door gsm - Nov 25, 2006 om 13:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo John,

Zoals WVS ook al zegt: Het is heel duidelijk een losse soldering.
Soldeer even bepaalde plekken op de printplaat opnieuw en waarschijnlijk kan deze Philips dan nog weer heel lang mee!
Ik heb zelf ook zo'n ding dat onverslijtbaar is!
De zwakke soldeerplekken zitten: bij hoogspanningstransformator, bij powerdiodes, heel vaak bij powertransistors, vooral als die op een koelplaat gemonteerd zitten en bij stekkers.
Begin er zelf alleen aan met een goede soldeerbout en als je er voldoende verstand van hebt. Vraag anders een kennis die wel eerder aan TV gewerkt heeft.

sleutelaar
door sleutelaar - Nov 25, 2006 om 13:34
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Johnwim

kort geleden had ik ook een probleem dat af en toe het beeld uit viel  en mijn Philips is inmiddels 13 jaar oud

na vast solderen van enkele losse contacten aan onderzijde print werkt hij weer prima moet uiteraard wel gebeuren door iemand met kennis van zaken (denk aan HOOGSPANNING)

succes groet van de sleutelaar

movieman
door movieman - Nov 25, 2006 om 13:37
180 Antwoorden / 0 Vragen

Beste John,

Ik heb zo'n vaag vermoeden wat er aan de hand kan zijn... Het probleem dat je beschrijft klinkt me zeer bekend in de oren.

Als je de kast eens open schroeft dan zie je aan de achterkant van de beeldbuis een printplaatje zitten. Bij de meeste Philips-TV's kun je dat bewuste printje VOORZICHTIG lostrekken. Er zitten een aantal pennetjes (contacten) op die nog wel eens "vervuild" kunnen raken vanwege warmte en/ of statische elektriciteit. Dat komt heel vaak voor bij Philips (ik spreek uit ervaring). Maak die contactjes eens schoon met een doekje en spiritus. Eventjes laten opdrogen en " terugprikken". Wellicht dat dit je probleem verhelpt.

Waar Philips ook last van heeft, zijn slechte schakelaars (aan/ uit knop) en relais. Die dingen verslijten (te) snel. Als je zoiets vervangen wilt, moet je natuurlijk een beetje kunnen solderen.

Vroeger ging een Philips inderdaad 25 jaar mee. Maar die tijden zijn helaas voorbij. Men zegt tegenwoordig 5 tot 10 jaar. Als-ie langer werkt, heb je geluk. De "wegwerp economie" oftewel "quantity over quality". Geld moet rollen, nietwaar.

Ik hoor het wel...

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Nov 25, 2006 om 13:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Tuurlijk kennen we allemaal wel een opaatje die rookte als een ketter en toch 90 is geworden.

Nee hoor, geintje, natuurlijk mag iedereen helemaal zelf bepalen welk merk hij/zij wil kopen, ook ik. Ik ben door eigen en andermans schade en schande wijzer geworden.

movieman
door movieman - Nov 25, 2006 om 13:49
180 Antwoorden / 0 Vragen

Nog iets...

Wat sleutelaar zegt, klopt helemaal. Slechte soldeerverbindingen in het hoogspanningsgedeelte komen wel eens voor. Eventjes nasolderen en klaar is Kees. Maar let op!!! Er zitten componenten in die onder HOOGspanning kunnen staan: 25.000 to 50.000 volt !!! Met name de condensatoren. Ook als je de stekker uit het stopcontact trekt, die spanning blijft!

Mijn Philips Matchline heeft het 17 jaar volgehouden. Woensdag tijdens het verkiezinsdebat zei hij "boem" LOL. Wel heel erg toevallig... Er zit al een nieuwe trafo in (die was defect geraakt), werkt weer perfect!

Groetjes. ;-)

gsm
door gsm - Nov 25, 2006 om 23:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Quote
 Als je de kast eens open schroeft dan zie je aan de achterkant van de beeldbuis een printplaatje zitten. quote

Dat printje op de beeldbuishals is het zeker niet!
Het gaat in dit geval om de grote printplaat, waar de draden van de afbuigspoelen naar toe lopen. De afbuiging (X of Y) werkt namelijk niet naar behoren.

johnwim
door johnwim - Nov 25, 2006 om 23:53
64 Antwoorden / 35 Vragen

Hallo allemaal,Ik ben zelf niet in staat om het op te lossen,ook leek het me geen goed idee om zaterdagmiddag in alle haast een nieuwe te kopen,ik heb daarom via MP een gebruikte gekocht van een knutselaar een paar honderd meter verderop,bij inlevering van mijn defecte toestel hoefde ik slechts 40 Euro bij te betalen voor een nagenoeg identiek toestel,deze heeft nog stereo ook.Ik kan nu in alle rust een nieuwe uitzoeken en misschien gaat deze ook nog wel een tijdje mee,volgens een stuk in de krant van deze week,gaan de prijzen van LCD tv´s de komende maanden met zo´n 30% omlaag,die 40 Euro verdiend zichzelf dus terug.Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

movieman
door movieman - Nov 26, 2006 om 00:09
180 Antwoorden / 0 Vragen

gsm: dan heb ik vandaag weer iets geleerd. ;-)

Groetjes.