si
door simonw Aug 10, 2007 om 21:38
Elektronica & tv

TwinTuner Digitenne

Ik ben TV aan het kijken en realiseer mij dat om iets over twaalven een speelfilm begint op Net3 die ik wil opnemen. Deze zet ik via EPG in de wacht om opgenomen te worden. De twintuner geeft keurig aan om iets over twaalven dat de videorecorder nu aan moet en de videorecorder zet ik dus aan en geef aan dat hij 2 uur moet opnemen. Ik ga nog wat zappen en naar andere programma’s kijken. Vervolgens wil ik gaan slapen. Ik probeer de twintuner gedeeltelijk uit te schakelen door op de aan/uit knop van de afstandsbediening te drukken. Dan geeft hij de waarschuwing dat er nog wordt opgenomen en of ik dat wil onderbreken. Nou dat wil ik uiteraard niet. Dus ik geef aan niet te onderbreken. Dan ga ik slapen. Vanochtend blijkt de film uiteraard keurig opgenomen te zijn MAAR de twintuner staat nog steeds aan. Waarom? Dat laatste lijkt mij helemaal niet nodig. Immers, ik heb al aangegeven dat ik deze uit wou zetten. Hij zou dus de keuze moeten geven het apparaat uit te zetten als de opname klaar is op het moment dat ik de twintuner wil uitschakelen. Die optie wordt helemaal niet geboden. Dat lijkt mij minstens een beperking van de software die makkelijk aangepast zou kunnen worden. In deze tijd dat we zuinig willen omgaan met energie wil je immers niet dat de hele nacht een apparaat onnodig aan staat.

983 11 Rapporteer

freya
door freya - Aug 10, 2007 om 22:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo simonw,

Ik denk niet dat je er verder nog iets aan kunt doen. Je zou kunnen overwegen om de twintuner m.b.v. een schakelklok op de netspanning aan te sluiten. Het is een extra handeling die je zult moeten doen, maar dan kun je hem wel na de opname laten uitschakelen.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2007 om 01:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is typisch iets dat gewoon zo werkt omdat de makers daar nooit bij stil hebben gestaan. Bij satelliet-ontvangers wordt functionaliteit voortdurend vernieuwd middels firmware updates. Mogelijk bestaan die ook voor deze twintuner? Zoek er eens naar. De meeste DVB-T tuners worden namelijk gemaakt door firma's die tevens DVB-S (satelliet dus) ontvangers maken.

si
door simonw - Aug 11, 2007 om 09:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er KPN al anderhalf jaar geleden voor het eerst op gewezen en sindsdien is er inderdaad nieuwe firmware uitgekomen. Er is in dit opzicht niks veranderd en een antwoord heb ik ook nooit van KPN ontvangen.

edwardus
door edwardus - Aug 11, 2007 om 10:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Daar kan KPN m.i. niet al te veel aan doen. Zij maken dat apparaat niet, ze verkopen het slechts. Voor een firmware update moet je toch echt bij de fabrikant zijn. Of het hobbyistencircuit ;-)

jo
door joep873 - Aug 11, 2007 om 11:31
103 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken de twintuner niet zo goed, maar misschien werkt het net zo als bij de Topfield-PVR. Je moet daar in zo'n situatie de vraag of je de opname wilt afbreken niet beantwoorden maar gewoon je TV uitzetten. Het apparaat gaat dan uit als de opname klaar is.

si
door simonw - Aug 14, 2007 om 13:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Edwardus, wat een onzin. Die firmware wordt speciaal voor KPN ontwikkeld en het eerste wat je ziet als je het apparaat opstart is het logo van KPN. Een maand geleden hebben ze nog een firmware upgrade aangeboden maar daarin was voornoemd probleem niet opgelost.

si
door simonw - Aug 14, 2007 om 13:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

hmm dat heb ik nooit geprobeerd, het klinkt zo onlogisch dat het zou kunnen werken :)  ... nou ja ik ben ondertussen zover dat ik een Samsung Personal Recorder heb aangeschaft en die lijkt wat logischer te functioneren.

pavoordf
door pavoordf - Aug 16, 2007 om 20:46
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wanneer een apparaat opstart met het KPN Logo, wil dat niet zeggen dar het speciaal voor de KPN is ontwikkeld. Dat is zelfs zeer onwaarschijnlijk. Het gaan nagenoeg altijd om standaard SW waaraan zo'n logo wordt toegevoegd (ook het start-up scherm van Windows kan worden vervangen) en mogelijk is ook de "look" aangepast. Eigen SW ontwikkeling is extreem duur. Het gaat hierbij zeker om 10 tot 20 manjaar werk. SW upgrades gaan veelal over fouten. Het hiervoor omschreven gedrag zal door de leverantier van de SW niet gezien worden als fout. Wanneer de KPN ander gedrag wil dan moet ze daar (extra) voor betalen. De aanpassing lijkt triviaal, maar dat hangt van de structuur van de SW af. Wanneer de code niet netjes in elkaar zit, kan het best nog lastig zijn om een dergelijke wijziging aan te brengen. In zo'n geval wordt meestal besloten om dat niet te doen

si
door simonw - Aug 16, 2007 om 20:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

nou gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als verantwoord ondernemen en als KPN/Samsung die software verbeterd staan er duizenden apparaten minder onnodig s'nachts aan. En 10 tot 20 jaar is een beeeeetje overdreven lijkt je niet? ze passen die software voortdurend aan op maat voor de nederlandse situatie dus dus dit akkefietje kan er ook nog wel bij ...

bi
door biosbart - Sep 14, 2007 om 15:38
9 Antwoorden / 10 Vragen

Twin tuner recorders van Topfield hebben dit probleem ook.

Echter de harde schijf wordt automatisch uitgezet na een aantal minuten
dus dan verbruikt ie bijna dezelfe hoeveelheid als in standby.

Dan moet je echter wel tijdverschuiving (timeshift) uitschakelen want dat is pas echt de stroomveter bij die personal recorders.

Als toch de telefoon gaat, gewoon op record of pauze drukken, dan heb
je instant  timeshift tegen een fractie van de energiekosten.

me
door mercedes320 - Sep 25, 2007 om 22:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

hoi

dat probleem hebben wij ook maar het is niet anders dan je twintuner aan te laten of wachten dat de film is afgelopen en ik denk ook dat daar weinig aan te doen is