ru
door rude_1 Jun 8, 2005 om 19:24
Elektronica & tv

UPC vordert kabel TV abonnemnent terwijl ik geen klant was..

Ik woon al 6 jaar op dit adres, en toen ik er kwam wonen, kon ik al meteen kabel TV kijken. Toendertijd was de kabel eigendom van mijn gemeente.

Aangezien er nooit een instantie/UPC contact met mij heeft opgenomen op een abonnement af te sluiten, heb ik dat ook nooit gedaan.

Mijn gemeente heeft het medio 2000/2001 de kabel verkocht aan UPC. Ik had toen een kabel-internet abbonement via Sonera, die verviel en zou stilzwijgend overgaan naar UPC tenzij ik daar niet mee eens zou zijn.

Ik heb toen gebeld dat ik interesse had in een UPC kabel internet abbonement (what was I thinking..)

Echter konden ze mij in systeem NIET vinden en werd ik 4 keer doorverbonden en de monteur die zou langskomen en is NOOIT gekomen.

Ze wilden mij ook gewoon niet helpen, althans zo kwam het over, zo van zoek het lekker maar uit.

Vanaf dat moment wist ik dat ik niet "bekend" was als kabelgebruiker.

Vervolgend heb ik een ADSL abonnement afgesloten en mijn analoge TV kabel signaal ging gewoon door tot nu en het heden....

Nu heeft UPC mij vandaag gebeld, ik was niet thuis en mijn vriendin vertelde die meneer dat hij beter mij erover kan spreken.

Ik weet dat er geen overeenkomst is dus ze zijn me niets verschuldigd.

Iemand nog andere tips als ik die man aan de lijn krijg?

192 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 8, 2005 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

U vertelt er niet bij wat die UPC meneer eigenlijk te vertellen had. Als u dat ook (nog) niet weet denk ik dat u beter af kunt wachten totdat hij zijn bedoelingen kenbaar maakt. Misschien probeert hij u wel een kabelabonnement te verkopen..... Groeten - E.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2005 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vriendin vertelde mij dat hij vroeg of wij TV konden kijken.

Mijn vriendin zei ja en voor verdere vragen kunt u beter mijn vriend spreken, hij heeft "het" geregeld.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2005 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen dat hij inderdaad op wil zadelen met een forse rekening maar naar TV kunnen kijken betekent niet automatisch dat u van de diensten van UPC gebruik maakt want er bestaat ook nog zoiets als de schotel en digitale TV van Digitenne en KPN. Dus als de man niet fysiek komt kijken hoe u TV kijkt is er nog weinig aan de hand en kan hoogstens de stekker van de kabel eruit getrokken worden. Het beste kunt u maar afwachten waar hij mee komt want om bij voorbaat smoezen te verzinnen levert meestal niets op. Misschien dat de schotel en digitale TV u op een idee brengt... Groeten - E.

ve
door verwijderd - Jun 8, 2005 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je haalt hier twee zaken door elkaar. Kabel TV is iets anders dan Internet. Omdat je hier al 6 jaar woont, had je een abonnement bij Sonera. Door de overname is UPC rechtsopvolger van alle rechten en plichten geworden. Dat ze je niet in het systeem konden vinden toen je Internet wilde aanvragen staat daar los van. (Je hebt toen niet gezegd dat je wel al TV had?!) Kortom: als je al die tijd gewoon TV hebt kunnen kijken, had je kunnen weten dat je daar voor moet betalen. Daar staat tegenover dat UPC verplicht is haar administratie op orde te brengen en te houden. Een eventuele claim van UPC voor de abonnementskosten met terugwerkende kracht zal door de rechter waarschijnlijk in redelijkheid en billijkheid worden verminderd. Verder zou ik nu nog geen beren op de weg zien waar ze misschien niet zijn: Er is nu alleen vastgesteld dat je TV kunt kijken, niet hoelang al. Op die vraag hoef je geen antwoord te geven. De bewijslast ligt bij UPC, dus daar ga je ze niet bij helpen! Grote kans dat je een brief van UPC krijgt met een factuur voor kabeltv vanaf nu. In alle andere gevallen: rechtsbijstandverzekeraar inschakelen of naar een bureau voor rechtshulp lopen.

ve
door verwijderd - Jun 9, 2005 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, maar denk jij dat zij een zaak voor een pakweg 400-600 euro gaan maken??

Zonder dat ergens mij handtekening staat?

Ik las dit bij een soortgelijke topic trouwens:

Reactie: CAI-abonnement verplicht met terugwerkende kracht?26-04-05

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Het antwoord was simpel als je hun voorwaarden leest. Het abonnement gaat in nadat je het hebt aangevraagd! Je hebt gewoon geen verplichtingen over een periode dat je geen klant bent.  Als een bedrijf niet de moeite neemt om zijn administratie goed op orde te houden dan is dat hun probleem. Met levering van Energie ligt het anders, dat is een kostbaar product. Bij een kabelsignaal maakt het qua kosten niet uit of je dat wel of niet gebruikt. Ik heb ze destijds op hun eigen voorwaarden gewezen en ze hebben de claim ingetrokken! (Casema)

ve
door verwijderd - Jun 9, 2005 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben zelf eens in een situatie met UPC verzeild geraakt waarbij zij vonden dat zij een overeenkomst met mij hadden voor kabel en ik niet (ik had alleen kosten opgevraagd en absoluut geen opdracht gegeven voor afsluiten van een abonnement).
Vervolgens kreeg ik rekeningen, herinneringen, aanmaningen en hebben ze een incassobureau er op gezet. Ik heb (zonder hulp van Rechtsbijstand o.i.d.) mijn poot stijf gehouden.
Na ongeveer een driekwart jaar geneuzel kreeg ik uiteindelijk een brief van UPC met de melding dat ze mij af zouden sluiten (niets van gemerkt, want ik maakte niet van hun diensten gebruik) en dat ze hun excuus maakten voor het ongemak van het aansluiten wat niet de bedoeling was. Uiteindelijk dus niets hoeven te betalen. Het enige wat het me gekost heeft is ergenis en 2 (aangetekende) brieven.

Dit is natuurlijk een ander verhaal dan het jouwe, maar ik adviseer je toch zeker je poot stijf te houden, wie weet geven ze het bij jou ook op.
En mochten ze je afsluiten, kijk dan es naar digitenne van KPN. Ideaal!! Wij zitten niet in het dekkingsgebied, wat betekend dat ze daar geen ontvangst kunnen garanderen, maar wij hebben perfect ontvangst!

Succes!
Maaike