ra
door ravdhout Oct 12, 2011 om 11:10
Elektronica & tv

Video werkt niet meer

Ik ben in het bezit van een "ouderwetse" televisie van het merk Bang en Olufsen met ingebouwde videorecorder type Avant 28 inch.
Kwalitatief nog steeds een toptoestel.
Helaas heeft de videorecorder het begeven. Ik kan wel een timeropname programmeren, maar zodra het programma begint slaat de timer uit. Neemt dus niet meer op en ik kan ook geen banden meer afdraaien.
Ik heb mij laten vertellen dat waarschijnlijk de koppen van de recorder stuk zijn (dure reparatie) en alleen dat onderdeel zou al €200,- kosten. Echter ik vraag mij af of daar het euvel
wel ligt. Heeft iemand hier ervaring mee? Graag reacties.

1274 8 Rapporteer

tr
door trappist - Oct 12, 2011 om 11:53
240 Antwoorden / 0 Vragen

u vermeldt niet de leeftijd van het toestel, als hij de band wel inslikt, maar niet gaat weergeven, of de cassette meteen weer uitwerpt, lijkt het mij aannemelijker dat er misschien een snaar kapot is, defecte koppen zou u moeten zien aan het beeld, dat moet dan slechter worden of alleen maar strepen...
ikzelf zou zoiets niet naar een reparatiebedrijf sturen maar naar een klassieke TV/videoreparateur voor een prijsopgave, maar die zijn tegenwoordig zeldzaam.

ra
door ravdhout - Oct 12, 2011 om 12:15
27 Antwoorden / 21 Vragen

De tv is naar schatting zo'n 10 jaar oud. Ikzelf denk dat het probleem in de timerinstelling zit, Een of ander chipje kapot? Het beeld van de opgenomen video was altijd perfect
Vanaf de afstandsbediening is dus niet meer op te nemen. Heb nog wel op de tv zelf de band terug kunnen spoelen. Enfin, bedankt voor het meedenken.

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ravdhout,

Wat het defect ook is (koppen, elektronisch), ik denk niet dat B&O nog service verleent aan een dergelijk oud toestel. En zeg nu zelf, 'videorecprder', dat is toch niet meer van deze tijd? Als het al gerepareerd zou kunnen worden, dan koop je voor datzelfde geld een gloednieuwe DVD/HD recorder. Tijd voor iets moderners zou ik zeggen......

m.vr.gr. Freya

ra
door ravdhout - Oct 12, 2011 om 20:32
27 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Freya,

Uit Uw reactie blijkt dat U waarschijnlijk meer verstand heeft van computers dan van audio apparatuur. Bang en Olufsen maakt(e) toestellen van topklasse waar
geen enkel "plat televisietoestel"aan kan tippen. Het is voor de echte
liefhebbers van kwaliteit en schitterende vormgeving! Dus ook een bewuste keuze
voor een ingebouwde videorecorder. Er zijn nog talloze (ook van tien jaar en ouder) in bedrijf en dus best te repareren.
Desalniettemin toch bedankt voor het meedenken. vr.groet, R.A.v.d.Hout

freya
door freya - Oct 12, 2011 om 21:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ravdhout:

Ik wéét dat B&O veel aanhangers heeft, en dat het kwalitatief misschien ook best een goed merk is, maar het is nu ook weer niet zaligmakend hoor. En wat die videorecorder betreft, de resolutie van Super VHS is en blijft 'slechts' 420x480 pixels. Dan kan een merk als B&O nog zo goed zijn, maar aan die resolutie verandert niets. En als jij liever op je B&O TV met videorecorder naar een film in een resolutie van 420x480 pixels kijkt, dan hou ik je echt niet tegen hoor. Tegenwoordig is de HD Ready standaard 1280x720 pixels en de Full HD standaard is maar liefst 1920x1080 pixels. Dat geeft toch echt een scherper beeld dan een videorecorder die maar 420x480 pixels kan weergeven.
Kortom, als ik het met audio vergelijk luister je dus liever naar een cassettebandje met muziek dan naar een CD met muziek..... Van mij mag je hoor.
Ik geef in mijn eerdere antwoord alleen maar aan dat je voor dat 'reparatiegeld' een moderner en beter alternatief kunt kopen, maar als jij dat anders ziet, prima hoor, even goede vrienden....

Freya

ra
door ravdhout - Oct 13, 2011 om 11:11
27 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Aurora1,

Hartelijk dank voor Uw reactie! Met zo'n advies, daar kan ik wat mee...
Ik heb inderdaad altijd een perfect beeld gehad van de video, dus die
koppen dat is niet zo waarschijnlijk.
Enfin, ik ga maar eens wat prijsopgave aanvragen.
Vr.groet, R.A.van den Hout.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2011 om 11:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag ravdhout,

Als u niet eerst een slecht beeld heeft gehad met het afspelen (strepen, sneeuw etc.) zou - zoals trappist ook vermoedt - het weleens niet aan de koppen kunnen liggen. Misschien kunt u nog met de knoppen op de tv zelf via Play bekijken hoe het beeld is als dat nog werkt.
U zou bij een ouderwetse reparateur (zie trappist) of bij de eigen reparatiedienst van een B&O zaak een diagnose kunnen laten stellen (kost wel geld) en afhankelijk van de prijsopgave (meestal een schatting) kunnen besluiten wat te doen. Ze kunnen dan mogelijk ook beoordelen of de vcr verder nog in goede staat verkeert en of reparatie nog zin heeft. Is de reparatie erg duur dan zou ik een nieuwe losse vcr (of hd/dvdr) kopen of desnoods een goede 2e handse vcr uit bijv. een Kringloper. Ik gebruik naast een hd/dvdr ook nog videorecorders waarvan ook van de Kringloper voor enkele euros.
Met reparatie diagnose wel goed erop letten dat uw klachten goed genoteerd worden, desnoods zelf een briefje maken en erbij geven.
Overigens gaat de vcr die in een tv zit meestal eerder stuk dan de tv zelf. Het is daarom verstandiger (voor de toekomst) om geen combinatie-apparaten te kopen.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2011 om 14:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan en succes met e.e.a.

vr.gr.