di
door dirk23 Mar 6, 2015 om 21:44
Elektronica & tv

Waarom gebruikt mijn kerstverlichting ac ipv dc?

De.24v.ac adapter kwam ik net tegen. Ik vroeg me af wat het voordeel is van een ac adapter tegenover een dc adapter.
Waarom gebruiken sommige apparaten zoals oude laptops en blenders ac adapters??

6561 15 Rapporteer

van leyden
door van leyden - Mar 6, 2015 om 22:03
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is omdat ze dan universeel zijn in de wereld. Goedkoper te produceren dus.
Alleen Europa gebruikt dan wel weer andere adapters dan in de Usa.

Ben dan wel geen techneut, maar een snuffelaar, kwam dat ergens tegen op het net.

ridder_1
door ridder_1 - Mar 6, 2015 om 22:10
376 Antwoorden / 8 Vragen

In europa gebruiken we AC (alternat. current) of te wel wisselstroom 50 hertz, (stroom loopt van 0V in sinusvorm naar + 110V en dan weer terug naar 0V en dan weer in n sinusvorm naar -110V en dit 50 x per seconde. Veelal in amerika, canada en zuid amerika is dit 24 V DC (direct current) = gelijkstroom beide stroomsterktes zijn niet gelijk aan elkaar en werken dan ook niet, via een omvormer kan dit worden omgezet

pi
door pieterwolters - Mar 6, 2015 om 22:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 22:03]Dat is omdat ze dan universeel zijn in de wereld. Goedkoper te produceren dus.
Alleen Europa gebruikt dan wel weer andere adapters dan in de Usa.

Ben dan wel geen techneut, maar een snuffelaar, kwam dat ergens tegen op het net.

Tegenwoordig komen er bijna geen adapters meer voor die verschillend zijn. De meeste werken van ca 85Vac ... 250 Vac zodat ze wereldwijd zijn te gebruiken (je hebt alleen een verloopstekker nodig).

pi
door pieterwolters - Mar 6, 2015 om 22:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Of je een AC of DC adapter nodig hebt hangt vooral van de toepassing af en hoe moeilijk of makkelijk een fabrikant een apparaat wil maken.

Elektronica werkt intern altijd op gelijkspanning. Analoge elektronica heeft vaak een negatieven en positieve gelijkspanningsvoeding (bijvoorbeeld +12V en -12V). Digitale elektronica alleen een positieve, bijvoorbeeld +5V of lager.

Als je een AC adapter gebruikt moet je in zo'n geval in het apparaat een gelijkrichter en afvlakcondensatoren gebruiken. Daartegenover staat dat je een hele simpele adapter kunt gebruiken. Op deze manier kan je ook vrij eenvoudig van de AC input een positieve en negatieve voedingsspanning maken.

Een fabrikant kan ook kiezen voor een DC adapter, waardoor het apparaat wat simpeler wordt. De gelijkrichter en afvlakcondensatoren moeten dan wel in de adapter worden ingebouwd die daardoor duurder wordt. Het wordt dan ook een stuk lastiger om een positieve en negatieve voeding te maken (moet je gaan werken met een virtuele nul, maar dat gaat te ver om hier uit te leggen).

Het is dus maar net wat de fabrikant wil.

door 1953 - Mar 7, 2015 om 03:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 22:23]Of je een AC of DC adapter nodig hebt hangt vooral van de toepassing af en hoe moeilijk of makkelijk een fabrikant een apparaat wil maken.

Elektronica werkt intern altijd op gelijkspanning. Analoge elektronica heeft vaak een negatieven en positieve gelijkspanningsvoeding (bijvoorbeeld +12V en -12V). Digitale elektronica alleen een positieve, bijvoorbeeld +5V of lager.

Als je een AC adapter gebruikt moet je in zo'n geval in het apparaat een gelijkrichter en afvlakcondensatoren gebruiken. Daartegenover staat dat je een hele simpele adapter kunt gebruiken. Op deze manier kan je ook vrij eenvoudig van de AC input een positieve en negatieve voedingsspanning maken.

Een fabrikant kan ook kiezen voor een DC adapter, waardoor het apparaat wat simpeler wordt. De gelijkrichter en afvlakcondensatoren moeten dan wel in de adapter worden ingebouwd die daardoor duurder wordt. Het wordt dan ook een stuk lastiger om een positieve en negatieve voeding te maken (moet je gaan werken met een virtuele nul, maar dat gaat te ver om hier uit te leggen).

Het is dus maar net wat de fabrikant wil.

Een topantwoord!

jo
door joentje1978 - Mar 7, 2015 om 12:26
367 Antwoorden / 6 Vragen

Kerstverlichting brand prima op een wisselspanning (AC) dus waarom zou de fabrikant een duurdere gelijkspanningsvoeding (DC) gebruiken?

In een wisselspanningsvoeding (AC) zit alleen een transformator die de spanning omlaag transformeert en in een gelijkspanningsvoeding (DC) zit ook een transformator in en daarnaast ook een gelijkrichter om van AC DC te maken en condensatoren om de "rimpel" af te vlakken.

jo
door joentje1978 - Mar 7, 2015 om 12:29
367 Antwoorden / 6 Vragen

En sommige gelijkspanningsvoedingen (DC) zijn ook gestabiliseerd.
Dan blijft de uitgangsspanning ongeacht de belasting constant dus op het juiste niveau.

pavoordf
door pavoordf - Mar 7, 2015 om 15:08
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik moet moeite doen om niet op de antwoorden te reageren, stuk voor stuk "top"-antwoorden

In principe is iedere adapter een AC-adapter, hij past namelijk de 230V wisselspanning aan aan iets anders. In geval van de kerstverlichting zijn er twee mogelijkheden, de verlichting bestaat uit gloeilampjes of de verlichting bestaat uit LEDs. In het eerste geval zal de Adapter secundair AC (wisselspanning) afgeven. Gloeilampjes branden namelijk op zowel gelijk (DC) als op wisselspanning. Een adapter die secundair wisselspanning afgeeft is goedkoper dan één die gelijkspanning afgeeft. Wanneer de kerstverlichting uit LEDs bestaat, dan moet de adapter secundair gelijkspanning afgeven. LEDs werken namelijk in tegenstelling tot gloeilampjes, alleen op gelijkspanning. Om correct te zijn op gelijkstroom, want LEDs worden stroomgestuurd. Overigens, veel kerstverlichting voor binnenshuis (met gloeilampjes) wordt direct op 230V aangesloten, zonder adapter. De lampjes staan in seriegeschakeld en de spanning van 230V wordt evenredig over de lampjes verdeeld.

Met betrekking tot Laptops en andere elektronica, hier is de keuze aan de fabrikant. elektronische apparaten werken op gelijkstroom en de gelijkrichter kan in de adapter zitten, en geeft dan gelijkspanning af, of in het apparaat. In het laatste geval geeft de adapter wisselspanning af.

Voor netspanning wordt altijd wisselspanning gebruikt, of dat nu 110 V is zoals in de USA of 230V zoals in Europa, dat maakt niet uit. Gelijkspanning (van 24 V) voor een lichtnet is onzin. De reden om wisselspanning te gebruiken is omdat dat eenvoudig met een transformator in een hogere of lagere spanning valt om te zetten. Voor het omzetten van gelijkspanning naar een hogere of lagere spanning is elektronica nodig (vroeger had je trilomvormers, een mechanische variant van de huidige elektronica). Aan gebruikerskant wordt de 230V dikwijls naar een lagere spanning getransformeerd, omdat vooral veel elektronica op lagere spanningen werkt. Ook in het netwerk wordt de spanning meerdere keren getransformeerd. Zo is er een hoogspannings netwerk op 380 kV (kilo Volt). Dit wordt in stappen naar beneden getransformeerd. Zo is er een 150 kV net, een 50 kV net en een 10 kV net dat uiteindelijk in transformatorhuisjes in de wijk omgezet wordt naar 230 V, voordat het bij u thuis komt. De rede om met de hoge spanningen te werken is omdat de verliezen in het netwerk dan lager zijn (volgt simpel uit de wet van Ohm)

di
door dirk23 - Mar 7, 2015 om 16:34
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het begint nu een stuk duidelijker te worden. Er zit dus een nog een ouderwetse transformator en een wat electronica om de wisselstroom in het apparaat te krijgen.
De electronica in het apparaat zelf zorgt er voor dat ac in dc veranderd wordt.

Ik las ergens dat de nieuwe generatie DC adapters geen transformator meer gebruiken maar een moderne schakeling, die uitgevonden is door de Chinezen ergens rond 1999.? Weten jullie iets daarvan?

pavoordf
door pavoordf - Mar 7, 2015 om 17:40
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=dirk23 schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 16:34]Het begint nu een stuk duidelijker te worden. Er zit dus een nog een ouderwetse transformator en een wat electronica om de wisselstroom in het apparaat te krijgen.
De electronica in het apparaat zelf zorgt er voor dat ac in dc veranderd wordt.

Ik las ergens dat de nieuwe generatie DC adapters geen transformator meer gebruiken maar een moderne schakeling, die uitgevonden is door de Chinezen ergens rond 1999.? Weten jullie iets daarvan?

Chinezen vinden niet zoveel uit. Al een hele tijd worden zogenaamde switch mode power supplies (smp) ofwel schakelende voeding gebruikt. Daarbij wordt de wisselspanning eerst gelijkgericht en daarna wordt via elektronica de spanning door een primaire spoel van een transformator snel aan en uit geschakeld. Frequentie is veel hoger dan 50 Hz, waardoor een kleinere trafo gebruikt kan worden. Werd zeker in de jaren 90 al door Philips in TV toegepast.

jo
door joentje1978 - Mar 7, 2015 om 17:49
367 Antwoorden / 6 Vragen

Op LED's staat ook gewoon een spanning overheen en loopt ook stroom door de led, net zoals bij een gloeilampje op wisselspanning.

Alleen een LED is een halfgeleider en laat de stroom maar in 1 richting door.
Sluit je een LED verkeerd om aan dan doet deze helemaal niks, wissel je de + en - om dan gaat hij in geleiding en gaat deze branden.

Als je een LED op wisselspanning aansluit dan zal hij op ca. halve sterkte branden en flikkeren.
Dan krijg je hetzelfde effect als je met een schakelaar de LED 50 keer per seconde (50Hz wisselspanning) aan en uit schakelt.

Of fabrikanten met AC en DC werken dat hangt van het apparaat af.
In kleine of platte apparaten is vaak geen ruimte meer om een geschakelde voeding (= adapter) kwijt te kunnen dus plaatsen ze die in een losse adapter.
Ook voor de warmteontwikkeling plaatsen ze die liever in een losse adapter.
Des te kleiner of platter een apparaat is des te minder goed deze gekoeld kan worden.

pavoordf
door pavoordf - Mar 7, 2015 om 17:59
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 7 mrt 2015, 17:49]Op LED's staat ook gewoon een spanning overheen en loopt ook stroom door de led, net zoals bij een gloeilampje op wisselspanning.

Alleen een LED is een halfgeleider en laat de stroom maar in 1 richting door.
Sluit je een LED verkeerd om aan dan doet deze helemaal niks, wissel je de + en - om dan gaat hij in geleiding en gaat deze branden.

Dit verhaal gaat alleen op wanneer de aangelegde spanning laag is. Bij de eerste de beste datasheet van een LED vond ik bij maximum ratings een revers voltage van 5V. Daarboven geeft de LED nog slechts één keer heel kort licht, daarna nooit meer

di
door dirk23 - Mar 9, 2015 om 08:03
249 Antwoorden / 137 Vragen

Er zit dus nog een kleine trafo in de adapter van mijn tablet, ok.
Ik zal de antwoorden regelmatig doorlezen, zodat ik ze goed inprent.

Een tafelventilator gebruikt een AC motor. Heeft deze een trafo en andere componenten nodig om de AC naar beneden te schakelen of kan hi jgewoon werken op 230 V?

pavoordf
door pavoordf - Mar 9, 2015 om 08:59
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=dirk23 schreef op maandag 9 mrt 2015, 08:03]Er zit dus nog een kleine trafo in de adapter van mijn tablet, ok.
Ik zal de antwoorden regelmatig doorlezen, zodat ik ze goed inprent.

Een tafelventilator gebruikt een AC motor. Heeft deze een trafo en andere componenten nodig om de AC naar beneden te schakelen of kan hi jgewoon werken op 230 V?

Ik kan natuurlijk niets zeggen over een individueel geval. Echter in het algemeen heeft dit soort apparaten een elektromotor die direct aangesloten is op 230 V. Net als stofzuigers, mixers enz.

di
door dirk23 - Mar 11, 2015 om 08:00
249 Antwoorden / 137 Vragen

Bedankt voor de interessante informatie, mannen! Ik vind de dingen nu een stuk duidelijker. Wat een verschil kan een week maken. Als ik weer een vraag heb, dan stel ik hem weer hier.