re
door remi16 Jul 1, 2012 om 14:55
Elektronica & tv

Welk electra draad

Van een stuk kinder speelgoed moet ik het snoertje vervangen naar een motortje.
Er gaan 2 AA batterijen in van 1,5 V neem aan dat motortje dus 3V is.

Mijn vraag is eigenlijk wat voor draad ik nodig heb en waar haal je dat.

746 7 Rapporteer

freya
door freya - Jul 1, 2012 om 15:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo remi16,

Elk type draad dat je maar kunt vinden is geschikt. In elke hobby/elektronicawinkel is het te koop. Maar aangezien je waarschijnlijk maar een kort stukje nodig hebt, zou ik zeggen, zoek een oud elektrisch apparaat dat rijp is voor de sloop (radio, cassetterecorder, cd-speler, enz.) en je vindt er hoogstwaarschijnlijk wel een stukje draad in.

m.vr.gr. Freya

ti
door timfelix - Jul 1, 2012 om 16:08
270 Antwoorden / 13 Vragen

Wat hierboven staat is niet helemaal waar, niet elk stuk draad is geschikt. Alhoewel de meeste stukjes draad gewoon geschikt zijn, zijn er ook (fijne) stroomdraden die dit niet aankunnen of juist weer grove draden die teveel weerstand veroorzaken.

Maar de tip over het elektrisch apparaat slopen is wel een goeie.

Ik neem aan dat deze draad niet achter een transformator zit, want dan moet je oppassen met het soort draad.

pavoordf
door pavoordf - Jul 1, 2012 om 16:15
519 Antwoorden / 73 Vragen

Mijn voorkeur gaat uit naar een stuk draad met harde kern (uit een stuk dus en niet gevlochten), het is immers gelijkstroom wat er doorheen moet en geen wisselstroom. De kleur van de isolatie zou ik niet te licht nemen, omdat dan straling ontstaat

re
door remi16 - Jul 1, 2012 om 16:48
101 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=haarp schreef op zondag 1 jul 2012, 16:12]Ik heb laats een stukje luidsprekerkabel gebruikt. Een dunne draad voor mijn koeling v/d PC

Dat heb ik nog wel liggen dus zou ik dit ook kunnen gebruiken begrijp ik.

freya
door freya - Jul 1, 2012 om 17:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Luidsprekerdraad is prima. Wat je ook zou kunnen gebruiken is draad van een oude flatcable (platte kabel van b.v. een oud diskettestation). Gewoon de connectors er vanaf knippen en er een draadje (of twee) vanaf strippen. Waarschijnlijk is dat soort draad nog wat makkelijker te verwerken dan luidsprekerdraad.

Freya

re
door remi16 - Jul 1, 2012 om 18:00
101 Antwoorden / 41 Vragen

Bedankt voor alle reactie's.
Motortje draait inmiddels weer met stuk speaker draad.

haarp
door haarp - Jul 1, 2012 om 18:02
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb laats een stukje luidsprekerkabel gebruikt. Een dunne draad voor mijn koeling v/d PC