hc
door hcmrood Aug 4, 2016 om 15:32
Elektronica & tv

Welke luidsprekers hebben een ruimtelijk geluid en niet te veel bas?

Ik wil nieuwe luidsprekers kopen, maar ik houdt niet zo van bassen(Subwoofer) luister gaag naar klzies,Jazz ,sollen grooners de prijs vind ik van minder belang gaat mi puur op de geluids weeergave.

de heer Rood.

8941 16 Rapporteer

simon55
door simon55 - Aug 4, 2016 om 15:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Er gaat niets boven de MFB boxen van ene meneer Philips , kijk daar eens voor op marktplaats of n dealer van de boxen . Je kunt ze op de achterzijde instellen naar persoonljke keuze

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2016 om 23:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry hoor maar 30 jaar oude speakers met uitgedroogde randen kunnen de hedendaagse dynamiek in de verste verte niet aan.
Die zijn gebouwd om een lp of bandje leuk weer te geven. Toen waren het goede speakers, helemaal mee eens.
Maar nu komen ze echt niet meer in de buurt.
Diewilik

Cookies
door Cookies Aug 5, 2016 om 00:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je nooit nieuwe (kwaliteits) speakers van een ander merk probeert, blijf je er van overtuigd dat speakers uit de vorige eeuw het beste zijn.

nt
door ntl Aug 5, 2016 om 11:46
1 Antwoorden / Vragen

Als Simmon55 er blij mee is wie zijn wij dan?
Luidsprekers van 20 jaar oud hoeven niet onder te doen voor "moderne" Zoveel is er nu ook weer niet veranderd aan een luidspreker met zo'n rond ding dat heen en weer flappert.
Neem bijvoorbeeld de Quad esl-55. Ontwerp van 1955 en vanaf 1957 gebouwd. Qua weergave van stemmen, jazz enz. zijn dit wellicht het beste wat ooit is gemaakt. Maar je moet dan wel luisteren en geen knallend spectakel verwachten.

simon55
door simon55 Aug 5, 2016 om 11:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

t Is maar of je ze onderhoud heb er pas nieuwe elco s in gedaan en werkt als n tierelier

Cookies
door Cookies - Aug 4, 2016 om 16:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ga eens naar een goede electronicazaak, laat je voorlichten en luister naar muziek uit verschillende speakers. Neem desnoods wat van je eigen muziek mee om naar te luisteren.

Je kunt ook rondneuzen en/of je vraag stellen op dit forum http://www.hififorum.nl

nt
door ntl Aug 5, 2016 om 11:47
1 Antwoorden / Vragen

Goed advies!

da
door datzoekikop - Aug 4, 2016 om 16:18
251 Antwoorden / Vragen

Onmogelijk deze vraag te beantwoorden. Welke muziek in welke ruimte met welke inrichting met met welke bron en met welke versterker en met welke soort muziek en hoe goed/slecht is je gehoor  ................... probeer niet op de kleintjes of geld te letten, je koopt vaak een setje boxen voor meerdere jaren, vraag aan de radio speciaal zaak advies en of je boxen thuis mag proberen.

De mooiste speakers ooit gehoord? Electrostaten van B&O met quad voor en eind trappen. Maar wel met een inrichting zodat de speakers goed stonden.

me
door mein33 - Aug 4, 2016 om 16:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hcmrood,

Gebruik al decennia de apparatuur incl. de geluidsboxen van Marantz.
Net zo belangrijk als de geluidsboxen is de reciever waarmee u het geluid zodaning kunt instellen dat het aan uw persoonlijke wensen kan voldoen.
Er is een zeer ruime keuze mogelijkheid.
Ga naar een goede dealer waar u de geluidsboxen in samenstelling met de gekozen reciever kunt beluisteren.
Maar let wel, thuis zal het altijd anders klinken dan in de winkel aangezien de akoustiek thuis anders is en u de instellingen die u wenst zult moeten instellen.

ha
door harry25961 - Aug 4, 2016 om 16:54
23 Antwoorden / Vragen

Allereerst zou ik U aanraden om eerst eens te beslissen welk formaat de speakers moeten hebben die U zoekt. Boekenplank speakers, Vloer staande speakers,  Normale behuizing of een fraaie (dure?)  design behuizing, kleur etc..  Moeten het stereo speakers (tegenwoordig 2.0 genoemd) zijn of een 5.1 surround set.  En niet te vergeten hoeveel Watt en hoeveel Ohm.  Als U beslist heeft wat voor uitvoering U wilt. kijk eens op marktplaats. Zoek daar op  "speakers"  uw postcode  en dan maximaal  10 KM.  Dit levert hier meer dan 300 advertenties op. Hier staan vaak hele leuke speaker tussen. Tip:  Neem als U naar iemand toe gaat uw favoriete muziek mee op een CD of USB stick.

nt
door ntl Aug 5, 2016 om 11:55
1 Antwoorden / Vragen

Hoeveel watt en hoeveel Ohm moet je niet naar kijken, dit zegt helemaal niets nuttigs. Een fatoenlijke (!) versteker kan de meeste luidsprekers gewoon aansturen.
Begin met een luidspreker die goed vind klinken en kies die in combinatie met een versterker. Afgezien van de muziek die je speelt maakt luidspreker het meeste verschil in geluid.

ro
door ronny530 - Aug 4, 2016 om 17:37
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Luidsprekers bepalen het geluid dat is waar maar uw vraag is te vaag om te beantwoorden want op wat voor een soort versterker wilt u de luidsprekers aansluiten een gedegen transistor versterker met twee tot vier uitgangen of een moderne 5.1 (7.1) versterker.

jo
door jorisw - Aug 4, 2016 om 17:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ga voor een kwaliteitsmerk als KEF, B&W, Monitor Audio, Dali, etc. Die kosten je niet de kop maar klinken in de meeste ruimtes gewoon erg goed. Ik weet niet wat je budget is, maar voor wat je beschrijft zou je eens naar de KEF LS50 moeten gaan luisteren. (ca. 1100 euro per set). Deze bieden niet zo heel veel bas (maar dat is in jouw geval geen probleem), maar zijn subliem qua stemmen en stereobeeld.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2016 om 23:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

www.hear.nl heeft ook een prima forum en eveneens aanbod in 2e hands.
Verder denk ook eens aan de juiste bekabeling. Een kabel met zilver zal totaal anders klinken als een gewone koperdraad. Niet per definitie beter maar wel een heel ander beeld. Voor sommigen is zilver je van het een ander wordt er niet warm van. Een wat dikkerr kabel geniet de voorkeur.

Tip, houdt beide kabels naar de speakers even lang. Dus niet rechts 1,5 meter en linkse 4 meter, dan dus 4 voor beiden.
JorisW geeft een aantal prima merken aan, kijk daar eens naar.
Succes
Diewilik

nt
door ntl Aug 5, 2016 om 12:13
1 Antwoorden / Vragen

Aan verwarring over kabels zit deze meneer, denk ik, niet te wachten. Als een kabel al verschil maakt dan is dat een accent en niet totaal anders. Als je van klassiek naar hard rock gaat is het totaal anders, een luidspreker kan een groot verschil maken maar verschil. Een versterker maakt vooral een verschil als deze te klein is voor de luidsprekers (vervorming) of je moet nog over een buizenversterker praten. Tussen cd spelers, kabels ed. zit maar erg weinig verschil en is vaak niet de moeite waard.

Advies om wat tijd te nemen is zeker waar.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 5, 2016 om 14:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@NTL, een set is zo goed als de zwakste schakel, een goede kabel maakt niet alleen een accent verschil maar een totaal verschil aan soundstage en beleving.
Tussen mijn cd loopwerk en dac heb ik zeker 25 kabels geprobeerd.
Een MIT of Siltech vind ik bijzonder mooi klinken.
Het is dan ook geen verwarring maar een bijzonder belangrijk component in de schakel.
Diewilik

holstein
door holstein - Aug 5, 2016 om 08:56
922 Antwoorden / 16 Vragen

Gaat het ook over de grootte van de speakers, want dat kan vaak ook een reden zijn om ze wel of niet te kopen.
Heb hier zelf Yamaha stereo met Wharferdale speakers en dat is voor mij een uitstekende combinatie, maar luidsprekers zijn toch vaak iets persoonlijks, het pakt je of niet, maar hier zit niet een overdreven bass in.
2 weg of 3 weg, je zou denken 3, maar met goeie scheidingsfilters kan een 2 weg speaker beter zijn.
Heb hier de Diamond 10.2 maar die zijn er niet meer denk ik, inmiddels opvolgers in de Diamond serie die ook uitstekend zijn heb ik gehoord.

sa
door sariah - Aug 5, 2016 om 11:08
34 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt  ook een bericht sturen naar bax-shop. Die mensen hebben er echt verstand van en hebben fysieke winkels.

Luidsprekers zijn er in vele diverse klasse.

Een krk heeft bijvoorbeeld een diep bass omdat de frequenties anders zijn dan de mid frequentie van andere monitoren.

Belangrijkst is dat u naar een winkel gaat en het geluid kan testen naar uw smaak muziek.

Dan weet u precies welke aansluit op uw wensen en zal u zeker geen miskoop doen.

Belangrijkst aanschaf is dus het luisteren naar de diverse luidsprekers.

Het heeft allemaal te maken met de frequentie die een luidspreker biedt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 5, 2016 om 11:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Sarah,
Bax richt zich specifiek op dj's, producers en muzikanten. Daar is hun speakeraanbod ook op afgestemd.
Een goede luisterspeaker moet je dan ook niet bij Bax zoeken.

KRK zijn monitorspeakers, en die zijn bedoeld om als monitor te dienen dus niet echt een huiskamerspeaker.
Als je bij Bax gaat luisteren wordt er altijd via een mengtafel en een eindversterker gespeeld, dat is zeker geen natuurgetrouwe opzet.

En dat het met frequentie te maken heeft is onzin, veel speakers kunnen zo laag dat een versterker dat niet eens kan reproduceren, en zo hoog dat het buiten ons gehoorbereik valt.
Want een speaker tot 20KHZ kan vele malen beter klinken als een speaker die tot 24Khz gaat, wat zeker voor 25% buiten je hoorgrens ligt.

Een lelijke eend kan 100km per uur en een mercedes ook maar welke houdt zich het beste bij die snelheid, dat ligt aan de gebruikte materialen, niet aan de mooie getallen, zo is het met speakers ook, de getallen over frequentiebereik en wattage zijn vage richtlijnen, mensen die met prachtige buizenversterkers draaien, draaien met een zeer laag Wattage, maar krijgen een fantastisch geluid.

Versterkers die honderden Watts beloven klinken vaak voor geen meter.

De kwaliteit van de gebruikte componenten is alleszeggend,niet de getallen.

Diewilikdus

nt
door ntl - Aug 5, 2016 om 11:41
1 Antwoorden / Vragen

Hallo de heer Rood,

Het ligt een beetje aan wat je wilt, je bugdet is en wat mogelijk is. Het is heel erg aan smaak onderhevig en hoe het in je eigen huis klinkt. Niemand kan voor jou bepalen wat je mooi vindt. Laat je niet leiden door personen die specifieke spullen de hemel in prijzen. Het is niet een makkelijk antwoord dat ik heb maar wel eentje waar je, als je er de tijd voor neemt, je vele vele jaren plezier van zult hebben.

Voor alles geldt dat zelf goed luisteren in je eigen huis het beste is. Dus een goede audiowinkel waar dat mag is een mogelijkheid. Wil je het goedkoper, kies dan voor tweede hands. Dat kan prima als er zuinig mee om is gegaan. Over het algemeen gaan mensen die duurdere audioappraten kopen zuinig met spullen om omdat het een liefhebberij is en ze er zelf ook genoeg geld voor hebben betaald. Vraag of je eigen muziek mag meenemen en even rustig luisteren.

Als het niet zo duur (maar wat is duur?) mag zijn dan zou ik een (niet al te) kleine tweeweg luidspreker kiezen met een fatoenlijke losse versterker, niet een klein setje waar alles in zit. Een voorbeeld voor de maat: een Tannoy M1 als luispreker. Maar er zijn er heel veel van dit soort luidsprekers gemaakt. Die zijn van een paar jaar oud, prima van kwaliteit. Wat ik zelf prettig vind is dat het geluid niet schreeuwerig is ("Engelse geluid"). Dat wil zeggen dat het op lange termijn ook niet gaat irriteren. Het andere uiterste vind ik hoornluidsprekers van bijvoorbeeld Zingali.

Mag het een lieve duit kosten dan kan je electristaten overwegen. Qua weergave zijn dit de soort luidsprekers met de nauwkeurigste weergave omdat het geluid door een heel dun vlies wordt weergegeven en niet door "zware" magneten met een conus (dat ronde bewegende deel van een speaker) eraan. Ook een houten kast "rammelt" mee en vervormt het geluid. Nadelen van electrostaten is dat ze (vaak) duur zijn, een dikke versterker nodig hebben (uitzondering is bijvoorbeeld de Quad esl 63 of de opvolgers daarvan), ze niet geschikt zijn voor een danceparty en dit waarschijlijk ook niet overleven. Maar als je er zuinig op bent en je wil het beste voor weergave van jazz, klassiek en menselijke stemmen zonder vervorming dan is dit welhaast het beste wat er ooit gemaakt is. (Ja, er zijn genoeg mensen die het niet met me eens zullen zijn maar na vele jaren ben ik nog steeds niet overtuigd van het tegendeel)

Als een versterker in het zicht zou staan zou ik eentje kiezen die naast zwaar genoeg is, ook zoeken naar eentje die er leuk uitziet. Wellicht is de X serie van Musical Fidelity wel wat voor je? Anders kan je ook prima een zwarte kast nemen als het je niet interesseert. Er zijn genoeg bekende merken die hele goede spullen hebben gemaakt. Bijvoorbeeld Sony met de ES lijn. Die is ook in champagne kleur gemaakt en dat ziet er net even gelikter uit. Deze zijn goed te vinden op marktplaats. Maar ook bij een kringloopwinkel of tweedehandshoek van een audiowinkel kan je erg veel mazzel hebben met een goede versterker en krijg je nog garantie ook.

groet,
Nando

lo
door loekvandooren - Aug 5, 2016 om 13:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens naar het merk Totem. Model One is een topspeaker met een grandioze weergave. Google maar eens naar de recensies? Kost misschien wat maar..........

ja
door jank - Aug 5, 2016 om 14:14
168 Antwoorden / 8 Vragen

Mein33 noemt ook al de receiver/versterker. En daar heeft hij een punt.
Want versterkers hebben een eigen klankkleur.
Ook het land van herkomst kan van invloed zijn op de klank.
Duitse luidsprekers waren van oudsher wat schel, Engelse daaentegen warm.
Een combi van een Engelse luidspreker met bijv. een warm klinkende oliegekoelde Denon maakt alles nog warmer. Meer bas-gevoel.
Het is een kwestie van combineren maar bovenal luisteren.
Ga luisteren in een HiFi winkel. Probeer de eigen versterker en eigen muziek. Misschien zelfs de eigen CD-speler, ook dat kan enigszins de klank bepalen.
Ik zelf geef de voorkeur aan een instelling op mijn versterker die rechtstreeks van voor naar eindversteker gaat, op mijn versterker heet dat line straight.
Mits die optie voorhanden is uiteraard.

sl
door slempie - Aug 7, 2016 om 13:50
58 Antwoorden / 2 Vragen

Naast allerlei factoren die van belang zijn, zoals muziekkeus, akoustiek van de kamer etc. is het van groot belang om te kijken naar het principe waarop de kast is gebaseerd.
Van de hele audioketen komt toch de meeste kleuring en vervorming van de luidsprekers af, het gedrag van de conus, van de lucht in de kast en het principe van de behuizing.
Basreflexboxen, ook de duurdere, hebben nooit mijn voorkeur gehad; het geluid kan toch snel een beetje "boemerig" worden en dat ga je snel horen bij b.v. een gesproken programma op de radio.
Met muziek klinkt het dan wel heel "warm" met voldoende laag, maar met de menselijke stem vallen ze door de mand.
Ik geef de voorkeur aan gesloten boxen, ook al komt daar wat minder "laag" uit (of wat daar voor door moet gaan)
De weergave blijft strakker, mits er natuurlijk prima luidsprekerunits gebruikt zijn.
Gaat u op luistertoer, neem dan zeker een cd mee met gesproken woord.

go
door goofert - Aug 7, 2016 om 14:29
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het het een heel rare vraag. Lage tonen (bassen) maken deel uit van het muziekspectrum. Zeker als je van klassieke muziek of Jazz houdt, kan je daar niet omheen. Wat te denken van de pauk, cello en contrabas of bariton saxofoon, de lage tonen zijn hier een heel belangrijke component. Als je de bastonen hiervan niet (goed) weergeeft maak je in feite een goede weergave onmogelijk. Ik zou u willen adviseren om niet teveel aan kwaliteitsboxen te spenderen, en kleine goedkope boxjes neer te zetten. Ikzelf heb een zet van Monitor Audio inclusief losse subwoofer, aangesloten op een Yamaha receiver. Hiermee kan ik een natuurgetrouwe weergave creëren.