ma
door majoha Mar 24, 2020 om 11:42
Elektronica & tv

Wie gaat over ondertiteling persconferentie

Rutte kan ik altijd goed verstaan. Maar Grapperhaus mompelt teveel. Ik versta alleen flarden.Gelukkig was er een journalist die 1 juni zei. Van Rijn praat te snel voor mij en articuleert niet. Ik heb er niets van begrepen.

Mijn probleem is dat ik bij praters als Van Rijn en Grapperhaus de mist in ga maar bij Rutte en een heleboel andere TV BNers niet. Een doventolk is voor mij niet de oplossing. Een gehoorapparaat voor het niet overbrengen van de woorden naar de hersenen is er nog niet. Dat wordt met stress alleen maar erger.

ik ga ervan uit dat ik de enige niet ben die dit heeft. Is dat zo?

Wie kan mij zeggen hoe ik de NOS om ondertiteling kan vragen. Dat kan alleen met Twitter of Facebook. Ik ben al blij als ik deze site eindelijk begrijp.

2857 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2020 om 11:45
16874 Antwoorden / 202 Vragen

Bewerkt / verwijderd n.a.v. reacties die ik nu zie.

marita5
door marita5 - Mar 24, 2020 om 11:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Majoha ,

U kunt ondertiteling inschakelen , druk op de afstandsbediening op de knop teletekst en toets 888 in , u krijgt dan de ondertiteling in grotere letters .

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 24, 2020 om 11:48
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens in het menu van uw tv of daar een mogelijkheid is om u van ondertiteling te voorzien.

Gr
door Grunn1 - Mar 24, 2020 om 11:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Teletekst pagina 888 ondertiteld nieuws

Ondertiteling

NPO Ondertiteling TT888 zorgt voor ondertiteling van Nederlandstalige televisieprogramma’s van publieke omroepen. Het belangrijkste doel is het toegankelijk maken van programma’s voor dove en slechthorende kijkers.

Oorspronkelijk werd deze ondertiteling alleen uitgezonden via Teletekst. Vandaar de naam TT888. TT888 titels zijn niet vast in beeld zoals vertalingstitels. De kijker zet ze zelf aan en uit.

Voor wie?

Uit recent onderzoek blijkt dat er ongeveer 4,5 miljoen teletekstondertiteling-gebruikers zijn. Dat is veel meer dan de 1,5 miljoen Nederlanders met gehoorproblemen. Mensen zetten de ondertiteling bijvoorbeeld aan vanwege omgevingsgeluiden tijdens het televisiekijken. Anderstaligen gebruiken de ondertiteling om de Nederlandse taal te leren.

Hoe zet ik de ondertiteling aan?

De kijker kan ervoor kiezen deze ‘gesloten’ ondertiteling in- of uit te schakelen. Dat kan als volgt:

  • Op televisie op de publieke zenders via Teletekstpagina 888.
  • Op NPO Start via het witte tekst-icoontje rechts boven in het beeld en kies ‘Nederlands’. Het icoontje wordt dan oranje en de ondertiteling is geactiveerd.

Wat wordt er allemaal ondertiteld?

Zo goed als het gehele Nederlandstalige aanbod van de publieke omroepen wordt door TT888 van ondertiteling voorzien. Het volledige overzicht staat op Teletekstpagina's 201-209. Op NPO Start zijn ondertitelde programma's voorzien van een teksticoon.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2020 om 12:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Grapperhaus zei nog bewust '1 juno' om de spraakverwarring die tussen juni en juli kan ontstaan te voorkomen. Verder kan de NOS er natuurlijk weinig aan doen als bewindslieden onduidelijk praten.

tdmduc
door tdmduc - Mar 24, 2020 om 15:07
704 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt op internet (via mobiel of computer en TV) uitzendingen terugkijken, zo ook deze persconferentie.

Zet een koptelefoon op en kijk nogmaals terug op een laptop of iPad of iets dergelijks.

Bovendien: op 4 zenders waren gisteravond (de hele avond) samenvattingen in tekst te zien bij alle nieuwsberichten en journaals(NPO1/RTL4 enz.enz.)

²

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2020 om 23:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er is ondertiteling via teletekst en u kunt naar herhalingen kijken op NPO start en dan zelfs daarmee de stukjes die u slechter verstaat een paar keer herhalen. Verder kunt u eventueel een koptelefoon gebruiken.

To
door Ton Roos - Jun 12, 2020 om 14:55
1 Antwoorden / Vragen

Ik lees dit wat laat, maar het valt mij op dat de vraag over de ondertiteling niet serieus wordt genomen. Het gaat er om dat de kwaliteit van de ondertiteling op de tv in Nederland heel slecht is. De gangbare smoes van de omroepis dat het nij lifr programma's niet synchroon loopt. Welk deel van de tv programma's is nu echt life? Heeft u enig idee hoe vaak er geen ondertiteling is, hievaak grote delen ontbreken, hievaak de ondertiteling van een ander programma wordt getoond?
Vergelijk eens voor de aardigheid met de Vlaamse tv. Het kan echt wel.

gerbera
door gerbera Jun 12, 2020 om 15:34
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees uw bericht net en het valt mij op dat u de vraag niet goed gelezen en begrepen heeft. De TS schrijft dit.

Wie kan mij zeggen hoe ik de NOS om ondertiteling kan vragen.

Dus de TS is blijkbaar niet op de hoogte van de werking van de ondertiteling via teletekst.
En dat u de ondertiteling belabberd vindt is uw mening, daar schrijft de TS niets over.

aurora1
door aurora1 Jun 12, 2020 om 21:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

Iv
door Ivo W Jun 12, 2020 om 22:51
731 Antwoorden / Vragen

Ton, alle nieuwsuitzendingen worden live uitgezonden, net als de meeste actualiteitenprogramma's. Ook het programma Kassa is live, zonder enige vertraging. En ja, dan moet ook live de ondertiteling nog uitgeschreven worden. Dat kost wat tijd, dus inderdaad zal dan de ondertiteling iets vertraagd zijn.

Het kan zijn dat in België veel 'live' programma's toch met 1 tot 5 minuten vertraging worden uitgezonden, waarbij de vertraging gebruikt wordt om snel de ondertiteling uit te typen en daarmee de ondertiteling wel min of meer synchroon kan lopen met de gesproken tekst.