Ho
door Horst10 Nov 8, 2011 om 00:12
Elektronica & tv

Zelf schoonmaken fornuis kan niet

8 november 2011

Aan Kassa

VRAAG Is het terecht dat Whirlpool geld eist voor schoonmaken tussen glasplaten ovendeur als dit nergens vermeld wordt in de gebruikersaanwijzing en WP niet wil schrijven, noch zeggen hoe je dat zelf kunt doen?

Geschiedenis:
2 jaar geleden een Whirlpoolfornuis gekocht bij Keukenconcurrent. Er viel na een paar maanden een pan melk om en de melk vloeide via ventilatierooster bovenin de dubbel-glasruit van de oven naar binnen. Ik heb in gebruikersaanwijzing gezocht hoe ik tussen die ruiten kon schoonmaken, maar dat staat er niet in, ook niet het risico van dat open rooster. Whirlpool (WP) gebeld, erg onvriendelijke man gesproken. Hij wilde niet zeggen hoe ik dat zelf kon doen maar "bood me aan" iemand te laten komen om te laten schoonmaken voor ca
€ 125,--.

Contact opgenomen met Keukenconc. (KC) en zo ontwikkelde zich een maandenlange discussie waarin ik wees op de garantie -die inmiddels door dit getouwtrek verstreken was. Qua garantie verwezen ze naar elkaar, en ik wees later op de economische garantie en leveringsvoorwaarden en de verantwoordelijkheid van de leverancier (KC) en Whirlpool. Inmiddels waren op de deksels van en de branders zelf roestplekken verschenen, maar dat kwam volgens WP door mijzelf en het gebruik. Ik antwoordde in mijn vorige huis ca 20 jaar hetzelfde fornuis te hebben gebruikt, daar nog geen roestplekken waren en weet de roest aan inferieur materiaal. Inmiddels zijn de melkstrepen een vies gezicht en komt er geen handreiking van Whirlpool om mij het zelf te laten schoonmaken. Ik heb daarom geschreven dat áls ik dat zelf doe ik Keukenconc. en Whirlpool aansprakelijk stel voor eventuele schade. Ondertussen is KC geweest omdat de keukenwaterleiding van de gootsteen slecht gemonteerd bleek waardoor waterschade, maar die meneer wilde ook niet helpen, noch uitleggen hoe ik zelf de ovendeur kon schoonmaken. De keuken is geplaatst door Keukenconcurrent. Vraag zie titel. Bij voorbaat dank voor reactie!!
Lies

3082 2 Rapporteer

mastag
door mastag - Nov 8, 2011 om 10:04
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste restlies,

Hoe en bij wie je ook over garantie begint, dit voorval is eigen schuld en dat wordt door geen enkele leverancier/fabrikant als garantieclaim erkent.
Dat de ovendeur slechts door een monteur demontabel blijkt is ook geen item, men gaat ervan uit dat daar niet tussenkomt bij normaal gebruik.
Dus iemand verantwoordelijk houden voor het zelf demonteren zal zeker niet lukken.

En dat je oude fornuis het 20 jaar goed deed is inmiddels een bekend item bij alle leveranciers. Er wordt gewoonweg niet meer in kwaliteit gebouwd, en dat is als consument zijnde onze eigen schuld. Wij willen steeds minder betalen en vaak zelfs online kopen, dus marges zijn laag en service derhalve duur. We leven in een wegwerpmaatschappij en dat geld ook voor witgoedproducten, helaas.

Mastag

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2011 om 11:05
16842 Antwoorden / 108 Vragen

restlies, ik had het aanbod van die onvriendelijke man wél aangenomen. Garantie geldt immers nooit als je iets zelf kapot maakt. Ik zie niet in hoe je zelf een dubbelwandige glasruit van een oven zou moeten schoonmaken. Of je neemt het aanbod (als dat nog kan) aan of je moet ermee leren leven dat je naar een vieze glasdeur blijft kijken.