Jo
door Jongen1400 Jun 8, 2017 om 16:29
Elektronica & tv

Ziggo Horizon RTL 5 en RTL 8 geluid knettert.

Ik heb sinds een aantal weken problemen met het geluid van de Ziggo Horizon. Ik beluister het geluid op mijn Bose hoofdtelefoon via de Yamaha reciever. De Horizon is verbonden met de Sony tv dmv HDMI, de Sony tv is dmv een optische kabel verbonden met de receiver. Het geluid knettert specifiek op de 2 zenders op andere zenders heb ik het probleem niet. Wanneer ik via het menu van de Horizon het geluid van Dolby afzet dan heb ik het probleem niet meer. Technische mensen van Ziggo melde vandaag dat volgens hun het probleem bij RTL zit. Het signaal word niet goed doorgegeven, ook zeggen ze dat RTL 2.0 uitzend ipv 5.1. Ik heb geprobeerd een andere HDMI kabel, Coaxiaal vanaf de Horizon naar de reciever, andere coax kabel, volledige reset van de Horizon, allemaal geen resultaat. Ik heb RTL een mail gestuurd maar ik ben bang dat ik daar van mijn levensdagen niets meer van zal vernemen. Ik vind het ook erg vreemd dat wanneer het probleem bij RTL zit dat ik dan de enige ben die die storing heeft. Ik wil graag het geluid via mijn reciever in Dolby blijven beluisteren want mijn receiver simuleerd Dolby op de hoofdtelefoon wat erg mooi klinkt ipv gewoon stereo. Misschien zijn hier mensen die het herkennen of op een andere manier een oplossing weten. Alvast mijn dank voor een reactie.

7676 4 Rapporteer

pe
door pebk - Jun 9, 2017 om 12:32
581 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u het omschrijft kan het haast niet aan uw apparatuur liggen, zeker als alle andere zenders de storing niet hebben. Als de kanaalsterkte van RTL gewoon 100% is, zal de storing in het signaal zitten. U zult vast niet de enige zijn die de storing heeft, maar lang niet iedereen zal er wakker van liggen. Ook zullen er niet heel veel mensen zijn die met een hoofdtelefoon naar het geluid van TV programma's luistert.

Is het geknetter ook hoorbaar als u de hoofdtelefoon direct op de TV aansluit en naar RTL kijkt? Een heel aantal zenders is te bekijken zonder de Horizon en zonder CI+ module. Met een CI+ module zijn ook de HD zenders te zien/horen. Of ondersteunt uw TV dat niet?

Misschien wat oneerbiedig, maar het komt op mij over als een beetje een luxe-probleem.

Naschrift: Al zal RTL niet reageren; Op een dag zullen zij ook hun apparatuur vervangen en verbeteren en zal het probleem ook verdwijnen.

Jo
door Jongen1400 - Jun 9, 2017 om 15:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

PEBK, dank voor je reactie. Ik heb inmiddels antwoord van RTL en ik denk de oplossing van dit probleem. RTL zegt dat zij in stereo uitzenden en niet in Dolby, vandaar dat het geluid via mijn receiver niet goed was. Je wilt dus van stereo Dolby maken en dat veroorzaakt dus dat geknetter. Ik vermoed dat RTL 7 wel in Dolby word uitgezonden want daar geen geluidsproblemen. Het enige wat ik vreemd vind is dat de Horizon bijv. bij de Belgische zenders EEN en CANVAS die alleen stereo uitzenden dat hij dan ook meteen alleen stereo doorgeeft terwijl dat bij RTL Dolby blijft. Zolang je de instelling van de Horizon bij geluid standaard op Dolby hebt staan. DUS NOG VOOR DE GOEDE ORDE HET PROBLEEM ZIT NIET BIJ ZIGGO !

pe
door pebk Jun 9, 2017 om 22:55
581 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de terugkoppeling. Dat het probleem niet bij Ziggo lag was al rdelijk duidelijk uit uw verhaal. Enige doel van de test (CI+) was controleren of het niet met de ontvangst van de zenders op de Horizon was. De Horizon zou kunnen kraken in de poging om het stereo signaal om te vormen naar Dolby. Dat is mooi uit te sluiten door een andere encoder te proberen.

Maar; als u al wist dat het aan RTL lag, waarom vraagt u dan een oplossing aan andere consumenten?

ro
door ronny530 - Jun 9, 2017 om 17:09
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Het dolby signaal is uitzending afhankelijk want op mijn tv is op dit moment de verhouding op NPO3 DD 3/2 en die verhouding geldt ook voor RTL 5. Als ik een regionale zender controleer dan is het geluid mpeg 2.0 dus het verschilt nogal per zender. Uw Yamaha heeft een optische ingang en de horizonbox heeft een optische uitgang dus hoeft uw tv niet als tussenstation te dienen. Nu is de situatie als volgt, de horizonbox stuurt middels HDMI alle signalen naar de Sony tv die gaat het signaal omzetten in beeld en geluid en omdat u de optische kabel gebruikt weer digitaal maken want uw Yamaha reciever moet het signaal wel herkennen en weer in een bruikbaar analoog signaal omzetten want anders hoort u niets in uw hoofdtelefoon. Als uw Yamaha reciever een HDMI uitgang voor de tv heeft dan heeft u geen optische kabel meer nodig want u kunt de horizon box op een willekeurige HDMI ingang van de receiver aansluiten meestal is dat HDMI ingang 1 maar dat is te lezen in de handleiding van de receiver.

an
door antennehenkie - Jun 10, 2017 om 13:51
7 Antwoorden / 1 Vragen

Een HDMI kabel 2.0 kopen die voor 4k-Ultra HD geschikt is . Een HDMI 1.4 kan de geluids overdracht niet aan.