wj
door wjhuls May 12, 2004 om 22:25
Garantie & verzekeringen

Aansprakelijkheid overstekende hond -> ongeluk

Vanavond heeft mijn vrouw een ongelukje met de mégane gehad. 'Gelukkig' alleen blikschade, maar wel vervelend dus.

Ze reed achter een Mazda 626, welke plotseling op de rem moest voor een overstekende hond die dus niet (!) aangelijnd was. Volop geremd, maar het mocht niet meer genoeg zijn. Helaas had de voorganger een o zo vervelende trekhaak en had de mégane dus aardige schade. Hiervan een fotootje op het volgende adres: http://www.huls.speedlinq.nl/schadecoupe.jpg

Nu rijst mij een vraag inzake de verzekeringskwestie. Wij zijn WA verzekerd en in die zin kunnen we de schade dus niet op een eigen verzekering verhalen. Bij een kop-staart botsing is in principe altijd de achterste schuldig (of te slechte reactie, of te weinig afstand), maar nu is bij de mij de vraag opgekomen in hoeverre de eigenaar van de hond aansprakelijk was. Een buurtbewoner gaf al aan dat hij de hond nooit vast had en dat het al een paar keer tot een bijna-ongeluk was gekomen. Valt er op hem nog wat te verhalen? (zonder hem was het ongeluk nooit gebeurd)

1203 3 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - May 13, 2004 om 00:01
763 Antwoorden / 1 Vragen

Een hondebezitter is altijd aansprakelijk voor de schade die zijn hond veroorzaakt, Ik persoonlijk heb ook mijn hond aangemeld als gezinslid zodat ook de hond wa verzekerd is, normaal gesproken kan de schade op de hondebezitter worden verhaalt. Ik durf u alleen geen zekerheid te geven of dit bij deze kop staart botsing ook opgaat, informeer dit even bij u verzekering, u kunt het natuurlijk altijd proberen. succes

user123
door user123 - May 13, 2004 om 00:40
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vraag me af of u hier een zaak hebt. Immers er is onvoldoende afstand gehouden. Dat is de oorzaak van de aanrijding. Op het plotseling remmen (of uitwijken) van uw voorligger moet u kunnen anticiperen.

ca
door careuter - May 28, 2004 om 07:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

Een logische vraag met een logisch antwoord. Indirect zou de ontstane schade de eigenaar van de hond zijn aan te rekenen, echter... direct bent u zelf verantwoordelijk (zoals u ook terecht aangeeft). Als de Mazda (bijvoorbeeld door een uitwijkmanoeuvre) schade had opgelopen, zou de eigenaar van de hond WEL aansprakelijk zijn. Nu hij geen schade heeft en u wel, is de schuldvraag niet eens aan de orde.